بیان مشکلات اهالی مطبوعات کرمان با وزیر فرهنگ؛ از بیمه تا رتبه‌بندی رسانه‌ها

کرمان – فت فتو – جمعی از اعضای خانه مطبوعات استان کرمان در نشستی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشکلات صنفی خود اعم از بیمه، شیوه رتبه بندی پایگاه‌های خبری و انتشار مطبوعات و همچنین صدور کارت خبرنگاری را مطرح کردند و خواستار رفع آن شدند. به گزارش فت فتو، دیدار و نشست اصحاب […]

کرمان – فت فتو – جمعی از اعضای خانه مطبوعات استان کرمان در نشستی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشکلات صنفی خود اعم از بیمه، شیوه رتبه بندی پایگاه‌های خبری و انتشار مطبوعات و همچنین صدور کارت خبرنگاری را مطرح کردند و خواستار رفع آن شدند.

به گزارش فت فتو، دیدار و نشست اصحاب مطبوعات و رسانه‌های شمال و جنوب کرمان با توجه به مشکلات این صنف با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اوایل هفته جاری در دفتر وزیر برگزار شد و محمدمهدی اسماعیلی پای درد دل فعالان رسانه ای این استان نشست.

مدیرعامل خانه مطبوعات شمال استان کرمان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار فت فتو با تشریح مباحث مطرح شده در این نشست گفت: مسئله بیمه رسانه ها یکی از مواردی بود که در این نشست مطرح شد و مشکلات بخشنامه معافیت های بیمه ای رسانه های این استان مورد بحث قرار گرفت که با توجه به لغو این بخشنامه از سوی دیوان عدالت اداری درخواست کردیم این مورد زودتر به واحدهای استانی ابلاغ شود.

محمدرضا نژاد حیدری افزود: در تعاریف سازمان تامین اجتماعی، رسانه و مطبوعات بصورت مستقل وجود ندارند و ذیل ناشرین و موسسات انتشاراتی تعریف می شوند که همین مسئله موجب شده پایگاه های خبری که طی ۱۰ سال گذشته گسترش زیادی نیز پیدا کرده اند امکان بهره مندی از معافیت های بیمه ای نداشته باشند.

وی با بیان اینکه در زمینه رتبه بندی رسانه ها چند پیشنهاد مطرح کردیم و پیشنهاد دادیم به منظور جلوگیری از تمرکزگرایی، ترکیب کارگروه رتبه بندی رسانه ها، اعم از مکتوب و الکترونیک به گونه ای اصلاح شود که حداقل یک نماینده از خانه مطبوعات استان ها در این کارگروه حضور داشته باشد و پرونده های هر نشریه و رسانه با مشارکت خانه مطبوعات همان استان بررسی شود.

مدیرعامل خانه مطبوعات شمال استان کرمان اظهار داشت: همچنین در بحث رتبه بندی هم اکنون رسانه های سراسری و استانی با یک معیار مورد ارزیابی قرار می گیرند که این موضوع به دلیل امکانات متفاوتی که این ۲ دسته از رسانه ها دارند، به عدالت نزدیک نیست و باید به سمت اصلاح این مهم حرکت کنیم.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه روزنامه ها معتقدند از زمان نمونه گیری از آثار برای رتبه بندی تا اعلام نتایج، فاصله زیادی وجود دارد، پیشنهاد شد بستر لازم در سامانه جامع رسانه های کشور برای ارائه و بارگذاری درخواست ها، مدارک و فرم ها فراهم شود تا این رسانه ها به صورت مستمر مورد ارزیابی قرار گیرند و رتبه بندی به عنوان یک ابزار کلی، مقطعی و غیرمستمر نباشد.

نژادحیدری با اشاره به وجود برخی مشکلات در رابطه با صدور کارت های خبرنگاری بیان کرد: با توجه به اینکه در ترکیب کمیسیون صدور کارت خبرنگاری، از استان ها کسی حضور ندارد، پیشنهاد دادیم رسیدگی به پرونده ها در این بخش بصورت استانی انجام شود و متناسب با هر استان نماینده ای در این کمیسیون حضور داشته باشد.

وی با اشاره به الزام معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به انتشار نشریات مکتوب در حداقل هشت صفحه تاکید کرد: این موضوع در شرایط اقتصادی کنونی به نشریات آسیب زیادی وارد می کند و موجب می شود که نشریات به سمت تعطیلی کشانده شوند که نشریات مختلف استان کرمان از این شرایط گلایه داشتند که به مقام عالی این وزارتخانه  منعکس شد.

مدیرعامل خانه مطبوعات شمال استان کرمان گفت: بر اساس برخی اخبار منتشر شده، بعضی ادارات به استناد یک بخشنامه، آگهی های مناقصه و مزایده خودشان را در یک سایت خاص منتشر می کنند و در اختیار رسانه ها قرار نمی دهند که با توجه به لغو این بخشنامه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این مسئله را به شدت خلاف قانون دانست و قرار بر این شد مستندات و مدارک لازم را در این زمینه ارسال کنیم تا این مشکل پیگیری و رفع شود و آگهی ها به منظور انتشار همانند سابق در اختیار مطبوعات قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در مورد نگرانی ها در رابطه با طرح مالیات بر ارزش افزوده آگهی ها که از دی ماه امسال اجرا شده است، هر چند رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی از منتفی شدن آن در سال ۱۴۰۱ خبر داده، اما در ماه های پایانی سال نگرانی هایی بوجود آورده که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حل این مشکل قول مساعد داد.

نژادحیدری ادامه داد: موضوع تامین و گرانی کاغذ رسانه ها و موارد دیگری که جزو درخواست ها و مشکلات مطبوعات و رسانه های استان کرمان بود در نشست با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد و خانه مطبوعات این استان پیشنهادات خود را بصورت مکتوب در اختیار محمدمهدی اسماعیلی قرار داد که مقرر شد در اسرع وقت بررسی و پیگیری شود.

وی اظهار داشت: همچنین درخواست کردیم، معاون مطبوعاتی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی طی روزهای آینده به استان کرمان سفر کند تا نشستی با حضور اصحاب رسانه ترتیب داده شود و از نزدیک شنونده مطالبات و درد و دلهای اصحاب مطبوعات و رسانه های استان کرمان باشند که مورد موافقت واقع شد.

این فعال رسانه ای تاکید کرد: رسانه های کشور و به تبع آن رسانه های استان کرمان با مشکلات زیادی روبرو هستند که دایره فعالیت آنها را روز به روز تنگ تر می شود که اگر این مشکلات توسط مسئولان و نهادهای صنفی حل نشود، جامعه رسانه ای بشدت آسیب می بیند.

وی افزود: باید در اینجا از همکاری، همراهی و پیگیری دکتر پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی برای فراهم آوردن مقدمات این نشست و سایر مساعدت های لازم به منظور حمایت از رسانه های استان کرمان قدردانی کنم.

نژادحیدری گفت: در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هیات مدیره خانه مطبوعات جنوب استان کرمان نیز مشکلات و مسائل و دغدغه های اصحاب رسانه این منطقه را نیز بیان کردند.




بیان مشکلات اهالی مطبوعات کرمان با وزیر فرهنگ؛ از بیمه تا رتبه‌بندی رسانه‌ها

منبع: ایرنـا
? بیان مشکلات اهالی مطبوعات کرمان با وزیر فرهنگ؛ از بیمه تا رتبه‌بندی رسانه‌ها