بیش از ۴۰ هزار واحد صنفی کرمانی در سامانه جامع تجارت به ثبت رسیده‌اند

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان از ثبت ۴۷ هزار و ۹۹۶ واحد در سامانه جامع تجارت خبر داد. محمد ابوالقاسمی در گفتگو با سرویس اقتصادی پایگاه خبری «فت فتو» عنوان کرد: دروازه سامانه جامع تجارت متعلق به نهاد بازرگانی داخلی اداره صمت است که اصلی‌ترین وظیفه در این واحد محسوب می‌شود. […]

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان از ثبت ۴۷ هزار و ۹۹۶ واحد در سامانه جامع تجارت خبر داد.

محمد ابوالقاسمی در گفتگو با سرویس اقتصادی پایگاه خبری «فت فتو» عنوان کرد: دروازه سامانه جامع تجارت متعلق به نهاد بازرگانی داخلی اداره صمت است که اصلی‌ترین وظیفه در این واحد محسوب می‌شود.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: رصد فعالیت فعالان تجاری در سامانه جامع تجارت بر عهده واحد بازرگانی اداره کل سازمان صنعت، معدن و تجارت است، که در حوزه اقتصادی شامل تمام واحدهای اقتصادی، صنعتی، معدنی و صنفی می‌شود.

وی با بیان اینکه رصد واحدهای صنفی از جمله خرده و عمده فروشان، خدماتی، توزیعی و شرکت‌های پخش در سامانه رصد صورت می‌گیرد، گفت: عمده فعالیت این واحدها در بستر این سامانه بر اساس ثبت خرید، سفارش فروش و تکمیل ذنجیره توزیع است.

ابوالقاسمی اذعان کرد: فعالان اقتصادی در زمینه واردات مواد اولیه و صادارت محصولات تولیدی تا رسیدن به دست مصرف کننده نهایی باید از ابتدا تا انتها در سامانه رصد به ثبت برسانند.

معاون بازرگانی سازمان صمت تاکید کرد: تعداد کل واحدهایی که تاکنون در سامانه تجارت ثبت‌نام کرده‌اند ۴۹ هزار و ۹۹۷ واحد بوده است که ۴۷ هزار و ۹۹۶ واحد نسبت به دریافت نقش  اقدام کرده‌اند.

وی اذعان کرد: تعداد واحدهای توزیعی در واحد اصناف ۲۷هزار و ۴۸۴  واحد که ۲۷ هزار و ۵۸۰ واحد نسبت به دریافت نقش اقدام کرده اند تعداد واحدهای تولیدی ۵۳۱ واحد است، واحد های تولیدی مختص به اصناف ۵ هزار و ۷۱۰ واحد و تولیدی‌های معدنی نیز تعداد۲۲۶  واحد است و جمعا تعداد فعالین اقتصادی ثبت شده در سامانه  ۱۵هزار و ۷۳۳ واحد هستند.

ابوالقاسمی تاکید کرد: تا کنون تعداد ۲ هزارو ۶۷۶ واحد نسبت به ثبت ورود و خروجی های کالاهای خود در سامانه اقدام کرده‌اند، ۴۸ درصد از رصد  انجام شده در خصوص این کالاها شفافیت وجود دارد که برای تولیدکنندگان ۴۶ درصد و برای توزیع‌کنندگان ۷۶ درصد شفافیت احراز شده است.

معاون بازرگانی صمت به میزان ثبت نامی‌های واحد های خرده فروشی در سامانه رصد اشاره کرد و گفت: ۱۲ هزار و ۷۵۴ واحد است که شامل ۷۴ درصد شفافیت ورود و خروج کالا بوده‌اند، شفافیت از معیارهایی است که برای سامانه جامع تجارت در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: برای رصد و شفافیت در اولین مرحله صاحبان واحدهای تولیدی باید اطلاعات مختص به واحد خود را در سامانه بارگذاری کنند و نسبت به ثبت اموال خودشان نیز در همین سامانه و بخش انبارها اقدام کنند.

ابوالقاسمی ادامه داد: تعداد کل انبارهایی که تا کنون در سامانه جامع تجارت به ثبت رسیده، بیش از ۱۰۰ هزار عدد است که ۸ هزار و ۹۳۱ واحد آن فعال است و ۸ هزار و ۱۵۹ واحد به صورت دستی  و تعداد ۷۸ هزار و ۹۴۵ واحد هم به صورت سیستمی بدون نقص در پرونده تایید شده و مابقی در انتظار تایید هستند که باید مستندات خودشان را به اداره بازرگانی داخلی اعلام کنند، تا بعد از بررسی به تایید آنها اقدام شود.

معاون بازرگانی سازمان صمت اذعان کرد: دیگر اتفاق مهمی که در اداره بازرگانی داخلی رخ می‌دهد کارگروه تنظیم بازار استان است که دبیر آن بر عهده اداره کل سازمان صمت است که متشکل از ۱۳ نماینده است که فقط در بهار ۶۱ جلسه برگزار شد که نسبت به سال قبل ما ۱۰۰ درصد رشد داشته است و تعداد مصوباتی که تا کنون داشته‌ایم ۲۵۱ عدد بوده است که شاهد رشد ۳۲ درصدی آن بوده‌ایم.

وی اذعان کرد: نرخ گذاری کالاهای فرعی نیز بر عهده این اداره است، کالاها در سه دسته گروه الف، ب و جیم است، در گروه الف رسته‌های صنفی باید نرخ خودشان را از طریق اتحادیه به اتاق اصناف پیشنهاد دهند و بعد از بررسی در کمیسیون نظارت و به واحدهای صنفی قیمت مصوب ابلاغ می شود که در سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۲ رسته صنفی قیمت پیشنهادی را اعلام و به تصویب رسانده‌اند که شاهد ۱۱۳ درصد افزایش داشته است.

ابوالقاسمی تاکید کرد: تامین ذنجیره توزیع کالاهای اساسی و سایر کالاها است که به سمتی میرود تا تمامی کالاها را شامل شود و در آینده نزدیک یک ساماندهی به وضعیت بازار از ذنجیره تولید و توزیع تا مصرف کننده نهایی خواهد داد.

معاون بازرگانی در خصوص توزیع کالابرگ الکترونیکی در سطح استان گفت:  به تازگی از سوی وزارتخانه این طرح  ابلاغ شده و در دو استان هم به صورت پایلوت به اجرا درآمده است که ما هم اطلاعات در سطح استان چندین رسته صنفی و اتحادیه‌هایی که مشمول این امر هستند را از طریق اتحادیه صنف لبنیات مرغ و ماهی و خوار وبار فروش که توان توزیع کالابرگ را داشه باشند، جمع آوری کرده‌ایم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما اطلاعات لازم را هم در روستاها و هم در سطح شهر جمع آوری کردیم و به مرکز ارسال شده که به محض اعلام طرح برای استان ما به سرعت این طرح را به اجرا درخواهیم آورد.

انتهای خبر/ طهماسبی

 




بیش از ۴۰ هزار واحد صنفی کرمانی در سامانه جامع تجارت به ثبت رسیده‌اند

منبع:آرمـان
? بیش از ۴۰ هزار واحد صنفی کرمانی در سامانه جامع تجارت به ثبت رسیده‌اند