برخی مدیران نسبت به پروژه‌های اقتصادی استان تنگ‌نظرانه عمل می‌کنند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: متاسفانه در داخل استان برخی مدیران در جلسات ما نامه همکاری امضا و به مدیران بالادست خود در کشور تاکید می‌کنند این موارد را تایید نکنید. به گزارش سرویس اقتصادی نذیر کرمان محمدرضا پور ابرهیمی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل خزانه برگزار شده بود، گفت: عوامل […]

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: متاسفانه در داخل استان برخی مدیران در جلسات ما نامه همکاری امضا و به مدیران بالادست خود در کشور تاکید می‌کنند این موارد را تایید نکنید.

به گزارش سرویس اقتصادی نذیر کرمان محمدرضا پور ابرهیمی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل خزانه برگزار شده بود، گفت: عوامل اصلی کاهش پول ملی هم بیرونی و هم داخلی است که سهم عوامل داخلی به مراتب بالاتر است.

نماینده مردم کرمان و راور گفت: ما ناترازی در سیستم بانکی، بودجه و ارزی  داریم حال چه کار باید کرد؟ باید گفت؛ که برنامه امروز مجلس و دولت در توسعه هفتم این است که ساختارهای اقتصادی در درون اصلاح شود و برنامه جدیدی برای این امر تنظیم شده است.

وی ادامه داد: عوامل بیرونی تنها راهش در قوت دیپلماسی و ارتباط با کشورهای خارجی و همسایگان است.

رئیس کمیسیون اقتصادی عنوان کرد: صندوق بازنشستگی مس از موفق‌ترین صندوق‌هاست و
حدود ۶۰۰۰ نفر عضو صندوق بازنشستگی مس هستند و تنها صندوق موفق در کشور است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: همه مصوبات هیئت وزیران در هیئت تطبیق مقررات مجلس تعیین می‌شود و ما در این زمینه کوتاه نمی‌آئیم زیرا چشم طمع وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی به این صندوق موفق است و با دلایل غلط قصد تصاحب آن را دارد و اجازه ندارد یک نماینده را در این صندوق بگذارد چون دولتی نیست.

پور‌ابراهیمی افزود: به جای اینکه دست خود را از سازمان تامین اجتماعی خود را بکشد که دست درازی به حقوق کارگران و بازنشستگان است و خصوصی است اما نظارت بر آن برای کارگران دردسر ساخته است و بدهی دولت به این سازمان نمود این ورود دولتی است.

وی به وضعیت آب استان اشاره کرد و گفت: مدل‌های مصرف آب باید تغییر کرد و این بی‌آبی مشکل کل کشور است اما  ما تنها استانی بودیم که به دنبال استفاده از آب خلیج فارس بوده‌ایم، که با سرمایه‌گذاری شرکت‌های سنگ معدنی ماست.

نماینده مردم کرمان و راور تاکید کرد: ۳۰ میلیون متر مکعب آبی که سه شرکت معدنی گل گهر چادر ملو و مس آورده‌اند و در جاده رفسنجان و کرمان  است برای شهرکرمان استفاده شود گرچه بسیار پیگیر بودیم که تابستان امسال به دست مردم برسد و  اگر تخصیص از آب خلیج فارس به شهر کرمان صورت گیرد، مشکل آب شرب شهر کرمان را به صورت عملیاتی حل می‌کند. 

وی ابراز کرد: فرهنگ استفاده از آب غلط است زیرا  ۳ درصد در بخش صنعت و۶۷ درصد در بخش کشاورزی و مابقی ان آب شرب است بنابراین اگر تنها ۵ درصد صرفه‌جویی در بخش کشاورزی صورت گیرد، عدد قابل توجهی می‌شود و عملا   ۲سوم اب مصرف در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

پورابراهیمی به طرح تصفیه فاضلاب با بودجه غیر دولتی اشاره کرد و گفت: آبی که برای صنعت لازم بود را از سیستم تصفیه فاضلاب بدون حتی یک ریال بودجه دولتی با تفاهم با بخش صنعت تامین شد و اب شربی که به بخش صنعت تعلق داشت را به چرخه استفاده مردمی  به صنعت دادیم تاهم استهصال شود هم با سفره های زیر زمین تداخل پیدا نکند و هم آب شربی که به صنعت داده شده بود را به چرخه شهری برگردانیم،  و عملا  مشکل مردم حتی در عرصه زیست محیطی حل شود.

نماینده مردم کرمان و راور اذعان کرد: ۲میلیون و ۸۰۰ هزار پوز با اینکه تکلیف مجلس بوده، هنوز به سیستم مالیاتی کشور وصل نشده است و همین مسیر نشت مالیاتی در کشور است.

وی افزود: خاکریز اول ما اخذ مالیات است، مالیات تولید ناخالص داخلی است و کشورهای جهان درصدهایی را برای تولید ناخالص فعالان اقتصادی خود تعیین کرده‌اند و ما عدد ۱۰ درصد را شاخص قرار دادیم به دلیل عدم اجرای کامل قانون مالیاتی ما تنها ۵.۵ درصد را دریافت کردیم که تا ۱۰ درصد نشت مالیات صورت گرفت.

پورابراهیمی به تاریخچه پیگیری قانون مالیاتی مجلس اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ قانون مالیاتی نوشته و تصویب شد و بعد از ۹ ماه کار مستمر در خرداد ۱۴۰۱ طبق آخرین جلسه مقرر شد که تمام دستگاه‌های پوز به سیستم مالیات وصل شود اما این اتفاق هنوز به طور کامل رخ نداده است. 

