از تشریح اقدامات دولت سیزدهم در حوزه ارتباطات تا پیش‌بینی انجام پروژه FTTH در کرمان تا پایان سال

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار اقدامات دولت سیزدهم در حوزه ارتباطات در مناطق مختلف استان را تشریح کرد. به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری نذیر کرمان؛ حسین ساجدی‌فر در نشست خبری با اصحاب رسانه با تأکید بر نقش مهم خبرنگاران در خصوص اقدامات دولت […]

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار اقدامات دولت سیزدهم در حوزه ارتباطات در مناطق مختلف استان را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری نذیر کرمان؛ حسین ساجدی‌فر در نشست خبری با اصحاب رسانه با تأکید بر نقش مهم خبرنگاران در خصوص اقدامات دولت سیزدهم در حوزه ارتباطات گفت: وضعیت ما در حوزه ارتباطات، وضعیت مناسبی نبود، پهناور بودن بیش از حد استان و موقعیت جغرافیایی از دلایل عدم وضعیت مناسب بود که کار را در این عرصه سخت کرده بود.

مدیر اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان ادامه داد: به عنوان مثال کل روستاهای بالای ۲۰ خانوار شهرستان جیرفت ۳۲۰ روستا است و این در حالی است که کل روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان یزد ۳۰۲ روستا است، بنابراین این شرایط و کوهستانی بودن بسیاری از روستاها و بد مسیر بودن آن‌ها منجر به کم‌توجهی شده و این مسئله موجب شده است که این مناطق شرایط مناسب و مطلوبی را در حوزه ارتباطات نداشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه در زمینه ارتقا حوزه ارتباطات تمامی دستگاه‌های استان باید کمک کنند، ابراز کرد: به عنوان مثال برای احداث یک سایت معمولی ۷ میلیارد تومان هزینه نیاز است و به‌منظور فیبر کشیدن چنانچه مسیر سنگلاخی نباشد برای هر کیلومتر، ۶۰۰ میلیون تومان باید هزینه کرد.

ساجدی‌فر با بیان اینکه بعد از دولت سیزدهم توجه بیشتری به حوزه ارتباطات شده است اما با شرایط مطلوب فاصله داریم، عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تکلیف شده است که ۹۰ درصد روستاهای کشور بالای ۲۰ خانوار باید به اینترنت متصل می‌شدند.

مدیر اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان افزود: ما از برنامه ۱۰درصد عقب هستیم، به این معنی که میانگین روستاهای استان کرمان، حدود ۸۰ درصد به اینترنت متصل شده‌اند و در تلاش هستیم تا پایان امسال به ۹۰ درصد دست پیدا کنیم و همچنین به موارد مربوط به برنامه هفتم توسعه برای چهار سال آینده که تکلیف شده است ۹۹ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار باید به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات متصل شوند، توجه کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در تلاشیم تا پایان سال، ۹۵ درصد مناطق روستایی را به اینترنت متصل کنیم، بیان کرد: بالای دو هزار میلیارد تومان برای اینترنت روستایی باید هزینه شود.

ساجدی فر اظهار کرد: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم ۳۴۰ روستا استان به اینترنت متصل شده‌اند که برای پوشش ۱۰۰ درصدی، ۶۰۰ روستا باقی مانده که این تعداد روستا بین دو اپراتور همراه اول و ایرانسل تقسیم شده‌ است و تا پایان مهر، قرار است اپراتور ایرانسل ۹۰ سایت جدید احداث کند که ۱۶ سایت در حوزه جیرفت است و در تلاش هستیم ظرف دو ماه این تعداد سایت به بهره‌برداری برسد؛ همچنین ۱۴۰ الی ۱۵۰ سایت همراه اول باید ارتقا پیدا کند و ۷۰ الی ۸۰ سایت جدید نیز باید احداث شود.

