اعتبار مبارزه با آفات نخیلات باید افزایش یابد

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: آفت زنجرۀ خرما و سوسک حنایی سرخرطومی به جان درختان نخل جنوب و شرق استان کرمان افتاده و اقتصاد تک‌محصولی این شهرستان‌ها را با تهدید مواجه کرده است. عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان گفت به دلیل این‌که آفت زنجرۀ خرما جزو آفات عمومی در نظر گرفته شده،اعتبار سالیانه‌ای برای آن اختصاص […]

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: آفت زنجرۀ خرما و سوسک حنایی سرخرطومی به جان درختان نخل جنوب و شرق استان کرمان افتاده و اقتصاد تک‌محصولی این شهرستان‌ها را با تهدید مواجه کرده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان گفت به دلیل این‌که آفت زنجرۀ خرما جزو آفات عمومی در نظر گرفته شده،اعتبار سالیانه‌ای برای آن اختصاص نیافته است و در حال حاضر این آفت در شهرستان‌های شرقی استان طغیان کرده است.

به گفتۀ حامد بدرآبادی،سوسک حنایی سرخرطومی با نفوذ به تنۀ درخت،نخل را از بین می‌برد و به دلیل این‌که هیچ عارضۀ خارجی ندارد،کشاورز زمانی متوجه می‌شود که درخت نابود شده است.

وی خواستار افزایش اعتبار مبارزه با آفات نخیلات شد و تاکید کرد که مبارزۀ مقطعی نمی‌تواند این آفات را از بین ببرد.

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان،بدرآبادی در شورای‌گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان که با حضور معاون اقتصادی رئیس‌جمهور،با موضوع بررسی موانع و مشکلات افزایش تولید برگزار شد،با اشاره به مشکلات نخلداران جنوب و شرق استان کرمان بیان کرد:«در استان کرمان حدود ۱۶۱ هزار هکتار نخیلات وجود دارد که شامل ۱۰ میلیون نخل است و معیشت ۱۱ شهرستان شرقی و جنوبی استان کرمان،وابستگی شدیدی به صنعت خرما و این نخیلات دارد».

وی با بیان این‌که متاسفانه طی سال‌های گذشته،دو آفت مهم در نخیلات استان مشاهده شده است،ادامه داد:«برای مبارزه با آفت زنجره که قبل از زلزله بم نیز شاهد آن بودیم،جسته و گریخته فعالیت‌هایی صورت گرفت اما متاسفانه به‌واسطۀ این‌که این آفت جزو آفات عمومی در نظر گرفته شده،اعتبار سالیانه‌ای برای آن اختصاص نیافته است».

عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان خاطرنشان کرد:«این آفت هنوز وجود دارد و در حال حاضر در شهرستان‌های شرقی استان طغیان کرده است».

وی توضیح داد:«آفت بسیار خطرناک دیگری نیز که چند سالی با آن درگیر هستیم و در دو سال اخیر نیز خیلی طغیان کرده،آفت سوسک حنایی سرخرطومی است. این آفت در سال ۶۹ از طریق مرز سراوان و از کشور پاکستان وارد کشور شد و چند سالی به دلایل مختلف طغیان نداشت اما در سال‌های اخیر بسیار شدید شده است».

بدرآبادی افزود:«این آفت که اصطلاحا مرگ خاموش نخل خوانده می‌شود،به تنۀ درختان نفوذ می‌کند و بدون هیچ‌گونه عارضۀ خاصی نخل را از بین می‌برد و کشاورز زمانی متوجه آفت‌زدگی نخل می‌شود که درخت نابود شده است».

وی ادامه داد:«طی رایزنی‌هایی که بین بخش خصوصی و دولت صورت گرفت،قرارگاهی در استانداری کرمان زیر پدافند غیرعامل،برای کنترل این آفت خطرناک تشکیل شد و ۸ میلیارد تومان بودجه برای شناسایی،مبارزه،آموزش و تیمار درختان تعیین شده که این رقم،پاسخگوی این حجم از نخیلات استان نیست».

بدرآبادی خواستار افزایش اعتبار مبارزه با آفات شد و گفت:«این اعتبار باید به‌صورت سالیانه باشد زیرا مبارزه مقطعی پاسخگوی از بین بردن این آفت نیست».

وی تاکید کرد:«همچنین باید آفت زنجره،آفت اختصاصی نخیلات شناخته شود تا بودجۀ ثابتی برای آن در نظر گرفته شود». /پ




اعتبار مبارزه با آفات نخیلات باید افزایش یابد

منبع:خبر کرمان
?

اعتبار مبارزه با آفات نخیلات باید افزایش یابد

:اخبار استان کرمان – اقتصادی