با ورزش کردن لذت زندگی را دو چندان کنید

علی اکبرزاده برای احترام به پیشکسوتان و معرفی بیشترآنان به جامعه گفت و گویی با «علیرضا موسوی» پیشکسوت ووشوی استان کرمان انجام داده ایم که در ادامه می‌آید: ابتدا خودتان را معرفی کنید؟ متولد اردیبهشت ۱۳۴۷ در شهرستان بم هستم، دارای مدرک تحصیلی مهندسی کشاورزی بازنشسته شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کرمان ازسال۱۳۷۰ساکن کرمان می‌باشم. از […]

علی اکبرزاده

برای احترام به پیشکسوتان و معرفی بیشترآنان به جامعه گفت و گویی با «علیرضا موسوی» پیشکسوت ووشوی استان کرمان انجام داده ایم که در ادامه می‌آید:

ابتدا خودتان را معرفی کنید؟
متولد اردیبهشت ۱۳۴۷ در شهرستان بم هستم، دارای مدرک تحصیلی مهندسی کشاورزی بازنشسته شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کرمان ازسال۱۳۷۰ساکن کرمان می‌باشم.

از سابقه ورزشی‌تان بگویید؟
از سال۱۳۶۲ وارد ورزش‌های رزمی‌ شدم و در رشته‌های کاراته، جودو، کونگ فو و نهایتا ووشو فعالیت کردم، رشته ووشو را در آن زمان به عنوان انجمن تای چی چوان زیر نظر استاد بهزاد صابری شروع کردم.
در سال ۱۳۷۰در اولین دوره مربیگری تایچی که در تهران برگزار گردید زیر نظر استاد مرحوم داودی پناه شرکت و موفق به کسب درجه ۳ مربیگری شدم و از سال ۱۳۷۱ اولین باشگاه تایچی چوان در باشگاه جهاد دانشگاهی با همراهی استاد حمید مهرابی راه اندازی کردم. این رشته زیبا را در شهرستان‌های بم، جيرفت، سیرجان، بافت، رفسنجان، ارزوئیه و زرندبا کمکمربیان زحمت کش ان شهرستان راه اندازی کردم.

 

 

 

در حال حاضر چه فعالیت ورزشی انجام می‌دهید؟
در حال حاضرنایب رئیس هیئت ووشو استان دارای شالبند مشکی دان ۵ از فدراسیون ووشو جمهوری اسلامی‌ایران و درسال ۱۳۹۳ضمن شرکت در دوره دان مفتخر به کسب دان ۲ معبد شائولین چین شدم، دارای درجه مربی گری حرفه‌ای ووشو ‌و داور درجه۱ فدراسیون را دارم.

از جایگاه پیشکسوتان در ورزش استان کرمان بگویید؟
پیشکسوت یعنی از خود گذشتگی و برای رسیدن به این جایگاه مستلزم صرف هزینه‌های زیادی است که ورزشکار و یا مربی با زیر پا گذاشتن خیلی از خواسته‌هایش در طول زندگی در ورزش مورد علاقه اش می‌پردازد و این مهم به سادگی به دست نمی‌آید مگر با تلاش، پشتکار و ایمان.
جامعه ورزشی قدر این افراد را به عنوان فعالان گذشته و با تجربه بیشتر بدانند و از تجربیات آنها و نقطه نظر آنها استفاده شود. به نظر من پیشکسوتان در جامعه ورزشی استان کرمان حضور پررنگی دارند ولی به نظر من بایداز راهنمایی‌ها ونظرات آنها بهره بیشتری باید برد

عملکرد هیات استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
هیأت ووشو با سابقه حدود سه دهه قدمت سعی بر این داشته که با دعوت از بزرگان این رشته به عنوان حامیان و سرمایه‌های از آنها استفاده کند و هیات با ریاست معین حاجی زاده که از بدنه ووشو و قهرمان ملی این رشته می‌باشد به خوبی ضمن دعوت از پیشکسوتان و استفاده از نظرات و توصیه‌های آنها در پیشبرد اهداف بهره برده مگر کسانی که که باتوجه به مشکلات خود توانایی همکاری نداشته اند.
معین حاجی زاده که به عنوان قهرمان ملی این رشته و تحصیل کرده عالی تربیت بدنی می‌تواند نقطه عطفی در رشد سریع تر ورزش زیبای ووشو در بین جوانان وعلاقه مندان باشد.
در دوسال اخیر فعالیت هیات مشکلات زیادی از جمله کرونا که باعث رکود در فعالیت‌های ورزشی و تعطیلی جامعه شد داشته است، با این حال هیات توانسته با استفاده از کادر جوان و مجرب جایگاه خوبی در سطح کشور به دست آورد.

