برنامه‌ریزی استان کرمان برای خودکفایی در تولید گوشت مرغ تا ۱۴۰۴

نذیر کرمان/کرمان مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان گفت: در حال حاضر ۳۰ درصد نیاز گوشت مرغ از استان‌های همجوار تامین می‌شود و با برنامه‌ریزی انجام شده، امیدواریم سال آینده در فضای بهتری در تامین گوشت مرغ استان قرار بگیریم و تولید به ۹۰ درصد برسد و سال ۱۴۰۴ در تامین گوشت مرغ استان خودکفا شویم. […]

نذیر کرمان/کرمان مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان گفت: در حال حاضر ۳۰ درصد نیاز گوشت مرغ از استان‌های همجوار تامین می‌شود و با برنامه‌ریزی انجام شده، امیدواریم سال آینده در فضای بهتری در تامین گوشت مرغ استان قرار بگیریم و تولید به ۹۰ درصد برسد و سال ۱۴۰۴ در تامین گوشت مرغ استان خودکفا شویم.

سیدحسن مهدی عصر امروز ۲۳ بهمن ماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در هر ماه به طور متوسط دو میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در استان کرمان صورت می‌گیرد و روزانه ۱۷۰ تن تولید گوشت مرغ داریم.

وی افزود: با برنامه‌ریزی سه ماه گذشته، این عدد به سه میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه در دی ماه افزایش یافت و پیش بینی می‌شود قریب به سه میلیون جوجه‌ریزی در بهمن ماه داشته باشیم زیرا در آستانه سال جدید و ماه مبارک رمضان قرار داریم و اقبال بیشتری برای تولید در این بخش وجود دارد.

مهدی با تاکید بر لزوم حمایت لازم در تامین نهاده‌های دامی و مدیریت بازار بیان کرد: نیاز استان کرمان روزانه ۲۲۰ تا ۲۳۰ تن گوشت مرغ است که برای رسیدن به این عدد، در ماه به حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی نیاز است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان گفت: در حال حاضر ۳۰ درصد نیاز گوشت مرغ از استان‌های همجوار تامین می‌شود و با برنامه‌ریزی انجام شده، امیدواریم سال آینده در فضای بهتری در تامین گوشت مرغ استان قرار بگیریم و تولید به ۹۰ درصد برسد و سال ۱۴۰۴ در تامین گوشت مرغ استان خودکفا شویم.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: ۶۲۰ واحد مرغ گوشتی دارای پروانه با ظرفیت ۱۱ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در استان داریم اما به دلیل پروتکل بخش بهداشتی و دامپزشکی، حداقل ۲۸ درصد ظرفیت جوجه‌ریزی واحدها فعال است زیرا شرایط اقلیمی تاثیر دارد و مرغ‌های ما دچار عفونت تنفسی می‌شوند.

مهدی با بیان اینکه باید فضای بستر تولید، توسعه پیدا کند، گفت: وقتی فضای ۱۵ میلیون جوجه‌ریزی فراهم شود، به خودکفایی خواهیم رسید.

وی بیان کرد: برنامه‌ریزی و تاکید وزیر جهاد کشاورزی برای صادرات در همه استان‌هاست و باید در این راستا برنامه‌ریزی لازم و تولید کیفی گوشت مرغ انجام شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان بیان کرد: نکته مهم در ثبات تولید گوشت مرغ، تامین به موقع نهاده‌های دامی، قیمت مناسب جوجه یک روزه و بازار مصرف است.‌ ضمن اینکه برنامه‌ریزی کلان به عهده اتحادیه نیست و به عهده مدیریت کلان و وزارتخانه است و اگر تامین نهاده، تامین جوجه و بازار هر کدام دچار چالش شود، دچار تولید سینوسی خواهیم شد.

وی اظهار کرد: قطعا در پی هر چالش اگر خلاقانه عمل کنیم، فرصت‌های خوبی خواهیم داشت و باید در این عرصه تلاش کنیم.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان در ادامه با اشاره به اهمیت تولید تعریف مرغ سایز افزود: در دنیا، تعریف مرغ سبز به معنی تولید گوشت مرغ با وزن ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ گرم است که به عنوان سالم ترین مرغی که کمترین چربی و مواد زائد را دارد، شناخته می‌شود.

مهدی تصریح کرد: مردم نسبت به مرغ سایز آگاهی لازم را ندارند و مرغ با وزن کمتر از ۱۵۰۰ گرم را ناسالم می‌دانند لذا باید فرهنگسازی انجام و آرام آرام تولید و مصرف مرغ سایز صورت بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در فرآیند تولید گوشت مرغ، هورمون نداریم، گفت: مرغ در فرآیند تولید، واکسن و آنتی بیوتیک دریافت می‌کند و هورمون‌ها اقلام گرانی برای تولید هستند و به صرفه نیست از آن استفاده کنیم.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان ادامه داد: مرغ قبل از کشتار توسط مسئول فنی و دامپزشکی نمونه‌برداری و آزمایش می‌شود و تا زمانی که بقایای دارو در بدن پرنده هست، اجازه کشتار داده نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: ۱۱ شرکت تعاونی زیرمجموعه اتحادیه مرغداران شمال استان کرمان هستند و تعاونی‌های قوی در شهرستان‌های کرمان، رفسنجان و سیرجان داریم که بیش از ۶۵ درصد مرغ استان را تولید و عرضه می‌کنند.

مهدی بیان کرد: بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد زنجیره تولید گوشت مرغ نیاز است و تصمیم گرفتیم از طریق غیرمالکی زنجیره را تامین کنیم و در این راستا اقدامات مختلفی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه ما در حوزه تامین امنیت غذایی کار می‌کنیم، افزود: گاهی به دلیل مسائل مدیریتی، تولیدکننده و مردم دچار مشکل می‌شوند که با کمی تدبیر و دوراندیشی می‌توان آن را حل کرد؛ تشکل‌ها و سازمان جهاد کشاورزی پای کار هستند اما تولیدکنندگان با مشکلات بسیار زیاد کار می‌کنند و می‌توانیم با برنامه‌ریزی ملی و منطقه‌ای مشکلات را حل کنیم.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان گفت: سومین نشست بررسی چالش‌ها و فرصت‌های صنعت طیور کشور را ۲۵ و ۲۶ بهمن ماه جاری در کرمان برگزار خواهیم کرد.

وی ارتقاء سطح آگاهی مدیران و کارشناسان فنی فعال در صنعت طیور گوشتی براساس آخرین دستاوردهای ملی و بین المللی، تعامل و هماهنگی بیشتر برای برنامه‌ریزی هدفمند و بهتر در راستای تولید گوشت مرغ منطقه و کشور، بررسی چالش‌ها و فرصت‌های صنعت طیور در جنوبشرق، اقتصاد مرغ سایز و تاثیر آن در بخش تولید و بازار، اهمیت تولید جوجه یک روزه سالم و برنامه‌ریزی تولید در این بخش، بهسازی و نوسازی برای ارتقاء سطح بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید را از اهداف این نشست عنوان کرد.

انتهای پیام




برنامه‌ریزی استان کرمان برای خودکفایی در تولید گوشت مرغ تا ۱۴۰۴

منبع: ایـسنا
? برنامه‌ریزی استان کرمان برای خودکفایی در تولید گوشت مرغ تا ۱۴۰۴