افراد مرتبط با دام با کمترین علائم به مراکز درمانی مراجعه کنند

نذیر کرمان/کرمان مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان با ابراز نگرانی از شیوع تب کریمه کنگو به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان، بر لزوم رعایت نکات بهداشتی تاکید کرد. دکتر علی احمدی  در گفت‌وگو با نذیر کرمان از تولیدکنندگان و افرادی که در کشتارگاه‌ها و مراکز بسته‌بندی گوشت کار می‌کنند، خواست در صورت ایجاد هرگونه […]

نذیر کرمان/کرمان مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان با ابراز نگرانی از شیوع تب کریمه کنگو به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان، بر لزوم رعایت نکات بهداشتی تاکید کرد.

دکتر علی احمدی  در گفت‌وگو با نذیر کرمان از تولیدکنندگان و افرادی که در کشتارگاه‌ها و مراکز بسته‌بندی گوشت کار می‌کنند، خواست در صورت ایجاد هرگونه زخم یا جراحت جلدی در حین کشتار و با بروز علائم بیماری، سریعا به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند و افزود: بر اساس آمار وزارت بهداشت و درمان تاکنون ۲۸ نفر در کشور به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده و متاسفانه سه نفر فوت کردند، بنابراین انتظار می‌رود هموطنان نکات بهداشتی را رعایت کنند.

 وی بیماری تب کریمه کنگو را خطرناک اما قابل تشخیص و درمان عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه شرایط تشخیص و درمان بیماری تب کریمه کنگو (مشترک بین انسان و دام) در کشور مهیا شده، اما رعایت اصول بهداشتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان با توصیه به دامداران و کسانی که به هر طریقی با ذبح، بسته‌بندی و عرضه گوشت‌ در تماس هستند، اظهار کرد: این بیماری با رعایت اصول بهداشتی مانند حذف کنه ناقل بیماری از طریق سمپاشی و حمام دادن دام‌ها، سمپاشی و ضدعفونی اماکن دامی طبق نظر دامپزشکی، خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام و خودداری از تماس غشاهای مخاطی بدن (نظیر چشم و دهان) با ترشحات و خون دام آلوده  قابل کنترل است.

احمدی همچنین خودداری از کشتار دام در محل‌های غیرمجاز را در جلوگیری از شیوع و ابتلا به تب کریمه کنگو خواستار شد و افزود: باید گوشت مورد نیاز از محل‌های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی تهیه شود و گوشت تازه دام به صورت کامل به مدت ۲۴ ساعت در در مای ۲ تا ۴ درجه سانتیگراد (دمای یخچال)  نگهداری شود و از مصرف گوشت تازه اکیدا خودداری شود.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان نسبت روش‌های حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوان را نیز هشدار داد و گفت:با پوشیدن دستکش، لباس بلند، چکمه، ماسک و عینک و اجتناب از خوردن جگر خام و نیم پخته این بیماری قابل کنترل خواهد بود.

احمدی تنها راه از بین رفتن ویروس را طبخ گوشت عنوان کرد و افزود: ویروس در برابر حرارت حساس است بنابراین پختن گوشت باعث از بین رفتن آن می‌شود.

وی از تولیدکنندگان و افرادی که در کشتارگاه‌ها و مراکز بسته‌بندی کار می‌کنند خواست در صورت بروز هرگونه زخم یا جراحت جلدی در حین کشتار و با بروز علائم بیماری، سریعا به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

به گزارش نذیر کرمان، با توجه به اینکه جنوب کرمان با هشت شهرستان و جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر فاقد کشتارگاه صنعتی است و عرضه دام زنده و کشتار به صورت سنتی انجام می‌شود و جای خالی بسته بندی بهداشتی کاملا مشهود است لذا می‌طلبد براساس هشدارهای بهداشتی، از ذبح دام در معابر عمومی مخصوصا ییلاقات خوش آب و هوا و گردشگری جلوگیری شود و تیم‌های بهداشتی با اهتمام ویژه‌ای با کسانی که سلامت عمومی را تهدید می‌کنند، برخورد کنند در غیر این صورت شیوع مرگبار تب کریمه کنگو در منطقه دور از انتظار نخواهد بود.

انتهای پیام




افراد مرتبط با دام با کمترین علائم به مراکز درمانی مراجعه کنند

منبع: ایـسنا
? افراد مرتبط با دام با کمترین علائم به مراکز درمانی مراجعه کنند