تفاوت‌های دیروز و امروز ورزش را در چه می‌بینید؟
زمانی که که گروه سنی ما فعالیت ورزشی انجام می‌دادند ظرفیت‌ها و فضای ورزشی کافی در اختیار ورزشکاران نبود و تعداد برگزاری مسابقات محدود و دورهای آموزشی هم در استان برگزار نمی‌شود و آینده مبهم ورزشی که مشخص نبود به صورت پاره وقت ورزش انجام می‌شد ولی انگیز ه و تلاش زیادی برای رسیدن به اهدافمان داشتیم و با این کمبودها نتايج خوبی کسب می‌کردیم. امروز نسبت به گذشته امکانات و آینده ورزشکاران روشن‌تر است و خانوادها حمایت بیشتری از فرزندان برای شرکت در ورزش‌های مختلف صورت می‌گیرد که می‌توان امیدوار بود که جامعه ورزشی رشد بیشتری داشته باشد.

 

چه پیشنهاداتی برای رشد و شکوفایی ووشو و پرورش استعدادها دارید؟
ابتدا با تمام تلاش در معرفی و شناساندن این رشته در جامعه هدف که همان مدارس از ابتدایی به بالامی‌باشد بکار برد و با اجرای برنامه‌های مختلف زیبایی و توانایی ووشو را نشان داد، رشته ووشو زیبایی و تنوع حرکت زیادی دارد مستلزم ارائه به جوانان عزیز شهرمان که بتوانند دراین راستا توانایی‌های خودشان را نشان دهند.
مردم می‌تواند از سنین نونهالی تا بالای هفتاد سال فعالیت ورزشی انجام دهند، حرکات اصلاحی و درمانی تایچی می‌تواند کاربرد فروانی به صورت ورزش همگانی در مکان‌های عمومی‌‌‌و پارکها داشته باشد.

از بهترین‌های این رشته ورزشی بگویید؟
بهترین‌های این رشته باید از ورزشکارانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند و باعث افتخار استان و کشور می‌شوند نام برد.
ولی به بار نشستن این امر مستلزم حضور پرنگ استادانی گرانقدر که باتمام وجود تلاشی خستگی ناپذیری انجام دادند و در سال‌های گذشته زحمات زیادی کشیدند می‌توان از استادان بهزاد صابری، مجید قیام دوست، حمید مهرابی، و استادان عزیزی که تاثیر بسزای در توسعه ورزش استان داشته اند و سایر مربیان گرانقدری که درحال آموزش و پرورش قهرمانان می‌باشند تعداد زیادی هستند که اینجا مجال نام بردن از همه دوستان نیست ضمن خسته نباشید انشالله همیشه موفق و سربلند باشند.
اینجا جا دارد یادی کنیم از شهید غلامرضا درگاهی یکی از مربیان و قهرمانان با اخلاق رشته ووشو که به درجه شهادت نائل آمد.

نصیحت شما به جوانان؟
بنده کوچکتر از آنم که نصحیتی به جوانان عزیز داشته باشم و به عنوان یک تجربه توصیه می‌کنم قدر لحظاتی که در آن قرار دارند را بدانند و حداکثر استفاده از فرصت‌های پیشرو را با ورزش کردن لذت زندگی دو چندان کنند و همیشه شاد و تندرست باشند.

صحبت پایانی؟
ضمن تشکر از خانواده ام که در این چند سال بامن همراهی کردند. تشکر ویژه ای دارم از جامعه ووشو هیات استان و همه اعضای آن که نهایت سعی خود را در پیشرفت این رشته با برگزاری مسابقات مختلف استانی و برگزاری دورهای آموزشی جهت ارتقاء داوران و مربیان و برگزاری مسابقه قهرمانی کشور انجام دادند همچنین مربیان عزیزی که بدون ادعا درشهرستان های استان با تمام مشکلات نسبت به پرورش قهرمان این رشته نهایت تلاششان را می‌کنند قدردانی می‌کنم.




با ورزش کردن لذت زندگی را دو چندان کنید

منبع:یـزدان کـرمان
? با ورزش کردن لذت زندگی را دو چندان کنید