رئیس کمیسیون اقتصادی به افزایش اخذ ۷۰ درصدی مالیاتی اشاره کرد وگفت:  در سال گذشته با اتصال صندوق‌های فروشگاهی به سامانه مالیاتی، افزایش ۷۰ درصدی میزان وصول مالیات بر ارزش افزوده با کاهش نرخ مالیات بر بنگاه‌ها اتفاق افتاد که البته هنوز با شاخص‌هایی که ما تعیین کرده‌ایم مسیر طولانی را باید طی کند.

وی افزود: نرخ مالیات بر بنگاه‌های اقتصادی در طول دو سال گذشته در دو مرحله، ۷ واحد درصد کاهش پیدا کرده ضمن اینکه مولدسازی یکی دیگر از محورهای مهم ما در کنار مالیات است و البته عوامل بیرونی را نمی‌توانیم نادیده بگیریم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با بیان اینکه یکی از موثران حوزه سیاست‌های ارزی، عوامل بیرونی است، گفت: دشمنان جمهوری اسلامی از سال ۹۰ با تمام توان تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کردند که در تاریخ دنیا این امر سابقه ندارد و با پدیده‌هایی مواجه هستیم که دست ما نیست و البته باید توانمندسازی داخلی را دنبال کنیم.

وی به سخنان ریچارد نفیو تحلیل کننده شرایط تحریمی ایران اشاره کرد و گفت: آمریکا قصد زانو زدن ایران در مقابل خودش را داشت، و همین شخص به صراحت عنوان کرده است هیچ کشوری این حجم تحریم را تجربه نکرده است زیرا برای اثرگذاری باید تحریم کوتاه مدت  اعمال می‌شد اما ایران در دراز مدت توانست از این شرایط خارج شود و معالات اقتصادی منطقه را بهم بزند.
 
پور ابراهیمی ادامه داد: طبق اعلام آمریکایی ها تحریم‌ها برای ایران هزینه داشت اما آن را  تضعیف نکرد بلکه سیطره دلار را از بین برد زیرا ریشه افول قدرت دلار آمریکا در تحریم ایران بوده است و ا ایران را متوقف نساخت بلکه پیشروتر گام برداشت.

وی اذعان کرد: به صراحت گفته می‌شود امروز جمهوری اسلامی در حال تغییر توازن اقتصادی دنیاست که روسیه و چین هم او را همراهی می‌کنند و  قطعا جمهوری اسلامی ایران در مسیر رسیدن به بالاترین جایگاه اقتصادی دنیا است چه اینکه امروز در رتبه ۲۲ ام جهان هستیم.

نماینده مردم کرمان و راور با بیان اینکه امروز اتفاقات مثبت اقتصادی در راه است، گفت: معادلات منطقه‌ای در دنیا بهم ریخته است کل معادلات اقتصادی بهم خورده و امروز امریکایی‌ها  به واسطه شیوه‌های غلطی که اجرا کرده و آن را پیش برده‌اند نادم و پشیمان هستند و مشاوران پوتین مرتب به ایران می‌آیند و درخواست مذاکره دارند.

پورابراهیمی ازذعان کرد: همانگونه که اساتید دانشگاه ما تحریم علمی بودند اما از هر گونه تحریم جلو زدند و با اقتدار در عرصه علمی حاضر شدند و ایران را در سکوهای تک رقمی دنیا قرار دادند، فعالین اقتصادی ما نیز  به زودی در عرصه اقتصاد هم با اقتدار جلو خواهند افتاد و ایران به قله‌های پیشرفت جلو خواهند راند.

وی اذعان کرد: دولت قبل با پیگیری مذاکرات هسته‌ای قصد داشت، مشکلات حاصل از تحریم را حل کند و ما هم  همیشه می‌گفتیم با مذاکرات مشکلی نداریم، اما همزمان با مذاکرده باید سیستم داخلی را هم سامان می‌دادیم که این اشتباه استراتژیک دولت قبل بود که مشکلات را به مذاکره گره زده بود.

 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به تنگ نظری برخی مدیران استان اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی‌ها اجازه توسعه به پروژه‌های اقتصادی را نمی‌دهند این مدیران در جمع اقتصاد مقاومتی استانی مصوبات و تفاهمات را امضاء می‌کنند و برای مدیران خود در سطح کشور ارسال می‌کنند و بعد از آن تماس میگرند و عنوان می کنند ما امضا کردیم اما شما تایید نکنید به صلاح استان نیست.

پور ابراهیمی تاکید کرد: مدیرانی که این گونه دو قطبی و منافقانه عمل می‌کنند، خائن به کرمان و انقلاب  هستند زیرا اجازه نمی‌دهند تا طرح‌های اقتصادی و توسعه استان کرمان به جلو حرکت دهد به طور مثال به به محیط زیست گفتیم طرح مزارع خورشیدی، مشکل زیست محیطی ندارند واتفاقا باید خوشحال باشند که یک مرکز سوخت فسیلی خاموش شود و جایگزین آن را طرح پاک بگیرد اما نامه می زند و ۳۶ محور را مشخص می کند که مزارع خورشیدی در این محورها به ضرر است و اجرا نشود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: پروژه ۴۰۰مگاواتی پنل‌هلی خورشیدی اولین نیروگاه است که در راین قرار است اجرا شود  اما محیط زیست در مقابل آن ایستاده است در حالی که به نفع کشور است اما به وزیر اعلام می‌کند به نفع محیط زیست نیست، این تنگ نظری‌ها طرح‌های توسعه استان را عقب می‌اندازد.

انتهای خبر/ طهماسبی

 
 




برخی مدیران نسبت به پروژه‌های اقتصادی استان تنگ‌نظرانه عمل می‌کنند

منبع:آرمـان
? برخی مدیران نسبت به پروژه‌های اقتصادی استان تنگ‌نظرانه عمل می‌کنند