برای پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو چه باید کرد؟

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج، در خصوص خطر ابتلای افراد به تب کریمه کنگو هشدار داد.  بمان دشتی گفت: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که نوعی کنه سخت، هم مخزن و هم ناقل آن است. به گفته او این ویروس می‌تواند بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی را مبتلا کند و انسان هم در […]

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج، در خصوص خطر ابتلای افراد به تب کریمه کنگو هشدار داد.

 بمان دشتی گفت: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که نوعی کنه سخت، هم مخزن و هم ناقل آن است. به گفته او این ویروس می‌تواند بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی را مبتلا کند و انسان هم در صورت تماس با حیوان مبتلا یا کنه آلوده به ویروس مبتلا می‌شود.

او می‌گوید: شیوع بیماری بیشتر در فصل‌های گرم سال و همزمان با فصل فعالیت کنه است؛ در حیوانات اهلی مثل گاو، گوسفند علائم مشخصی ندارد و حداکثر باعث تب می‌شود و در انسان با علائمی مانند سردرد، تب شدید، درد مفاصل و عضلات، دل درد، اسهال، استفراغ، قرمزی چشم، خونریزی به صورت نقطه‌های ریز مثل سرسوزن یا خونریزی‌های وسیعتر و خون دماغ است.

بمان دشتی در خصوص توصیه‌های لازم برای پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو گفت: ۱- تهیه گوشت مصرفی مورد نیاز از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی مجاز و تحت نظارت دامپزشکی۲- خودداری از خرید گوشت‌های بدون مهر و لیبل دامپزشکی ۳- خودداری از کشتار دام در خارج از کشتارگاه‌ها ۴- استفاده از دستکش هنگام خرد کردن گوشت ۵- خودداری از مصرف گوشت تازه (نگهداری گوشت به مدت ۲۴ ساعت در یخچال ۰ تا ۴ درجه سانتیگراد و سپس مصرف آن) ۶- خودداری از مصرف جگر به صورت خام (نگهداری جگر تازه به مدت ۴۸ ساعت در یخچال ۰ تا ۴ درجه سانتیگراد و سپس مصرف آن) ۷- رعایت اصول بهداشتی و استفاده از وسایل حفاظت فردی به وسیله کارکنان کشتارگاه ها۸- سم پاشی بدن دام‌ها و آغل‌های روستایی با سموم مخصوص دامپزشکی ۹- استفاده از لوازم ایمنی در هنگام پشم‌چینی دام‌ها

بمان دشتی می‌گوید: اصلی‌ترین راه انتقال این ویروس ذبح غیر مجاز دام و قاچاق دام است، و با توجه به نزدیک شدن به عید قربان همشهریان دام مورد نیاز خود را زیر نظارت دامپزشکی تهیه و کشتار کنند و گوشت دام را حتما ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و سپس مصرف کنند.

فت فتو کرمان کرمان




برای پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو چه باید کرد؟

منبع: باشــگاه خبرنگاران
? برای پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو چه باید کرد؟