برگزاری مراسم آیینی علم بندان روستای بیل‌آباد زرند

کرمان- مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زرند از برگزاری مراسم آیینی علم بندان روستای بیل‌آباد زرند در روز جمعه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۲ خبر داد. به گزارش نذیر کرمان، محمد اسلامی با اشاره به اینکه این مراسم علم بندان روستای بیل آباد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، گفت: این مراسم که […]

کرمان- مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زرند از برگزاری مراسم آیینی علم بندان روستای بیل‌آباد زرند در روز جمعه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش نذیر کرمان، محمد اسلامی با اشاره به اینکه این مراسم علم بندان روستای بیل آباد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، گفت: این مراسم که هر ساله از محل مخصوص نگهداری عَلم‌ها در صبح روز سوم محرم آغاز می‌شود با حضور جمع کثیری از مردم و علاقمندان برگزار می‌شود.

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زرند با بیان اینکه در طول این مراسم آئینی، روستاییان بیل‌آباد، با دود کردن اسپند، پخش شربت، شکلات و چای از حاضران پذیرایی می‌کنند، افزود: ذبح چند نفر شتر در طول مسیر و به خصوص در روستای ده یعقوب و بردن علم به روستای بیل‌آباد از جمله برنامه‌های این مراسم تاریخی است.

وی بیان کرد: از اول صبح روز سوم محرم بساط آشپزی در آشپزخانه بزرگ مسجد بیل‌آباد بر پا می‌شود و ده‌ها دیگ بزرگ برای پذیرایی ناهار و شام از مهمانانی که از سراسر شهرستان استان و حتی نقاط مختلف کشور در این مراسم حضور دارند غذا طبخ می‌شود.

اسلامی گفت: البته ساعات ذبح شترها، گاو و گوسفندان نذری نیز بر اساس نظم خاصی استوار است که این آئین چند صد ساله را زیبایی معنوی خاصی می‌بخشد.

کد خبر ۵۸۳۹۰۶۲




برگزاری مراسم آیینی علم بندان روستای بیل‌آباد زرند

منبع: مــهر
? برگزاری مراسم آیینی علم بندان روستای بیل‌آباد زرند