الفبای آبادانی یک محله در رودبار جنوب با همت بچه‌های یک مسجد

جهادگر جوانی که با همت دوستانش و با محوریت مسجد و روحیه جهادی محله‌ای را آباد کرده است. به گزارش خبرنگار سرویس نذیر کرمان، فقر فرهنگی و اقتصادی، بیکاری، بزهکاری، طلاق، اعتیاد، نبود امکانات تفریحی و ورزشی ویژگی مشترک مناطق حاشیه‌ای و محروم تمام شهرهاست. وجود یک مسجد در  این مناطق محروم و حاشیه‌ای می‌تواند […]

جهادگر جوانی که با همت دوستانش و با محوریت مسجد و روحیه جهادی محله‌ای را آباد کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس نذیر کرمان، فقر فرهنگی و اقتصادی، بیکاری، بزهکاری، طلاق، اعتیاد، نبود امکانات تفریحی و ورزشی ویژگی مشترک مناطق حاشیه‌ای و محروم تمام شهرهاست.

وجود یک مسجد در  این مناطق محروم و حاشیه‌ای می‌تواند ظرفیت مثبت و بزرگی محسوب شود و با رونق دادن به مسجد می‌توان به مبارزه با آسیب‌های اجتماعی پرداخت.

این‌ها را نوشتم تا بگویم محله پشت بند جهاد(شهرک انقلاب) شهرستان رودبار جنوب فقر بر آن سایه افکنده و انواع آسیب‌های اجتماعی این منطقه را تهدید می‌کند.

شهرک انقلاب فقط یک مسجد دارد که حالا به همت یک گروه جهادی به کانون فرهنگی و توسعه‌ای تبدیل شده و منشاء خدمات خیر و عام‌المنععه است.

مهدیه خوشوقت بانوی جهادگری است که به تنهایی بار مسؤولیت یک جهاد فرهنگی را به دوش کشیده و کار جهادی خود را با رونق دادن مسجد ابولفضل علیه‌السلام  آغاز کرده است.

سال ۱۴۰۰ بود که اهالی این منطقه شاهد بازگشایی مسجد ابوالفضل علیه‌السلام بودند.

مهدیه خوشوقت جوان جهادگری که خودش نیز اهل این منطقه است بعد از اینکه تحصیلات خود را در رشته روانشناسی به پایان رسانده و در مقابل این همه آسیب اجتماعی تصمیم می‌گیرد از مسجد محله شروع کند.

او حالا مسؤولیت گروه جهادی شهیده نسرین افضل این منطقه را بر عهده دارد. با نسرین همکلام شدم تا از تجربه جهاد فرهنگی در منطقه بسیار محروم که با انواع آسیب‌های اجتماعی درگیر است، سخن بگوید.

وی در ابتدا با اشاره به موقعیت جغرافیایی و فرهنگی منطقه گفت: محله پشت بند جهاد رودبار به شهرک انقلاب تغییر نام پیدا کرده است، دارای ۱۵۰۰ خانوار بوده  و محله بسیار محروم و کم برخوردار است که نرخ اشتغال بسیار پایین بوده و تعداد زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست به علت فوت یا  اعتیاد شوهر زیاد بوده و در حالت کلی با آسیب‌های اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کند.

خوشوقت ادامه داد: این محله فقط یک مزیت داشت و آن وجود مسجد حضرت ابوالفضل علیه‌السلام بود. نیاز بود یک روحانی در آنجا مستقر شده و نماز جماعت را شروع کند. سال ۱۴۰۱  بود که با مستقر شدن روحانی در مسجد این کار را شروع کردیم، نماز جماعت با حضور چند نفر از جوانان محله چند ماه برگزار شد.

گرایش نوجوانان به مسجد

نوجوانان زیادی در محله  بودند ولی از مسجد گریزان، تصمیم گرفتم با یک سری طرح‌ها  نوجوانان جذب مسجد شوند. دو سه نفر از نوجوانان ‌به مسجد می‌آمدند از طریق آنان به سایر نوجوانان اطلاع‌رسانی شد و برگزاری برنامه‌های فرهنگی دختران و پسران جوان مسجدی شدند.

این طرح با استقبال نوجوانان همراه شد در طی دو ماه ۲۰ تا ۵۰ نفر از نوجوانان جذب مسجد شدند. حالا که نوجوانان به مسجد می‌آمدند، باید برای ارتباط مستمر آن‌ها با مسجد طرح و برنامه اجرا می‌کردیم.

