انقلاب اسلامی یک نظام فکر‌ی نو در ادبیات سیاست ارائه داد

کارشناس مسائل سیاسی گفت: انقلاب اسلامی یک نظام فکر‌ی نو در ادبیات سیاست ارائه داد به همین دلیل از انقلاب‌ اسلامی به‌عنوان مکتب یاد می‌کنند. حسین نادری در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری«فت فتو»؛ گفت: انقلاب‌ اسلامی ایران یکی از انقلابات بزرگ جهان شمرده می‌شود، وقوع  انقلاب‌ اسلامی و شکل‌گیری نظام انقلاب‌ اسلامی ایران […]

کارشناس مسائل سیاسی گفت: انقلاب اسلامی یک نظام فکر‌ی نو در ادبیات سیاست ارائه داد به همین دلیل از انقلاب‌ اسلامی به‌عنوان مکتب یاد می‌کنند.

حسین نادری در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری«فت فتو»؛ گفت: انقلاب‌ اسلامی ایران یکی از انقلابات بزرگ جهان شمرده می‌شود، وقوع  انقلاب‌ اسلامی و شکل‌گیری نظام انقلاب‌ اسلامی ایران گفتمان فرهنگی جدیدی را ایجاد کرد که این گفتمان نه تنها ملت ایران بلکه بخش زیادی از مسلمانان را از حالت انفعالی و عدم خودباوری خارج کرد، و نه تنها رابطه غرب با کشورهای اسلامی و مسلمانان را تحت تأثیر قرار داد؛ بلکه گفتمان دولت‌های کشورهای  اسلامی را در برابر مردم خود و گروه‌های اسلامی دچار تغییر کرد.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: مردم ایران در اثر این تحول فرهنگی از فرهنگ شبه مدرن غربی و سلطنتی به سوی فرهنگ اسلامی‌انقلابی با گفتمان خاص خود حرکت کردند.

وی بیان کرد: در اثر این تحول فرهنگی که آن را باید انقلاب فرهنگی نامید، گفتمان جدیدی ایجاد شد که با بازنمایی غرب و تولید ادبیات و زبان سیاسی و  فرهنگی جدید ارتباط یک سویه فرهنگی ایران با غرب را که کارکرد آن تحکیم هژمونی فرهنگی غرب بود، برهم زد.

نادری گفت: این گفتمان با باز تولید نظام معنایی جدید مبتنی بر اسلام با هویت‌بخشی به مسلمانان و غیریت‌سازی غرب، گفتمان فرهنگی خود را در بین ملت‌های دیگر توسعه بخشید؛ این انقلاب بسیاری از تئوری‌های جامعه شناختی در زمینه دین و سکولاریزم را به چالش کشید.

یکی از مهمترین شعارهای انقلاب اسلامی شعار نه شرقی نه غربی بود

وی تصریح کرد: مهمترین ویژگی انقلاب اسلامی این بود که خلاف معادلات رایج سیاسی جهان بود، یکی از مهمترین شعارهای انقلاب اسلامی شعار نه شرقی نه غربی بود که امام خمینی نیز در مصاحبه‌های خود به جد این مسئله را مطرح می‌کردند.

نادری افزود: شعار نه شرقی نه غربی در زمانی که تمام دنیا به بلوک شرق و غرب تقسیم شده بود یعنی در عرصه‌ی سیاست بین‌الملل می‌خواهیم خلاف معادلات رایج جهانی حرکت کنیم.

کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: انقلاب زمانی رخ می‌دهد که کشور‌های جهان یا ذیل بلوک شرق به رهبری شوروی قرار می‌گیرند و یا ذیل بلوک غرب به رهبری آمریکا، در این فضا ایران کشوری می‌شود که خود را خارج از چارچوب اعلام می‌کند.

وی بیان کرد: مهمترین تفاوت ایران با کره شمالی ایدئولوژی است و ایران تنها در عرصه‌ سیاست بین‌المللی نبود که خلاف چارچوب رایج حرکت کرد در عرصه‌ سیاست داخلی نیز خلاف رویکرد رایج حرکت کرد.

نادری افزود: در میان گفتمان‌های رایج آن زمان که لیبرالیسم یا مارکسیسم بود و بقیه‌ کشور‌ها که دیگر ایدئولوژی خاصی نداشتند ایران حکومتی با نام جمهوری اسلامی مطرح کرد و این نیز خلاف ادبیات رایج سیاست داخلی بود از طرف دیگر ایران توانست با ادبیاتی که در عرصه‌ی بین‌الملل و سیاست داخلی تعریف می‌کند تبدیل به یک کشور جریان‌ساز بین‌المللی شود.

