ایجاد حس اعتماد از روش‌های نظارت بر فرزندان در استفاده از تلفن همراه

کارشناس علوم ارتباطات گفت: برای نظارت والدین بر فرزندان در استفاده از تلفن همراه تأکید بر آموزش دو طرف و ایجاد حس اعتماد متقابل است. عباس تقی‌زاده در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان» در ارتباط با نحوه مدیریت والدین در استفاده فرزندان از تلفن‌ همراه گفت: در ابتدا باید دانست که […]

کارشناس علوم ارتباطات گفت: برای نظارت والدین بر فرزندان در استفاده از تلفن همراه تأکید بر آموزش دو طرف و ایجاد حس اعتماد متقابل است.

عباس تقی‌زاده در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان» در ارتباط با نحوه مدیریت والدین در استفاده فرزندان از تلفن‌ همراه گفت: در ابتدا باید دانست که تلفن‌های هوشمند همراه امروزه تنها کارکرد تلفن را ندارند ازاین‌رو وقتی از تلفن همراه صحبت می‌کنیم باید بدانیم که با پدیده ادغام فنی همراه هستیم.

وی ادامه داد: نکته مهم بازی‌ها و نرم‌افزار‌هایی است که می‌توان به آن اضافه کرد، تلفن‌ها به اینترنت وصل می‌شوند و از طریق این ابزار می‌توان وارد رسانه‌های اجتماعی شویم بنابراین وقتی صحبت از تلفن همراه می‌کنیم باید به این موارد‌ اندیشیده شود چراکه امروزه فن‌آوری باعث شده ابزار‌های مختلف در تلفن همراه جمع شود.

تقی‌زاده بیان کرد: به‌دلیل سبک بودن تلفن‌های همراه به اضافه قابل حمل بودن در کنار امکان اتصال به اینترنت، حضور در شبکه‌های اجتماعی، امکان بازی‌های آنلاین و تعاملی، امکان تماس‌های تصویری هم‌زمان، تولید و توزیع محتوا و سایر امکانات دیگر از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است.

کارشناس علوم ارتباطات توضیح داد: وقتی از کودکان و نوجوانان سخن می‌گوییم تنها نباید تصور کرد که تلفن همراه سرگرمی برای آنان خواهد بود و از آن استفاده مفید خواهند کرد در حالی‌که به عنوان پدر و مادر باید کاملاً راجع به امکانات این ابزار، آثار مثبت و منفی و تناسب برنامه‌ها و امکانات با سن کودکان و نوجوانان، نحوه مدیریت استفاده و… آگاهی داشته باشیم تا بتوانیم بهتر مدیریت کنیم.

وی توضیح داد: در واقع امروزه بین بسیاری از فرزندان و والدین شکاف دیجیتال وجود دارد، اطلاعات و آگاهی‌های فرزندان در دوران نوجوانی بیشتر از والدین است ازاین‌رو والدین باید با کسب آگاهی و مشاوره با متخصصان یا آموزش از منابع معتبر بتوانند توانایی خود را بالا ببرند تا علاوه بر این‌که به فرزندان خود کمک کنند بتوانند یک نظارت منطقی بر آن‌ها داشته باشند.

تقی‌زاده بیان کرد: مهم‌ترین ویژگی محدوده سنی ۶ سال به بالا با توجه به این‌که سن آغاز مدرسه است، این است که از آن‌جا که می‌توانند به‌تنهایی می‌توانند کاری را آغاز و به انجام برسانند در واقع حس رقابت و احساس غرور می‌کنند از این‌رو موفقیت‌هایشان افزایش پیدا می‌کند اما در دوره نوجوانی به دنبال حس استقلال و کسب هویت دلخواه هستند و تفکر انتقادی در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

کارشناس علوم ارتباطات با اشاره به این‌که نوجوانان تمایل دارند خودشان انتخاب داشته باشند و تحت تأثیر گروه هم‌سن‌وسالان خود قرار می‌گیرند ،گفت: در این دوره نظارت مستیقیم والدین شایسته نیست بلکه باید غیرمستقیم نظارت صورت بگیرد تا منجر به پنهان‌کاری و لجبازی در نوجوانان نشود.

