برای ماندگاری استان کرمان در عرصه صادرات چه باید کرد؟

فت فتو/کرمان رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: اگر بخواهیم استان کرمان در صادرات پایدار بماند و صادرات ارزش واقعی خودش را داشته باشد باید هم در بازارهایمان تجدیدنظر و بازار ها و کشور های بیشتری را فتح کنیم و هم تعداد کالاهایمان را افزایش دهیم و کالاهایی با تکنولوژی بالا […]

فت فتو/کرمان رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: اگر بخواهیم استان کرمان در صادرات پایدار بماند و صادرات ارزش واقعی خودش را داشته باشد باید هم در بازارهایمان تجدیدنظر و بازار ها و کشور های بیشتری را فتح کنیم و هم تعداد کالاهایمان را افزایش دهیم و کالاهایی با تکنولوژی بالا تولید کنیم.

“سیدمهدی طبیب زاده” در گفت و گو با خبرنگار فت فتو با بیان اینکه در پنج ماهه امسال کل صادرات استان کرمان ۱۵۷ هزار تن کالا با ارزش ۳۴۳ میلیون دلار بوده، اظهار کرد: واردات استان کرمان نیز از ابتدای سال تا پایان مردادماه ۲۷ هزار تن به ارزش ۱۹۶ میلیون دلار بوده است.

وی با اشاره به اینکه ارزش کالاهای صدراتی ما نسبت به ارزش واردات کم است و کالاهایی با ارزش دلاری بالا صادر نمی‌شوند، تصریح کرد: پسته عمده کالای صادرات استان کرمان است که بیشتر در نیمه دوم سال صادر می‌شود زیرا محصولی که از انبارها ترخیص می‌شود از مهرماه بیشتر خواهد شد.

طبیب زاده افزود: کل صادرات استان کرمان در سال گذشته ۴۳۹ هزار تن با ارزشی بالغ بر دو و نیم میلیارد دلار بود یک میلیارد آن از گمرک استان صادر شده و واردات سال گذشته نیز ۵۹ هزار تن با ارزش دلاری ۴۴۵ میلیون دلار بود.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان در ادامه به بیان مهمترین اقلام صادراتی استان پرداخت و گفت: پسته و مغز پسته، خرما، کاشی و سرامیک و مصنوعات مسی از جمله اقلام صادراتی استان بوده که پسته در رتبه اول و خرما در رتبه دوم صادرات استان قرار دارد.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۳۲۴ میلیون دلار واردات اجزا و قطعات خودرو داشتیم که مربوط به مجموعه خودروسازی‌های بم است و در نیمه اول امسال نیز ۱۴۸ میلیون دلار واردات در این زمینه انجام شده است.

طبیب زاده با بیان اینکه وارداتی که به کرمان انجام می شود واردات کالاهای لوکس نیست، تاکید کرد: البته این به معنی نبود چنین کالاهایی در بازار نیست، زیرا از گمرکات دیگر کشور وارد می شود و در بازار کرمان هم وجود دارد. آنچه که وارد گمرکات کرمان می شود کالای صنعتی است.

وی با اشاره به اینکه واردات ماشین های راهسازی و کشاورزی و سایر لوازم ماشین های صنعتی و مکانیکی در سال گذشته افت بسیار شدیدی داشته، بیان کرد: تراز تجاری در کرمان همیشه مثبت بوده و کالای صنعتی وارد استان و همینطور صادرات هم انجام شده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه در سال ۹۹ ارزش هر کیلو کالای وارداتی خیلی بیشتر از کالای صادراتی بوده و نشان می دهد که کالاهای ما کالاهای خام هستند، گفت: محصولات صادراتی استان کرمان هنوز به درجه ای از کیفیت و تکنولوژی نرسیده که بازار های متنوع  را فتح کند و اگر قیمت های واقعی آب و انرژی که در این کالاها مصرف می شود حساب شود، هیچکدام از کالاهای ما قدرت رقابت با رقبا در صحنه بین المللی ندارد .

وی بر لزوم تحول در صادرات استان کرمان تاکید کرد و افزود: اگر بخواهیم استان کرمان در صادرات پایدار بماند و صادرات ارزش واقعی خودش را داشته باشد باید هم در بازارهایمان تجدیدنظر و بازار ها و کشور های بیشتری را فتح کنیم و هم باید تعداد کالاهایمان را افزایش دهیم و کالاهایی با تکنولوژی بالا تولید کنیم.

طبیب زاده با بیان اینکه اگر اقتصاد بازارمحور و بازار صادرات محور در یک کشور رعایت شود می توانند در بازار صادرات موفق شوند، افزود: کسی در این بازار موفق می شود که بسته بندی درست، برند، کیفیت خوب  و قیمت مناسب داشته باشد و این ها وقتی باهم در یک کشور باشند باعث رشد صنعت داخلی هم می شوند.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان در ادامه با اشاره به مشکلات صادرکنندگان گفت: این مشکلات بیشتر از داخل کشور نشات می گیرند و محیط  کسب و کار محیط پیش برنده ای نیست و فعالین اقتصادی هم به لحاظ دسترسی به منابع مالی با مشکل مواجه هستند.

وی افزود: در مرحله اول باید اقتصاد استان ها را بر مبنای بازارمحوری و صادرات محوری تنظیم کنیم و متناسب با آن بقیه قوانین را بپذیریم و تلاش کنیم که تحریم ها تا حد ممکن رفع شوند. همچنین به بازار ها تنوع بدهیم و مراوده تجاری با همسایگان برقرار کنیم و آنها در اولویت باشند .

طبیب زاده نیاز کشور به ارز و کنترل آن را از دیگر مشکلات صادرکنندگان دانست و گفت: این مشکل باعث ایجاد محدودیت و فشار زیادی روی صادرکنندگان و بی انگیزگی آن‌ها شده است.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که صادرکنندگان را آزار می دهد عدم ثبات درقوانین، مقررات و دستورالعمل ها است، گفت: بازار داخلی دچار تغییر است یعنی روال ثابتی ندارد و بازار هدف در آن شناسایی نمی شود ارتباطات کشور تنظیم نیست و تابع شرایط مقررات است.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان با اشاره به اینکه اگر بازاری را از دست بدهیم و رقیب جایگزین شود از جمله آسیب های تاثیرگذار بر صادرات است، تصریح کرد: چه بسا لازم است که در این مواقع حتی با واردات، بازار داخل را تنظیم کنیم تا صادرات مختل نشود.

انتهای پیام




برای ماندگاری استان کرمان در عرصه صادرات چه باید کرد؟

منبع:ایـسنا
? برای ماندگاری استان کرمان در عرصه صادرات چه باید کرد؟