استاندار پای درددل اهالی محله چهارده معصوم در حاشیه شهر کرمان

استاندار کرمان در دومین حضور خود در محلات حاشیه شهر کرمان به محله چهارده معصوم رفت و پای درد دل اهالی نشست و برای حل مشکلات ریز و درشت این منطقه قول مساعد داد. فت فتو _ کرمان؛ محبوبه سعیدی: در ششمین روز از ماه مبارک رمضان به همراه استاندار کرمان و جمعی از مسؤولان استانی […]


استاندار کرمان در دومین حضور خود در محلات حاشیه شهر کرمان به محله چهارده معصوم رفت و پای درد دل اهالی نشست و برای حل مشکلات ریز و درشت این منطقه قول مساعد داد.

فت فتو _ کرمان؛ محبوبه سعیدی: در ششمین روز از ماه مبارک رمضان به همراه استاندار کرمان و جمعی از مسؤولان استانی برای دومین روز متوالی برای بازدید از یکی دیگر از محلات حاشیه شهر کرمان و در دیدار با مردم این منطقه و بررسی مشکلات آنها راهی شهرک چهارده معصوم می‌شویم.

بعد از گذشت حدوده ۱۰ دقیقه حرکت از جلوی استانداری کرمان به محله چهارده معصوم حاشیه شهر کرمان می‌رسیم.

 محله چهارده معصوم در حاشیه شهر کرمان در مجاورت روستای شیشه‌گر و روستای الله‌آباد و از

طرف دیگر در کنار پایانه مسافربری و پایانه راه آهن شهر کرمان قرار گرفته است.

این محله بدون هویت است و کد آبادی ندارد. نه جزو شهر بوده و نه روستا و به همین دلیل امکان ارائه خدمات و زیرساخت‌های لازم به مردم در این منطقه وجود ندارد.

 براساس سرشماری گروه جهادی امام حسن(ع) ۱۰ هزار نفر در این محله زندگی می‌کنند..

 وقتی وارد محله می‌شویم چیزی که بیشتر از همه علاوه بر خیابان‌های خاکی که به سختی در این خیابان‌ها و کوچه‌ها ماشین حرکت می‌کند، به چشم می‌آید، سیم‌های درهم تنیده شده برق است که به‌صورت غیر مجاز و بسیار خطرناک از تیر برق آویزان هستند و اگر سیم برق یک خانه قطع شود به هر دلیلی نمی‌توان آن را تعویض کند بلکه باید یک سیم دیگر دوباره وصل کند تا بتواند روشنایی را به خانه بیاورد.

 در ادامه راه امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(ع) وارد ماشین استاندار می‌‌شود و شروع به توضیحاتی در مورد این محله می‌کند.

حجت‌الاسلام کمالی درخواست می‌کند سروسامان دادن حاشیه شهر در دستور کار باشد و محله چهارده معصوم در اولویت قرار گیرد چراکه این محله مشکلات فراوانی دارد.

زمستان سختی برای اهالی گذشت

او بیان می‌کند: در زمستان سرد سال گذشته به‌دلیل اینکه این منطقه بدون هویت است و کدپستی و کد شناسایی نداشت شرکت فرآورده‌های نفتی، نفت سفید در اختیار مردم این منطقه قرار نداد و تنها راه گرم کردن خانه‌ها در این منطقه به وسیله المنت‌های برقی بود و به همین دلیل چندین برق گرفتگی در زمستان داشتیم که فردی بر اثر برق گرفتگی فوت شد.

کمالی بیان داشت: یکی دیگر از مشکلات این منطقه کمبود آب است و به همین دلیل ما محله را به ۱۲ قسمت تقسیم کردیم و در هر قسمت یک تانکر آب به کمک اداره آب، بسیج و گروه‌های جهادی گذاشتیم و به‌ویژه در تابستان از این منبع‌ها تامین کردیم.

 در این زمانی یکی از خانم‌های محله خطاب به استاندار می‌گوید: ما منبع نمی‌خواهیم آب ثابت می‌خواهیم که انشعاب آب به ما تعلق گیرد هرچند الان آب به‌صورت غیرقانونی و ناسالم در اختیار داریم.

کوچه‌های این منطقه فاقد شماره و نام هستند

 امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(ع) محله چهارده معصوم ادامه داد: اگر حادثه‌ای در این منطقه رخ دهد، اورژانس، آتش‌نشانی، پلیس قرار باشد در این محله امداد رسانی کند، کار بسیار سخت است زیرا کوچه‌های این منطقه فاقد شماره و اسم هستند.

