افزایش ۶۰۰ درصدی هزینۀ نهاده‌های تولید خرما

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: رئیس انجمن ملی خرما ایران دربارۀ قیمت‌گذاری خرما گفت:«قیمت خرما باید مبتنی بر نرخ تورم و افزایش هزینه‌های تولید محاسبه شود و قیمت‌گذاری دستوری برای خرید یا فروش آن معنا ندارد». محسن رشیدفرخی افزود:«نهاده‌های مورد نیاز تولید خرما در سه سال گذشته ۶۰۰ درصد افزایش یافته است،بنابراین نباید توقع داشته باشیم […]

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: رئیس انجمن ملی خرما ایران دربارۀ قیمت‌گذاری خرما گفت:«قیمت خرما باید مبتنی بر نرخ تورم و افزایش هزینه‌های تولید محاسبه شود و قیمتگذاری دستوری برای خرید یا فروش آن معنا ندارد».

محسن رشیدفرخی افزود:«نهاده‌های مورد نیاز تولید خرما در سه سال گذشته ۶۰۰ درصد افزایش یافته است،بنابراین نباید توقع داشته باشیم که قیمت خرما افزایش نداشته باشد».

وی یکی از مشکلات حوزۀ خرما را تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه دربارۀ ممنوعیت صادرات دانست و یادآور شد:«میزان تولید کشور بیش از نیاز داخلی است بنابراین ما در هیچ مقطع زمانی دچار کمبود برای عرضۀ این محصول در بازار داخلی نشده‌ایم،اما هر ساله برای ماه مبارک رمضان ممنوعیت صادرات اعمال می‌شود که این امر به ضرر بازار است».

رشیدفرخی همچنین با بیان اینکه بین ۶۰ تا ۶۵ درصد نخیلات کشور غرقابی است،این فرایند را فاجعه دانست و افزود:«با توجه به خشکسالی‌های پی‌درپی و تنش آبی اکثر استان‌های خرماخیز کشور ازجمله استان کرمان با مشکل جدی کم‌آبی روبه‌رو هستند که این امر می‌تواند کاهش تولید را در پی داشته باشد».

به گزارش فردای‌کرمان به نقل از نذیر کرمان،رشیدفرخی در یک نشست خبری با بیان اینکه سال گذشته صادرات خرما ایران ۴۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه داشت،گفت:«این صنعت ظرفیت ارزآوری سالیانه یک میلیارد دلاری را دارد».

وی افزود:«سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما در کشور تولید شد که هر ساله بین ۲۰ تا ۳۰ درصد آن به کشورهای هدف صادر می‌شود».

رئیس انجمن ملی خرما ایران با اشاره به اینکه ایران رتبۀ دوم تولید خرما جهان را دارد،اظهار کرد:«از ۷۵ مقصد صادراتی خرمای ایران،بیشترین صادرات به کشورهای آمریکا و چین انجام می‌شود».

وی اضافه کرد:«براساس آمارها،خرمای مورد نیاز کشور تامین است و سرانۀ مصرف کشور نزدیک به هشت کیلوگرم برای هر نفر برآورد شده است».

رشیدفرخی یادآور شد:«صنعت خرما ایران برای ۱.۵ میلیون نفر اشتغال مستقیم و برای چهار میلیون نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است که حمایت از این صنعت علاوه بر افزایش اشتغالزایی و حفظ تولید،می‌تواند در افزایش ارزآوری به کشور اثرگذار باشد».

وی،کیفیت،فرآوری و بسته‌بندی خرما را از اولویت‌های این صنعت برشمرد و گفت:«حمایت از این صنعت می‌تواند موجب تولید کیفی،افزایش فرآورده‌های این محصول و بسته‌بندی‌های شکیل برای مصارف داخل و خارج از کشور شود».

رشیدفرخی ادامه داد:« اکنون در کشور ۵۰۰ رقم خرما وجود دارد که ۱۸ رقم آن تجاری است»./پ




افزایش ۶۰۰ درصدی هزینۀ نهاده‌های تولید خرما

منبع:خبر کرمان
?

افزایش ۶۰۰ درصدی هزینۀ نهاده‌های تولید خرما

:اخبار استان کرمان – اقتصادی