باید سهم موسیقی سنتی را در بین نسل جوان افزایش داد

رامشاد فرزانه، مدیر موسسه فرهنگی و هنری آوای ترانه فرزانه گفت: با تولید و انتشار آثاری از موسیقی سنتی کشورمان، باید سهم این موسیقی را در بین نسل جوان افزایش دهیم. رامشاد فرزانه مدت‌هاست در زمینه تولید و انتشار آثار موسیقی فعالیت دارد و خودش نیز از اساتید موسیقی به شمار می‌رود. با او که […]

رامشاد فرزانه، مدیر موسسه فرهنگی و هنری آوای ترانه فرزانه گفت: با تولید و انتشار آثاری از موسیقی سنتی کشورمان، باید سهم این موسیقی را در بین نسل جوان افزایش دهیم.

رامشاد فرزانه مدت‌هاست در زمینه تولید و انتشار آثار موسیقی فعالیت دارد و خودش نیز از اساتید موسیقی به شمار می‌رود. با او که مدیریت یک موسسه فرهنگی و هنری در حوزه موسیقی را برعهده دارد، در خبرگزاری برنا به گفت‌وگو نشستیم تا شرایط مارکت موسیقی ایران، وضعیت کنسرت‌ها و همچنین موسیقی سنتی کشورمان را بررسی کنیم. این گفت‌وگوی جذاب در ادامه می‌آید:

 

**آقای فرزانه قبل از هرچیز از برگزاری کنسرت‌ها در سال ۱۴۰۰ بگویید.

کنسرت‌ها در سال ١٤٠٠ به واسطه شیوع کرونا و نا شناخته بودن این ویروس عجیب‌ترین کنسرت‌های جهان بودند که سبب شد در هشت ماه اول امسال هیچ کنسرتی در کشور برگزار نشود. باید یک خانواده ٤ نفره یا یک زن و شوهر که به کنسرت می‌آمدند با فاصله یک صندلى از هم می‌نشستند (به دستور ستاد کرونا) که براى مردم عجیب و دور از انتظار بود ولى چاره دیگرى هم نبود و این تصمیم ستاد برای مقابله با این ویروس خطرناک ستودنى بود.

 

**به نکته مهمی اشاره کردید. با توجه به این که ظرفیت سالن‌ها نصف شده است آیا برگزاری کنسرت با شرایط کنونی صرفه اقتصادی هم دارد؟

متاسفانه باید بگویم خیر.

برگزارى کنسرت در شرایط کرونا به جز سختى‌هایى که این ویروس براى اجراها به وجود آورده از جمله جابه‌جایى خواننده، گروه، عوامل اجرایى و … از نظر مالى هم نه براى تهیه کننده و نه براى مدیر برنامه هیچ توجیه اقتصادى نداشته ولى براى زنده نگه داشتن هنر و موسیقى و حمایت از هنرمندانِ عزیزمان همچنین شاد کردن هموطنان بزرگوار . محترم این اجراها را در آبان سال ٩٩ از جزیره کیش شروع کردیم. این اقدام در شرایطى سخت و با مخالفت هاى زیاد بعد از تقریباً گذشت ٨ ماه از شیوع این ویروس پیش رفت ولى به لطف خدا و توجه مسئولین مربوطه، مجوزهای لازم اخذ و کنسرت ها شروع شد و خدارا شکر تا الان هم که تقریباً یک سال و چند ماه از آن زمان می‌گذرد، ادامه دارد.

البته با تقریباً نصف ظرفیت سالن‌ها و با رعایت کامل پروتکل‌هاى بهداشتى کنسرت‌ها برگزار می‌شود. از دى ماه سال جارى هم شهرهاى دیگر را نیز شروع کردیم. به امید خدا اگر به همین ترتیب پیش رویم اتفاقات درجه یک و بی‌نظیرِ بیشتری را رقم خواهیم زد.