تصمیم گرفتیم با همین نوجوانان و جوانان مسجدی گروه جهادی  شهیده افضل را تشکیل دهیم.  تا نیروها آموزش دیده و خروجی خوبی داشته باشد.

حالا دختران جوان شهرک انقلاب عضو ستاد اقامه نماز جمعه و از فعالین ررنامه‌های فرهنگی شهرستان هستند.

شناسایی خانواده‌های آسیب پذیر 

 بعد از تشکیل گروه جهادی تصمیم گرفتیم خانوارها را شناسایی کنیم که با چه نوع آسیبی درگیر هستند. برای این کار برای هر نوجوانی که به مسجد می‌آمد پرونده باز کرده و آخرین وضعیت اجتماعی او را می‌نوشتیم، به این ترتیب شناسایی خانواده‌های نوجوانان انجام شد.

بعد از شناسایی خانواده‌ها، حل مشکلات محله اولویت بعدی بود. در ابتدا مشکلات محله را لیست کردیم و با مطالبه از مسئولان در صدد حل مشکلات بر آمدیم.

پزشکان جهادگر پای ثابت فعالیت مسجد

این جوان  جهادگر و دوستانش وقتی وضعیت بهداشت و درمان شهرک را بررسی کردند اوضاع جالب و خوبی نبود بنابراین از رئیس و مسئولان شبکه بهداشت و بیمارستان شهرستان کمک گرفته و چندین برنامه ویزیت رایگان را در مسجد برگزار کردند.

جهادگران بدون دستمزد کار عمرانی می‌کنند 

خوشوقت می‌گوید: در طی این مدت جوانان عضو گروه جهادی  شهید کاظمی شهرک انقلاب در مرمت، بهسازی و بازسازی و ساخت سرویس بهداشتی، ایزوگام سازی سقف‌خانه‌ها و  احداث یک باب خانه مسکونی مددجویی اقدام کرده‌اند. حالا جوانان این محله در کار گروه عمران و سازندگی برای خانواده‌های بسیار فقیر سرپناه می‌سازند. هر چند که ساخت و ساز خانه‌ها در سال‌های گذشته در این منطقه محروم اصولی نبوده و فقط چهاردیواری بود که بتوانند در آن پناه بگیرند ولی جوانانی که اکنون دست به کار جهاد شده‌اند سعی می‌کنند خانه‌هایی مستحکم و اصولی بسازند.

البته همه این کارهای جهادی عمرانی با استفاده از ظرفیت و مهارت شغلی ساکن شهرک انقلاب صورت می‌گیرد. مثلا یکی بنایی می‌کند، همسایه دیگر لوله‌کشی یا کاشی کاری بلد است، آن یکی همسایه سیم کش و فنی کار است همه دست به دست هم می‌دهند و خانه محروم می‌سازند. مواد اولیه را ما تهیه می‌کنیم و آنها می‌سازند ولی دستمزد نمی‌گیرند.

اشتغال‌زایی اولویت اصلی جهادگران

 
یکی دیگر از کارگروه‌های جهادی، اشتغالزایی ‌است. معضل بیکاری در این محل به شدت آزاردهنده است برای همین ایجاد اشتغال و کارآفرینی مهم‌ترین دغدغه این گروه جهادی است و برگزاری کلاس‌های آموزشی صنایع دستی، خیاطی و درست کردن ترشی خانگی منجر به ایجاد اشتغال می‌شود گزینه خوبی برای این کار است.
آموزش صنایع دستی و خیاطی را یکی از زمینه‌های اشتغال پایدار ذکر کرد و اظهار کرد: از آن جایی که نوجوانان این خانواده‌ها در مسجد بوده و ما از اوضاع خانوادگی آنها مطلع بودیم، بنابراین برای خانواده‌های زنان سرپرست خانوار یا بی‌سرپرست که خیاطی بلد بودند با همکاری بسیج سازندگی چرخ خریداری شد و برای زنانی که بلد نبودند سه دوره آموزش صنایع دستی برگزار شد تا با ریزه‌کاری‌های آن آشنا شوند.

انتهای خبر/پورحیدر 




الفبای آبادانی یک محله در رودبار جنوب با همت بچه‌های یک مسجد

منبع:آرمـان
? الفبای آبادانی یک محله در رودبار جنوب با همت بچه‌های یک مسجد