بزرگنمایی و انتشار رگباری اخبار دروغ فضا را مه‌آلوده کرده بود

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری در سپاه ثارالله کرمان گفت: در جنگ شناختی که دشمنان ایجاد کرده بودند فضای جامعه غبارآلود شده بود و هدف تغییر باورها بود. رضا خواجه‌حسنی در گفتگو با سرویس سیاسی نذیر کرمان  در خصوص جنگ شناختی و فتنه‌ای با کلیدواژه مهسا امینی عنوان کرد: برای درک بهتر جنگ شناختی ابتدا […]

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری در سپاه ثارالله کرمان گفت: در جنگ شناختی که دشمنان ایجاد کرده بودند فضای جامعه غبارآلود شده بود و هدف تغییر باورها بود.

رضا خواجه‌حسنی در گفتگو با سرویس سیاسی نذیر کرمان  در خصوص جنگ شناختی و فتنه‌ای با کلیدواژه مهسا امینی عنوان کرد: برای درک بهتر جنگ شناختی ابتدا بایستی تعریفی از علوم شناختی را بیان کرد.

وی ادامه داد: علوم شناختی شاخه‌ای میان‌رشته‌ای، نو، پویا و معطوف به آینده که در آن مغز و فرایندها و کارکردهای شناختی آن مورد مطالعه روشمند و منظم علمی قرار می‌گیرد، این علم از رشته‌های مختلفی مانند روان‌شناسی، فلسفه ذهن، عصب‌شناسی، زبان‌شناسی، انسان‌شناسی، علوم رایانه و هوش مصنوعی تشکیل شده‌است.

مسئول بسیج علمی، پروژهشی و فناوری در سپاه ثارالله کرمان تأکید کرد: با توجه به توضیحات بیان شده در توضیح جنگ شناختی باید گفت که در این نوع جنگ مدرن، ذهن انسان‌ها به صحنه عملیات تبدیل می‌شود و هدف آن است که نه تنها بر روی آنچه افراد فکر می‌کنند ، بلکه بر روی چگونگی تفکر آنان و در نهایت چگونگی عملکردشان اثر گذار شود. 

خواجه‌حسنی اذعان کرد:اگر بخواهیم به ابعاد جنگ شناختی در فتنه مهسا امینی بپردازیم بایستی مواردی را بیان کنیم، اولین نکته این است که در این فتنه اعتقادات، نگرش‌ها، رفتار نخبگان و عامه جامعه هدف قرار گرفت و به عبارت دقیق‌تر، در این جنگ‌ شناختی مدیریت ادراک صورت گرفت و به تغییر و دستکاری شناخت جامعه نسبت به موضوعات فتنه منجر شد.

وی افزود: از بین بردن سرمایه‌های اجتماعی و معنوی کشور که سال‌ها با کشور همراه و همدل بوده‌اند، یکی از ویژگی‌های این فتنه بود ؛برای این منظور دشمن با مستندسازی‌های پیچیده و حیله‌های رسانه‌ای، زیر ساخت‌های فکری و مذهبی نظام را زیر سوال برد و اعتقادات گذشته مخاطبان را با تردید روبرو کرد. 

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری در بسیج ادامه داد: پیروزی در جنگ شناختی مهسا امینی سبب شد دشمن در کوتاه مدت توانایی اثرگذاری بر رفتارهای تعدادی از افراد جامعه را به دست آورد و رفتارهای آنان را در امور سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی دیپلماتیک به سمت مورد نظر خود سوق دهد.

خواجه حسنی اذعان کرد: تغییر باورها به نظام اسلامی یکی از کارویژه‌های اصلی جنگ ادارکی با کلیدواژه امینی بود که در آن باور به اسلام ، باور به کارآمدی نظام اسلامی و باور به تداوم نظام اسلامی هدف قرار  گرفت و حتی با روش‌های پیچیده در صدد بر آمد دوستان انقلاب را نسبت به آینده مأیوس کند.

وی افزود: در آخر حمله به منبع ادارک به کمک اسلحه اطلاعات، اساس جنگ شناختی امینی را تشکیل داد 
اگر به دنبال ارائه راهکاری با این جنگ و جنگ‌های شناختی مشابه باشیم، راهکار مقابله با آن دفاع از منبع ادارک با کمک اسحله اطلاعات است؛ در چنین وضعیتی، سانسور و سکوت نمی‌تواند مشکل را حل کند بلکه اصل متقاعدسازی و اقناع مخاطبان را باید در دستور کار قرار داد.

خواجه حسنی با بیان اینکه امپراتوری دروغ رسانه‌های غربی سبب شد تا جنگ شناختی فضایی غبار آلوده را به خود اختصاص دهد، عنوان کرد: صحنه عملیات جنگ شناختی، ذهن انسان‌ها است و هدف آن این است که نه تنها بر روی آنچه افراد فکر می‌کنند تأثیر بگذارد بلکه بر روی چگونگی تفکر آنها و چگونگی عملکرد آنها تاثیر  بگذارد و این نمونه‌ای بود که در فتنه مهسا امینی اتفاق افتاد و رسانه‌های معاند بر این تغییر افکار با توزیع دروغ و بزرگنمایی برخی مباحث حاشیه‌ای تمام توان خود را به کار بست.

وی اذعان کرد: تفاوت فتنه مهسا امینی با سایر جنگ‌های مرسوم دنیا در این بود که در جنگ سخت وقتی یک نیروی خودی مورد اصابت دشمن قرار می‌گیرد  یک نفر از نیروهای خودی کم می‌شود ولی در جنگ شناختی وقتی یک نفر نیروی خودی مورد اصابت قرار می‌گیرد نه تنها یک نفر از نیروهای خودی کم می‌شود بلکه یک افسر به نیروهای دشمن اضافه می‌شود که این به مراتب بدتر است.

خواجه حسنی ادامه داد: حتی بدتر از این، آنکه مورد اصابت قرار گرفته شاید گروهی را از نیروهای خودی را به جبهه دشمن بیافزاید و رسانه‌های معاند با انتشار اخبار زیاد و مه آلوده کردن فضای جامعه داشت به هدف خود نزدیک می‌شد اما بصیرت مردم جلوی آن‌ها را گرفت.

وی افزود: در نبرد شناختی با کد رمز #مهسا_امینی جبهه‌ای موفق بود که اذهان بیشتری را تصرف می‌کرد و این اتفاق اگر با درایت نظام جلوگیری نمی‌شد قطعا افراد بیشتری را به سمت خود می‌کشید، بنابراین  باورپذیر بودن یکی از مهمترین مولفه‌های این کارزار است.

مسئول بسیج علمی‌ پژوهشی و فناوری در سپاه ثارالله کرمان خاطر نشان کرد: راهکار مقابله با این نوع جنگ‌های شناختی ، ارتقای آگاهی و هوشیاری عمومی در مورد روش‌ها و هدف‌های جنگ شناختی قبل از حمله در همه سطوح جامعه است.

انتهای خبر/ طهماسبی

 




بزرگنمایی و انتشار رگباری اخبار دروغ فضا را مه‌آلوده کرده بود

منبع:آرمـان
? بزرگنمایی و انتشار رگباری اخبار دروغ فضا را مه‌آلوده کرده بود