 

**از وضعیت فعلی مارکت موسیقی بگویید.

وضعیت فعلى به نظر من وضعیت خوبى است ولى خوب از لحاظ رقابت و انتشار آلبوم در مارکت در تلاشیم با تولید آثاری از موسیقى سنتى و تلفیقى، این بخش را هم به جایگاه ایده‌آلی برسانیم.

این مهم را با جدیت دنبال می‌کنم تا با تولید و انتشار آثاری از موسیقی سنتی کشورمان، سهم این موسیقی را در بین نسل جوان افزایش دهیم.

بعضى از شعرها زیبا هستند، مجوز هم می‌گیرند، خوب هم اجرا می‌شوند و گوش مخاطب هم می‌پسندد ولى بعضى دیگرِشان آن منزلت لازم را ندارند. نمی‌گویم خوب نیستند، خوب هستند ولى باید به سمت فاخر شدن اشعار برویم.

 

**فکر می‌کنید وضعیت برگزاری کنسرت‌ها در سال ۱۴۰۱ چگونه باشد؟

امیدواریم سال ١٤٠١ با همکارى ستاد کرونا و مسئولین محترم بتوانیم با تمام ظرفیت سالن‌ها و به صورت کامل کنسرت‌ها را برگزار کنیم که این امر باعث رونق اجراها میان مردم و هوادارن موسیقى می‌شود و براى تهیه کننده و مدیر برنامه هم توجیه اقتصادى بیشترى دارد. قطعا با رونق کنسرت‌ها، آثار بیشتری هم تولید خواهد شد.

**خواننده‌های نوظهور فعلی را چگونه می‌بینید؟ آیا در مارکت جایی دارند؟

به نظر من خواننده‌هاى نو ظهورِ ما اکثراً درجه یک، خوش‌صدا و باتکنیک هستند. جدا از شیطنت‌هایى که گاهى از طرف برخى افراد براى زیر سوال بردن بعضى خواننده‌ها انجام می‌شود در کل شرایط خوبى دارند و تمام کسانى که با مجوز رسمى وزارت ارشاد اسلامى فعالیت دارند از کارشناس‌هاى خبره این وزارت عبور می‌کنند و صد در صد حرفى براى گفتن در مارکت دارند.

 

**موسیقی اصیل ایرانی در مارکت فعلی چه جایگاهی دارد؟

نمی‌توان گفت موسیقى اصیل ما جایى ندارد و نمی‌توان گفت جایى هم دارد ولى در کل کارهاى فاخرى از اساتیدى که سالهاست در این حیطه فعالیت می‌کنند و به قول معروف مویى سفید کرده‌اند مخاطب خود را دارند و کنسرت هایشانم هم با استقبالِ مثال‌زدنی و باشکوهی مواجه می‌شوند.

ما به دنبال این هستیم که سلیقه اکثریت را به سمت موسیقى سنتى ایرانِ عزیزمان سوق دهیم که امیدواریم در سال هاى آتى این امر صورت گیرد. به نظر بنده استفاده از موسیقى‌هاى تلفیقى راه ما را براى رسیدن به این هدف سَهل‌تر می‌کند.

 

**آیا موسیقی نواحی در مارکت موسیقی فعلی ایران جایگاهی دارد؟

موسیقى نواحى موسیقى اصیل و ریشه دار است پس جایگاه آن روشن است ولى براى نسل جدید و آشنایى این نسل با این نوع موسیقى باید یک سرى راهکار اندیشیده شود که مطمن هستم با همکارى وزیر محترم ارشاد و مسئولین مربوطه، این مهم با موفقیت روبه‌رو می‌شود.

 

**صحبت پایانی

در پایان اعیاد شعبانیه و عید نوروز را پیشاپیش به همه مردم عزیز کشورمان تبریک می‌گویم و سالى پر از شادى و برکت براى همه آرزو دارم.

انتهای پیام




باید سهم موسیقی سنتی را در بین نسل جوان افزایش داد

منبع: بــرنا
?
باید سهم موسیقی سنتی را در بین نسل جوان افزایش داد