وی با اشاره به سن مناسب تهیه گوشی برای فرزندان گفت: توصیه می‌شود که کودکان زیر دو سال ترجیحاً با گوشی همراه تماسی نداشته باشند چرا که جذابیت‌های بسیاری دارد و باعث می‌شود کودکان را از کشف جهان پیرامون‌شان باز دارد اما بعد از آن به ضرورت در حد ارتباط با اقوام و خویشان کودک می‌تواند استفاده کند.

تقی‌زاده با اشاره به دوران کرونا و آموزش مجازی فرزندان در این دوره بیان کرد: در این دوران بالطبع در دوره ابتدایی هم استفاده از گوشی‌های همراه توسط کودکان فراوان شد و موجب شد تا ممنوعیت‌های گذشته زیرپا گذاشته شود بنابراین عاملی به نام اجبار وارد زندگی افراد شد اگر چه که در آن دوران نیز باید تحت نظارت والدین از این ابزار استفاده می‌شد.

کارشناس علوم ارتباطات بیان کرد: اگرچه که اکنون تحت تأثیر عادت‌ها قرار گرفته‌ایم اما بهتر است حتی کودکان ۶ سال به بالا نیز تحت کنترل و نظارت والدین باشند و ترجیحاً از گوشی والدین استفاده کنند اما اگر بنابه ضرورت تلفن همراهی بخواهد در اختیار فرزندان قرار بگیرد بهتر است معمولی باشد.

 وی با تأکید بر این‌که باید واقعیت‌ها را پذیرفت چراکه تلفن‌های همراه جذابیت‌های فراوانی دارد بنابراین اگر بخواهیم بر اساس واقعیت پیش رویم باید برنامه‌ریزی داشته باشیم برای مثال روزی نیم ساعت و یا در پایان هفته دو ساعت فرزندان از این ابزار و ترجیحاً از تلفن همراه والدین‌شان استفاده کنند.

تقی‌زاده با بیان این‌که در بسیاری از کشور‌ها سن پیشنهادی برای استفاده از تلفن همراه به صورت مستقل ۱۶ سالگی است، ابزار کرد: در واقعیت شاید نتوان به این موضوع عمل کرد از این‌رو بهتر است از تلفن همراه به صورت مشترک استفاده شود.

کارشناس علوم ارتباطات ادامه داد: برای نوجوانان باید قبل از خرید تلفن همراه تعهدات و قوانین سخت‌گیرانه در نظر گرفته شود در کنار این موضوع والدین نیز باید پایبند به کنترل و نظارت قوانین و تعهدات باشند.

وی تأکید کرد: نکته مهم این است که والدین و فرزندان در استفاده صحیح از تلفن همراه و رعایت رژیم مصرف رسانه‌ای سالم آگاهی کامل داشته باشند، نظارت بر فرزندان در استفاده از شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم است تا وارد هر گروهی نشوند و هر محتوایی خاصتا محتوا‌های شخصی را به اشتراک نگذارند.

تقی‌زاده تأکید کرد: سن ورود به بسیاری از شبکه‌های اجتماعی ۱۳ سالگی به بالا است، والدین و فرزندان هر دو باید تحت آموزش باشند تا استفاده درستی از تلفن همراه داشته باشند، در نهایت والدین برای نظارت بهتر می‌توانند از نرم‌افزار‌های کنترلی استفاده کنند اما مهم ‌تر از این ارتباط و اعتماد میان والدین و فرزندان است.

کارشناس علوم ارتباطات عنوان کرد: برای نظارت والدین بر فرزندان در استفاده از تلفن همراه تأکید بر آموزش دو طرف و ایجاد حس اعتماد متقابل است تا زمانی‌که فرزندان بتوانند به یک استقلال منطقی، عقلانی و انتقادی در استفاده از تلفن همراه دست پیدا کنند.

انتهای خبر/پسند 
 




ایجاد حس اعتماد از روش‌های نظارت بر فرزندان در استفاده از تلفن همراه

منبع:آرمـان
? ایجاد حس اعتماد از روش‌های نظارت بر فرزندان در استفاده از تلفن همراه