 حجت‌الاسلام کمالی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات منطقه چهارده معصوم نبود کلانتری است، گفت: شش ماه پیش کلنگ کلانتری در روستای الله‌آباد به زمین زده شده اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده و درخواست مردم این است که هرچه زودتر این کلانتری افتتاح شود تا امنیت این منطقه بیشتر تامین شود.

او افزود: این محله یک شبه به وجود نیامده بلکه با غفلت مسؤولان به وجود آمده است.

 کمالی ادامه داد: در این محله یک زمین ورزشی وجود ندارد که نوجوان و جوانان که جمعیت غالب این منطقه هستند از آن استفاده کنند و بار منفی برای جوانان و نوجوانان بیشتر است تا فضای مثبت.

او با اشاره به اینکه فضای سبز در این محله صفر است، افزود: تنها کاری که گروه‌های جهادی در این منطقه انجام داده‌اند شش مسجد راه‌اندازی کرده‌اند و تا حدی که در توان دارند در این مساجد فضای ورزشی را تامین کرده‌اند و همچنین ارگان‌ها که می‌خواهند به مردم خدماتی ارائه دهند از فضای این مساجد استفاده می‌کنند.

حجت‌الاسلام کمالی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات این محله وجود کارگاه‌های ضایعات است، زیرا معتادان متجاهر ضایعات سطح شهر را جمع و در این کارگاه‌ها به فروش می‌رسانند و همان‌جا مواد خود را تامین و مصرف می‌کنند درخواست مردم اینکه این ضایعاتی از این محله جمع‌آوری شوند.

او یکی دیگر از مشکلات این محله را نبود مدرسه دانست و افزود: خانواده‌ها برای فرستادن فرزندان خود به مدرسه به‌ویژه در زمستان با مشکل مواجه هستند و به همین دلیل مجبور به ترک تحصیل فرزندان خود می‌شوند و بازمانده از تحصیل در این منطقه زیاد شده است.

 حجت‌الاسلام کمالی ادامه داد: در این منطقه تنها یک مدرسه غیر انتفاعی وجود دارد که ۶۰ نفر دانش‌آموز در در دوره اول و دو ابتدایی در حال تحصیل هستند که هرچند از فراد بی بضاعت، بی‌سرپرست و بد سرپرست پولی دریافت نمی‌شود و به‌صورت رایگان در حال تحصیل هستند.

او عنوان کرد: یک مدرسه ۱۲ کلاسه نیمه‌ساخته در محله وجود دارد که هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

قول مدیرکل نوسازی برای تکمیل مدرسه ۱۲ کلاسه محل چهارده معصوم تا پایان اردیبهشت

 با شنیدن این مطلب استاندار با مدیرکل نوسازی مدارس استان تماس می‌گیرد و از وی درخواست می‌کند هرچه سریع‌تر این مدرسه به بهره‌برداری برسد و هدایتی مدیرکل نوسازی هم قول می‌دهد تا پایان اردیبهشت این مدرسه به بهره‌برداری ب‌رسد و از اول مهرماه دانش آموزان می‌توانند در این مدرسه درس بخوانند.

 امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی علیه‌السلام در ادامه معرفی محله بیان‌کرد: تنها دو مدرسه ابتدایی در روستایی الله‌آباد وجود دارد که در دو شیفت مشغول به تحصیل هستند و مدرسه دوره اول و دوم دبیرستان در این منطقه وجود ندارد .

او ادامه داد: درخواست اصلی و مهم مردم این است که این منطقه هویت‌دار شود یا به‌عنوان روستا کد دریافت کند و یا جزو شهر کرمان به حساب بیاید تا مردم بتوانند از امکانات استفاده کنند.

او نبود امکانات بهداشتی را ذکر کرد و ادامه داد: به‌دلیل نبود مکان لازم مجبور شدیم خانه بهداشت چهارده معصوم را در الله‌آباد راه‌اندازی کنیم و اگر کسی دچار مشکل شود باید مسافت زیادی طی کند تا به این مرکز بهداشت برسد و درخواست داریم یک مکان در خود محله چهارده معصوم راه‌اندازی شود

کمالی نسبت به حمایت از ورزشکاران مستعد این محله تأکید کرد.

 به همراه محمدمهدی فداکار بعد از بازدید میدانی از محله چهارده معصوم به مسجد امام حسن مجتبی(ع) می‌رویم و در آنجا تعدادی از مردم این محله جمع شده‌اند تا مشکلات خود را با او در میان بگذارید.

یکی از خانم‌های محله گفت: در زمینه برق، آب و گاز به فرمانداری مراجعه کردیم، فرماندار ما را به‌خوبی می‌شناسد، اما در این زمینه هنوز کاری برای ما انجام نشده و ما مجبوریم به‌صورت غیر قانونی از آب و برق استفاده کنیم .

