بازسازی جادۀ شهداد ـ نهبندان سخت‌ترین پروژه در کشور است

فت فتو ـ گروه اقتصاد: پس از حدود سه سال از تخریب جادۀ شهداد ـ نهبندان،امروز ۱۶ خردادماه عملیات بازسازی بخشی از آن آغاز شد. کل این جاده ۲۷۵ کیلومتر طول دارد که در جریان سیل فروردین‌ماه ۹۸ حدود ۳۰ کیلومتر از آن تخریب شد و برنامه‌ریزی شده تا حدود ۲۳ کیلومتر از جاده بازسازی […]

فت فتو ـ گروه اقتصاد: پس از حدود سه سال از تخریب جادۀ شهداد ـ نهبندان،امروز ۱۶ خردادماه عملیات بازسازی بخشی از آن آغاز شد.

کل این جاده ۲۷۵ کیلومتر طول دارد که در جریان سیل فروردین‌ماه ۹۸ حدود ۳۰ کیلومتر از آن تخریب شد و برنامه‌ریزی شده تا حدود ۲۳ کیلومتر از جاده بازسازی شود. در فاز نخست،قطعات اول و دوم شامل ۴٫۵ کیلومتر از مسیر قرار است ترمیم شود. پیمانکار پروژه،شرکت سه‌کاف و طراحی و نظارت برعهدۀ شرکت گارنو است.

در مراسمی که برای شروع پروژه و با حضور رئیس سازمان راهداری کشور و جمعی از مسئولان استان کرمان و خراسان جنوبی در محل این جاده برگزار شد،مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمان در سخنانی تصریح کرد که این پروژه سخت‌ترین شرایط را در کشور دارد.

احسان عراقی‌زاده با بیان اینکه بدترین خاک دنیا از لحاظ ساختمانی و مهندسی را در این محدوده داریم،گفت:«بدترین بافت خاک را اینجا دارد که بافت نمکی است؛ وقتی محکم باشد بولدوزر نمی‌تواند در آن کار کند و با کمی رطوبت،باتلاق می‌شود و بولدزر به خاک آن فرو می‌رود».

وی افزود:«همچنین،اینجا بدترین آب که شوری آن دو برابر خلیج‌فارس است را هم داریم،همچنین گرم‌ترین نقطۀ دنیا در فاصلۀ حدود ۱۵ کیلومتری اینجا قرار دارد و در تابستان اصلا نمی‌توان کار کرد و باید در زمستان و وقت شب کار کنند».

به گزارش خبرنگار فت فتو،احسان عراقی‌زاده ۱۶ خردادماه در مراسم آغاز بازسازی جادۀ شهداد ـ نهبندان (قطعات یک و دو) اظهار کرد:«یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های سازمان است و برای شروع آن پیگیری‌های فراوانی انجام شده است و امیدواریم بعد از ۴۰۰ روز دیگر این پروژه افتتاح شود».

وی با بیان اینکه شرکت سه‌کاف پیمانکار پروژه است و مشاور گارنو طراحی و نظارت پروژه را برعهده دارند،افزود:«کل مسیر شهداد ـ نهبندان ۲۷۵ کیلومتر است که از شهداد تا انتهای حوزۀ استان کرمان ۱۶۵ کیلومتر است. در سیلاب فروردین‌ماه ۹۸ حدود ۳۰ کیلومتر از جاده کاملا تخریب شد به طوری که نمی‌توانستیم از سمت کرمان وارد محدوده شویم و این کار را همکاران ما در نهبندان انجام داده و گزارشی از شرایط دادند».

عراقی‌زاده بیان کرد:«حدود ۲۳ کیلومتر از جاده را در برنامه داریم بازسازی کنیم. امروز بازسازی ۴٫۵ کیلومتر آغاز می‌شود و قطعات سه و چهار که ۱۸٫۵ کیلومتر است در فاز بعدی اجرا خواهد شد».

وی ادامه داد:«در جریان ساخت قطعات یک و دو که امروز آغاز شد،۲۵۷ میلیارد تومان قرارداد با شرکت سه‌کاف منعقد شده است».

عراقی‌زاده بیان کرد:«پروژه به صورت مناقصۀ عمومی بود و کسی شرکت نکرد». /الف

وی سپس اظهار کرد:«پروژه‌ای بسیار خاص است و در ایران چنین شرایطی نداریم و امیدوارم پروژه طبق برنامه اجرا شود». / الف




بازسازی جادۀ شهداد ـ نهبندان سخت‌ترین پروژه در کشور است

منبع:خبر کرمان
?

بازسازی جادۀ شهداد ـ نهبندان سخت‌ترین پروژه در کشور است

:اخبار استان کرمان – اقتصادی