افزایش خودسرانه هزینه حمل بار گندم در سایه ناهماهنگی دستگاه‌ها در قلعه‌گنج

کشاورزان قلعه‌گنجی محصول گندم خود را برداشت کرده‌اند اما خستگی کاشت، داشت و برداشت روی دوش‌شان مانده چراکه کامیون‌داران هزینه‌های سرسام‌آوری را برای حمل گندم تا سیلوها اعلام کرده‌اند و این نرخ‌ها موجب شده با وجود هزینه‌های تولید، کشت گندم برای کشاورز مقرون به‌صرفه نباشد.  به گزارش نذیر کرمان از قلعه‌گنج، برداشت محصول استراتژیک گندم […]


کشاورزان قلعه‌گنجی محصول گندم خود را برداشت کرده‌اند اما خستگی کاشت، داشت و برداشت روی دوش‌شان مانده چراکه کامیون‌داران هزینه‌های سرسام‌آوری را برای حمل گندم تا سیلوها اعلام کرده‌اند و این نرخ‌ها موجب شده با وجود هزینه‌های تولید، کشت گندم برای کشاورز مقرون به‌صرفه نباشد.

 به گزارش نذیر کرمان از قلعه‌گنج، برداشت محصول استراتژیک گندم در شهرستان قلعه‌گنج از اوایل فروردین در سطح زیر کشت بیش از ۱۷ هزار هکتار شروع شده و تقریباً تا اواخر اردیبهشت‌ماه ادامه دارد و کشاورزان با افزایش قریب به ۳۰۰ درصدی هزینه حمل محصول تا مرکز سیلو روبه‌رو شده‌اند.

 در گفت‌وگو با تعدادی از کشاورزان این شهرستان، این قشر زحمتکش ضمن گلایه‌مندی از عدم برنامه‌ریزی به موقع مسؤولان مربوطه در تعیین هزینه حمل و نقل گندم بیان داشتند: با توجه به صرف هزینه‌های سرسام‌آور در کاشت، داشت و برداشت گندم، قیمت فعلی خرید تضمینی گندم به ضرر کشاورز است که متاسفانه در این میان تمام فشارها از قیمت سرسام آور هزینه حمل و نقل تا بی‌ثباتی در هزینه برداشت توسط کمباین کمر ما کشاورزان را شکسته و عملاً کشت گندم هیچ سودی برای ما ندارد.

علی محمدی از کشاورزان روستای برجک حسن در این‌باره می‌گوید: محصول خودم را چند روز پیش برداشت کردم و با کامیون‌دار تماس گرفتم که وی تقاضای پرداخت ۵ میلیون تومان هزینه حمل و نقل به صورت نقد کرد و این در حالی‌ست که سال گذشته از دورترین نقطه تا مرکز سیلو شهرستان کهنوج یک‌سوم این هزینه پرداخت کردم.

مسؤولان کشاورزان را حمایت کنند

 یکی دیگر از کشاورزان روستای چاه‌نصیر نیز عنوان می‌کند: همه‌ساله کامیون‌داران به‌صورت خودسرانه هزینه حمل را تعیین می‌کنند و کشاورزان هیچ وقت از هزینه ‌تعیین قیمت راضی نیستند اما مجبورند برای فروش محصولات‌شان با کامیون‌دار سر قیمت غیر قانونی توافق کنند که این افزایش سرسام آور داد کشاورزان را در آورده است و خواهان حمایت مسؤولان هستیم.

حسین حیدری مسؤول جهاد کشاورزی شهرستان قلعه‌گنج در گفت‌وگو با نذیر کرمان اظهار کرد: تعیین هزینه حمل گندم از مزرعه تا مرکز خرید به عهده اداره راهداری‌ست و با توجه به اینکه جهاد کشاورزی باید متولی و حامی کشاورز باشد جلسات متعددی در رابطه با تعیین هزینه حمل گندم با فرماندار و اداره راهداری برگزار شد تا کشاورزان با کمترین دغدغه محصول خود را برداشت کرده و آن را به مراکز سیلو استان‌های همجوار تحویل ندهند.

 

عدم توافق شرکت غله با پیمانکار کامیون‌داران

 وی گفت : مشکل دیگری که در حال حاضر وجود دارد عدم توافق شرکت غله با پیمانکار کامیون‌داران از مرکز خرید به سیلو است که کامیون‌داران آن را مقرون به صرفه نمی‌دانند و طی پیگیری‌های انجام شده از طریق سازمان و مدیرکل غله، شرکت غله در حال توافق با پیمانکار مورد نظر است ولی در صورت حمل گندم مستقیم از مزرعه به مرکز سیلو هزینه‌ حمل را باید اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مشخص کند.

 محمد ابراهیمی رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان قلعه‌گنج نیز در این باره بیان داشت : پیگیری‌های لازم جهت تعیین هزینه حمل و نقل گندم انجام شده و منتظر برگزاری جلسه و نامه‌نگاری‌های مربوطه برای تعیین قیمت از اداره کل راهداری هستیم که به احتمال امروز مشخص می‌شود.

 ابراهیمی تاکید کرد: در هر صورت نرخ اعلام شده هزینه حمل گندم از سوی کامیون‌داران شهرستان غیرمنصفانه است و فهرست نهایی به‌زودی به کامیون‌داران ابلاغ خواهد شد.

 گزارش از: عباس محمدی

پایان پیام/۳۷۶۳/ب





افزایش خودسرانه هزینه حمل بار گندم در سایه ناهماهنگی دستگاه‌ها در قلعه‌گنج

منبع: فــارس
? افزایش خودسرانه هزینه حمل بار گندم در سایه ناهماهنگی دستگاه‌ها در قلعه‌گنج