فداکار در بین مردم این منطقه چهارده معصوم اظهار داشت: من قبلا از این محله بازدید کرده‌ام و در جریان این مشکلات قرار دارم، هرچند این مشکلات یک شبه ایجاد نشده بلکه در یک فراینده ۱۰ الی ۲۰ ساله به‌وجود آمده است.

او ادامه داد: بخشی از این مشکلات به‌دلیل کوتاهی مسؤولان است که می‌توانستند برای فضای آموزشی، عمومی، ورزشی، زیرساخت‌ها، آب، برق و گازرسانی فکر کنند که این اتفاق رخ نداد و بخشی دیگر سودجویان از فضای غفلت استفاده کردند و زمین‌ها را به مردم فروختند و مردم را سپر بلا کردند.

اولویت نخست ما ساماندهی محله چهارده معصوم است

 استاندار کرمان گفت: بدترین نقطه حاشیه شهر کرمان محله چهارده معصوم است و اولویت نخست ما این منطقه است.

او افزود: دوستان زیادی در قالب کارگروه‌های(توانمندسازی و زیرساخت‌ها) زحمت کشیدند و کاری انجام و برداشت‌هایی صورت گرفته است، اینکه زمین‌ها برای شهرداری یا برای دولت است؟ کجاها حریم است؟ کجاها حریم نیست؟ چه جاهایی باید الحاق شود؟ و… همه اینها در فرایندی چندماهه توسط دوستان پیگیری شد و زحمت کشیدند این موضوع را جمع‌بندی کردند و در جلسه‌ای که دستگاه‌های خدمات‌رسان و مسؤول موضوع این مناطق حاشیه‌ای از جمله شهرک چهارده معصوم تعیین تکلیف شد و تصمیم بر آن شد که کار ساماندهی این مناطق شروع شود و امیدواریم تا ۱۰ تا ۲۰ روز آینده این پیگیری برای ساماندهی مناطق حاشیه‌ای نهایی شود.

استاندار کرمان بیان داشت: شما از امکانات آب و برق و …استفاده می‌کنید و چه بهتر سیستم بیاید سازماندهی و کنترل شده این امکانات را در اختیار مردم قرار دهد و آنها هم آمادگی دارند و باید قبل از آن کارهای قانونی انجام گیرد.

فداکار عنوان کرد: حتما ساماندهی این مناطق شروع خواهد شد و به‌صورت قطعی انجام می‌شود و یک وظیفه‌ای است که باید انجام دهیم.

او افزود: ناامنی و خطراتی که وجود دارد باید رفع شود و همین بارانی که می‌آید و عبور و مرور مردم را سد می‌کند باید حل شود و اگر فضا تر و تمیز و مرتب شود بعضی از مسائل اجتماعی و حواشی که وجود دارد خودبه‌خود حذف می‌شود.

 فداکار ادامه داد: بحث امنیت یک زیرساخت اولیه است و پیگیری می‌کنم پاسگاه نیمه‌تمام که در این محله وجود دارد راه‌اندازی شود.

 استاندار در زمینه معتادان متجاهر گفت:  این مسأله را پیگیری می‌کنم و در زمینه مرکز بهداشت فرماندار آن را پیگیری خواهد کرد.

حمایت استانداری از  پروژه‌های اشتغال‌زایی گروه‌های جهادی در محلات حاشیه شهر

 فداکار بیان کرد: برای اشتغال در مناطق حاشیه شهر کارهای خوبی را شروع کردند و اگر گروه‌های جهادی پروژه‌های اشتغال‌زایی داشته باشند در این بحث پشتیبانی و کمک خواهیم کرد.

او عنوان کرد: به بچه های که به مسابقات جهانی باید بروند در حد توان کمک خواهیم کرد .

فداکار افزود: مساجد در این مناطق حاشیه جور همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی را می‌کشند و کار بزرگی در این مناطق می‌کنند و ما هم حتما به آنها کمک خواهیم کرد تا فعالیت مساجد تقویت شود زیرا مساجد مامن مردم هستند.

 او ادامه داد: موضوع ضایعاتی‌ها توسط فرماندار پیگیری می‌شود ولی باید در نظر داشت ضایعاتی‌ها هرجا بروند معتادان و کارتن خواب‌ها هم دنبال‌شان می‌روند.

 به گزارش فارس، در پایان این دیدار از تعدادی از مدال‌آوران و فعالان محله چهارده معصوم با حضور استاندار تقدیر شد و افطار نیز میهمان مردم منطقه چهارده معصوم شد.

 پایان پیام/۸۰۰۱۸/ب





استاندار پای درددل اهالی محله چهارده معصوم در حاشیه شهر کرمان

منبع: فــارس
? استاندار پای درددل اهالی محله چهارده معصوم در حاشیه شهر کرمان