ایجاد کلکسیونی از نخیلات با اجرای آبیاری نوین در ریگان/برداشت مرغوب‌ترین یونجه شرق کشور از مزارع ده‌رضا

منطقه ده‌رضای شهرستان ریگان یکی از نقاط استراتژیک کشاورزی در شرق کرمان کلکسیونی از نخیلات را در دل خود جای داده و مرغوب‌ترین یونجه شرق که از این منطقه برداشت می‌شود، بازار خود را در اقصی‌نقاط ایران پیدا کرده است. به گزارش فت فتو از ریگان، دشت دهرضای شهرستان ریگان کلکسیونی از نخیلات است؛ منطقه […]


منطقه ده‌رضای شهرستان ریگان یکی از نقاط استراتژیک کشاورزی در شرق کرمان کلکسیونی از نخیلات را در دل خود جای داده و مرغوب‌ترین یونجه شرق که از این منطقه برداشت می‌شود، بازار خود را در اقصی‌نقاط ایران پیدا کرده است.

به گزارش فت فتو از ریگان، دشت دهرضای شهرستان ریگان کلکسیونی از نخیلات است؛ منطقه دهرضا یکی از نقاط استراتژیک کشاورزی در شرق کشور محسوب می‌شود. وجود خاک طلایی و حاصلخیز این منطقه موجب شده که به قطب کشاورزی تبدیل شود.

منطقه‌ای در ورودی استان از سمت سیستان و بلوچستان کشاورزانی زحمتکش و دلسوز را در خود جا داده است.

دهرضای ریگان که همه‌ساله موجب آماج سیل‌های  ویرانگر می‌شود؛ بهترین مکان برای کشاورزی است.

تولید مرغوب‌ترین یونجه تولیدی شرق کشور در ریگان

یونجه مشهور دهرضا این روزها بازار خود را در اقصی‌نقاط کشور پیدا کرده است و بهترین و مرغوب‌ترین یونجه تولیدی شرق کشور از ریگان است.

اقدامات منابع طبیعی در مهار طوفان‌های شدید شن در این منطقه موجب شده که اکنون این دشت به سرسبزترین نقطه ریگان تبدیل شود. کشاورزان این منطقه کشت نخیلات را در ارقام مختلف و با استفاده از روش‌های نوین آبیاری آغاز کرده‌اند.

برای تهیه گزارش به همراه مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان راهی دهرضا شدیم؛ به مزرعه‌ای رسیدیم که نخل هوایی سرسبز و جوان داشت. این نخل‌ها همانند نخل‌های گذشته دیگر با سیستم غرقابی آبیاری نمی‌شوند و سیستم نوین آنها را شاداب و وجود استخرهای پرورش ماهی امید زندگی را در دل کویرنشینان زنده کرده است.

حمایت‌های جهاد کشاورزی به محصول ما رونق داد

رضا خراسانی یکی از اهالی روستا در گفت‌وگو با فت فتو در ریگان ابراز کرد: با حمایت‌های جهاد کشاورزی، کشاورزی ما رونق خاصی در این منطقه گرفته است و ما کشت نخیلات را در ارقام مختلف در شهرستان آغاز کرده‌ایم.

رضا رشیدی کشاورزی که این روزها ۳ رقم خرما کشت کرده، گفت: ما الان احساس می‌کنیم کشاورزی چه حس خاصی دارد؛ نخیلات ما اکنون از طریق سیستم‌های نوین آبیاری می‌شوند.

مصطفی برزنگ کشاورز منطقه دهرضا افزود: امسال بهترین و با کیفیت‌تربن یونجه را تولید و روانه بازار کردیم و  در کنار نخیلات تولید انبوه یونجه را نیز داشتیم.

اجرای سیستم نوین آبیاری در منطقه دهرضا با ۱۴ میلیارد ریال اعتبار

حمید فرامرزی مدیر جهاد کشاورزی ریگان اظهار کرد: منطقه دهرضا یکی از مستعدترین مناطق کشاورزی در این شهرستان است و برای اولین‌بار در این منطقه سیستم آبیاری قطره‌ای را در ۵۰ هکتار در نخیلات اجرا کردیم.

وی بیان داشت: بیش از ۱۴ میلیارد ریال در اجرای این سیستم هزینه شده است که از هدر رفت ۹۰ درصدی آب جلوگیری شد.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان عنوان کرد: بیش از ۸ هزار نخیلات ربی، پیارم و زاهدی در این منطقه از طریق سیستم نوین آبیاری می‌شوند.

فرامرزی ادامه داد: با توجه به اینکه همه‌ساله خرمای مضافتی دچار آسیب می‌شود، کشت ارقام نیمه‌خشک در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه کشاورزان در کنار باغ‌های نخیلات خود استخرهای پرورش ماهی را در برنامه کاری خود قرار دهند، اضافه کرد: استخر۱۰هزار قطعه‌ای ماهیان گرمابی در دشت دهرضای ریگان احداث شده است.

فرامرزی خاطرنشان کرد: کشاورزان با توجه به شرایط و اقلیم شهرستان از تک‌محصولی خارج شوند و در این راستا تسهیلات بلاعوض جهت حمایت از کشاورزان در دستور کار قرار دارد.

وی متذکر شد: سالانه ۴۵هزار تن خرما از نخلستان‌های ریگان روانه بازار مصرف می‌شود.

گزارش از: موسی ملائیان

انتهای پیام/۸۰۰۱۴/ب





ایجاد کلکسیونی از نخیلات با اجرای آبیاری نوین در ریگان/برداشت مرغوب‌ترین یونجه شرق کشور از مزارع ده‌رضا

منبع:فــارس
? ایجاد کلکسیونی از نخیلات با اجرای آبیاری نوین در ریگان/برداشت مرغوب‌ترین یونجه شرق کشور از مزارع ده‌رضا