ایجاد قطب سوم در جهان

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: مباحثی که تحت عنوان صدور انقلاب مطرح می‌شد تبدیل به یک نگرانی برای غربی‌ها شده بود، یعنی کشور‌های دیگر به نوعی می‌توان گفت که نگران شدند از اینکه نکند قطب سوم در جهان به وجود بیاید.

وی اظهار کرد: البته قطب سوم که می‌گویم قطعا جمهوری اسلامی نوپا نمی‌تواند و نمی‌خواهد مانند شوروی و آمریکا بقیه‌ی کشور‌ها را زیر سیطره‌ی خود بیاورد.

نادری ادامه داد: آن ها از جذب ملت‌ها به گفتمان انقلاب‌اسلامی نگران بودند که اگر اتفاق می‌افتاد دیگر سیطره‌ آن‌ها بر کشور‌ها از بین می‌رفت و دیگر تسلطی که قبلا داشتند نخواهند داشت، مسئله‌ای که الان شاهد آن هستیم.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: آمریکا خود را قدرت هژمون در دنیا معرفی می‌کرد و تمام کشور‌ها را مطیع خود می‌دانست الان در منطقه هر برنامه‌ای می‌ریزد با مشکل مواجه می‌شود و آن مشکل این است که برنامه‌اش با برنامه‌ جمهوری‌اسلامی هماهنگ نیست و چون جمهوری‌اسلامی توانسته است ملت‌ها را با گفتمان خود همراه کند ملت‌ها نمی‌گذارند نقشه‌های آمریکا محقق شود.

نادری گفت: در نتیجه آمریکا از قدرت هژمون تبدیل شده است به دزد نفت، و به کشورهای مختلف حمله می کند به اهداف سیاسی نمی‌رسد ولی منابع نفتی آن‌ها را می‌دزدد.

مکتب و گفتمان یک شیوه‌ تفکر است 

وی افزود: مکتب یا گفتمان یک شیوه‌ تفکر است که میان اذهان یک گروه به وجود آمده است و حاصل گفتگو‌های کلامی و همزیستی بوده است که در قالب آن اتفاقات برای آن‌ها معنی پیدا می کند و برای اینکه چنین وحدت فکری و یک گفتمان به وجود بیاید اول باید یک تفکر قوی و جامع وجود داشته باشد که بتواند تمام موضوعات را تحلیل کند، این تفکر وارد تعاملات اجتماعی شود و در میان مردم اول پذیرفته، و سپس در تعاملات شکل بگیرد.

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: انقلاب اسلامی توانسته است این وِیژگی‌ها را در خود به وجود بیاورد و یک نظام فکر‌ی و گفتمان نو در ادبیات سیاست و همچنین تحلیل امور ارائه داد به همین علت از انقلاب‌ اسلامی تعبیر گفتمان یا مکتب می‌کنند.

وی افزود: ویژگی مهم این مکتب است که اولا اینکه با حداقل هزینه و بدون استفاده از زور توانست آن را بین‌المللی کند و از طرف دیگر افراد زیادی را به خود جذب کند که بسیار نسبت به آن وفادار هستند و شهدای جنگ تحمیلی و شهدای جبهه‌ مقاومت از وفادار‌ترین افراد به این مکتب هستند.

نادری تصریح کرد: امام تعبیری در خصوص صدور انقلاب دارند ایشان می‌گویند صدور انقلاب اینطور نیست که ما بریم شروع کنیم به صادر کردن انقلاب، ایشان می‌فرمایند: انقلاب خود به خود صادر شد، وقتی ملت‌ها این گفتمان را دیدند خود به خود شیفته‌ی آن شدند، این ویژگی مکتب و جامع بودن و حرف نو داشتن خود به این بحث کمک کرد، اما مهم‌تر از ویژگی گفتمانی آن حرف نویی که در نفی نگاه استعماری زد قابل توجه ملت‌ها بود.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: بیانیه‌ گام دوم که امام خامنه‌ای تدوین کردند به خوبی و با جامعیت نشان دهنده وضعیت انقلاب است، ایشان اشاره می‌کنند که ما در مسیر اشتباهاتی ممکن است داشته باشیم اما در مجموع حرکت مثبت و رو به قله داریم و همچنین شاخص‌هایی که مطرح، و نکاتی که می٬فرمایند به خوبی بیانگر شرایط انقلاب است.

انتهای خبر/ تاج الدینی
 




انقلاب اسلامی یک نظام فکر‌ی نو در ادبیات سیاست ارائه داد

منبع:آرمـان
? انقلاب اسلامی یک نظام فکر‌ی نو در ادبیات سیاست ارائه داد