اشکنه دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است/بجای فست فود از غذاهای محلی استفاده کنیم

فلاحی گفت: این روزها به دلایل استفاده اکثر خانواده ها از غذاهای فست فودی دارای کالری بالا و چربی زیاد دچار انواع بیماری ها شده اند که می توان برای رهایی، غذاهای سنتی را جایگزین کرد که دارای ارزش غذایی بالایی هستند. به گزارش فت فتو؛ کرمان، یکی از پنج شهر تاریخی ایران در جنوب […]

فلاحی گفت: این روزها به دلایل استفاده اکثر خانواده ها از غذاهای فست فودی دارای کالری بالا و چربی زیاد دچار انواع بیماری ها شده اند که می توان برای رهایی، غذاهای سنتی را جایگزین کرد که دارای ارزش غذایی بالایی هستند.

به گزارش فت فتو؛ کرمان، یکی از پنج شهر تاریخی ایران در جنوب شرقی کشور است که با  شرایط اقلیمی و کویری، یکی از بهترین مقاصد گردشگری ایران به شمار می‌آید. تجربه آرامش و سکوت کویر در کنار جاذبه‌های تاریخی و طبیعی کرمان، سفری به‌یادماندنی را در ذهن شما رقم خواهند زد که بدون شک این تجربه، بدون امتحان کردن غذاهای محلی و بومی تکیمل نخواهد شد.

غذاهای محلی استان کرمان بسیار متنوع و خوشمزه هستند و در میان آن‌ها می‌توان به انواع خورش، آش، پلو و خورش اشاره کرد. زیره، یکی از مشهورترین ادویه‌های استان کرمان است که در طبخ بسیاری از غذاهای محلی کرمان به کار می‌رود. همان طور که می‌دانید، مرغوب‌ترین و باکیفیت‎‌ترین زیره در ایران در استان کرمان به‌صورت خودرو رشد می‌کند و دلیل استفاده زیاد از این ادویه در غذای محلی کرمانی ها نیز همین است.

متاسفانه باید گفت امروزه غذاهایی همچون فست فودها از جمله انواع ساندویچ ها و پیتزا سبب شده تا بسیاری از غذاهای سنتی و با ارزش غذایی بالا کم کم به فراموشی سپرده شود.

به همین دلیل پایگاه خبری فت فتو قصد از این به بعد بیشتر به غذاهای سنتی و ارزش غذایی آنها بپردازد.

اشکنه
اشکنه کرمانی یا آب گرمو، یکی از غذاهای ساده و مقوی کرمان است که با آرد گندم، پیاز، روغن، رب گوجه، آب، سیب‌زمینی و تخم‌مرغ، زردچوبه، نمک، فلفل و ترخون درست می‌شود. کرمانی‌ها در تهیه این غذا از روغن حیوانی استفاده می‌کنند و  این غذا را به‌همراه ترشی و سبزی به سر سفره می‌آورند. آب گرمو در شهر بابک، روستای محمد آباد و اشکور و دیگر شهرهای کرمان از محبوبیت بسیاری برخوردار است.

طرز تهیه
مقداری روغن در یک تابه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس پیاز و سیب‌زمینی ریز خرد شده را در تابه بریزید و آن‌ها را سرخ کنید تا کاملا سبک و پوک شوند. در ادامه زردچوبه و رب گوجه‌فرنگی را به مواد داخل تابه بیفزایید و آن‌ها را نیز تفت دهید تا بوی خامی آن‌ها گرفته شود. آرد گندم را در تابه بریزید و تفت دادن را در حین هم زدن برای دو دقیقه دیگر ادامه دهید.
سپس مقداری آب جوش در تابه بریزید و درب تابه را
با دم‌کنی ببندید تا غذا روی حرارت ملایم گاز بپزد و جا بیفتد. در نهایت، نمک، فلفل و ترخون را در غذا بریزید و تخم‌مرغ‌ها را روی اشکنه بشکنید. تخم‌مرغ‌ها را پس از کمی سفت شده با اشکنه مخلوط کنید و غذا را برای نیم ساعت دیگر بپزید. اشکنه را با نان، ترشی و سبزی تازه سرو کنید.

نکات مهم:
می توان بجای استفاده از روغن اشباع شده از روغن حیوانی که در گذشته نیز استفاده می شده بهره ببرید.
همچنین می توان بجای رب گوجه صنعتی از گوجه خشک طبیعی استفاده کرد.
 
اشکنه دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است
 
سحر فلاحی کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با فت فتو اظهار کرد: چند گروه غذای اصلی در زندگی روزمره ما وجود دارد که باید از آنها استفاده کنیم همچون گوشت ها، حبوبات، میوه ها سبزیجات و شیر و لبنیات و نان و غلات.
 
وی گفت: اشکنه یا همان آبگرمو یکی از غذاهای سنتی ما کرمانی ها است که گرچه به ظاهر یک غذای بسیار ساده به نظر می آید اما موادی که در آن بکار برده می شود از جمله لپه و تخم مرغ از خانواده پروتئین و گوشت ها است که خود تخم مرغ ترکیباتی است که پروتئین خیلی عالی و خیلی خوبی داشته و  ارزش غذایی بالایی دارد که سایر پروتئین ها را با پروتئین تخم مرغ از لحاظ کیفیت بررسی می کنند.

کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: با کیفیت ترین پروتئین که بدن می تواند براحتی از آن استفاده کند تخم مرغ است که در علم تغذیه این توصیه وجود دارد که هر انسان سالم باید روزانه یک عدد تخم مرغ را استفاده کند مگر اینکه فردی بیماری زمینه ای داشته باشد که محدودیت برای آنان اعمال می شود اما اکثر افراد روزانه یک عدد تخم مرغ را به خاطر پروتئین و امگا ۳  و ویتامین D که داخل آن هست و برای سلامتی لازم است باید مصرف شود.
 
فلاحی بیان کرد: گوجه ای که داخل اشکنه استفاده می شود از گروه سبزیجات است که انواع ویتامین ها را برای بدن تامین می کند و برای سلامتی علی الخصوص تقویت سیستم ایمنی مورد نیاز است که در حال حاضر در  دوران کرونا قرار داریم و لازم است که سیستم ایمنی خوبی داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: همچنین ادویه هایی که داخل این غذاهای سنتی استفاده می شود سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند که می توانند از بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان ها جلوگیری کنند و زمانی که این نوع غذاها در سفره خانواده قرار می دهیم سبب می شود تا ذائقه بچه ها و خانواده به سمت غذای سالم برود و کمک می کند سلامتی همه اعضای خانواده حفظ شود.
 
این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: حتی این امر سبب می شود تا افراد کمتر به سمت فست فودها و غذاهای پر کالری و چرب بروند.
 
انتهای پیام/نامجو
 




اشکنه دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است/بجای فست فود از غذاهای محلی استفاده کنیم

منبع:آرمـان
? اشکنه دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است/بجای فست فود از غذاهای محلی استفاده کنیم