مدیر اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان گفت: خط انتقال اینترنت در حوزه روستایی حدود دو هزار کیلومتر است که این مسئله به‌منظور اجرا از سوی وزارت‌خانه ابلاغ شده و بخشی‌هایی از آن در حال انجام است که اگر کار در این زمینه انجام شود، بسیاری از مشکلات روستاها حل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اپراتور ایرانسل نقش خود را در استان‌ها بازی نکرده است، ابراز کرد: ایرانسل و همراه اول دو بال پرواز حوزه ارتباطات هستند و اپراتور ایرانسل به دلیل عدم وجود دفتر در استان کرمان، استان را مورد بی‌توجهی قرار داده بود.

ساجدی‌فر ادامه داد: استان کرمان نسبت به استان‌های همجوار دارای وسعت و جمعیت بیشتری است، بنابراین دارای توجیه اقتصادی است؛ اما دفتر منطقه‌ای ما در بندرعباس بود و این باعث شده بود که تمام تجهیزاتی که از سمت اپراتور ایرانسل وارد منطقه می‌شود عمدتا در هرمزگان احداث شود و این در حالی است که استان هرمزگان نصف جمعیت استان کرمان را دارد و دارای ۲۰۰ سایت ایرانسل است.

مدیر اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان افزود: در جلسه‌ای که دو هفته گذشته با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مجمع نمایندگان استان کرمان برگزار شد، مصوب شد که اپراتور ایرانسل در کرمان دفتر راه‌اندازی کند.

وی اظهار کرد: قرار بود شنبه هفته گذشته مدیرعامل و معاونین ایرانسل به کرمان سفر کنند و در این زمینه با استاندار هماهنگ شد، مهمانان تا پای پرواز هم حضور پیدا کردند اما متأسفانه بلیط هواپیما برای سفر به کرمان نتوانستند پیدا کنند و سفرشان به کرمان به تعویق افتاد و این در حالی است که باید بدانیم هر یک روز تأخیر برای ما هزینه زیادی دارد، امیدواریم وضعیت بلیط‌ها سامان پیدا کند.

ساجدی‌فر در خصوص سایر مصوبات جلسه با مجمع نمایندگان استان کرمان عنوان کرد: در کرمان اداره تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که ذیل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است را نداشتیم، وظیفه این اداره نظارت بر اپراتورها را دارد و به نوعی بازوی نظارتی وزارت ارتباطات است که در جلسه مجمع نمایندگان استان کرمان با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مصوب شد که اختیارات سازمان مقررات و ارتباطات رادیویی در کرمان به اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان محول شود.

مدیر اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان بیان کرد: در این جلسه مصوب شد سوئیج جدید شهرستان راور در دستور کار قرار گیرد و این کار ظرف دو ماه انجام شود؛ همچنین از دیگر مصوبات می‌توان به حل مشکلات تلفن ثابت در مناطقی از شهر کرمان و راه‌اندازی دفتر های‌وب در کرمان اشاره داشت.

وی افزود: در جلسه مجمع نمایندگان استان کرمان با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مقرر شد مجتمع ICT استان که دو سال نیمه‌کاره رها شده و هم اکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، زودتر تکمیل شود چرا که با تکمیل این مجتمع، تجمیع خدمات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را خواهیم داشت که این امر به خدمت‌رسانی بهتر کمک می‌کند؛ همچنین مقرر شد پردیس استانی پارک فاوا در کرمان راه‌اندازی شود.

ساجدی‌فر با تأکید بر اینکه در تلاشیم تا پایان سال، ۹۵ درصد پوشش اینترنت روستایی را تکمیل کنیم، تصریح کرد: انجام کار در این حوزه بدون کمک و همراهی ادارات و دستگاه‌های مختلف امکان‌پذیر نیست، در این راستا به کمک شهرداری‌ها، راهداری‌ها، منابع طبیعی و دیگر دستگاه‌ها نیاز داریم.

مدیر اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان ادامه داد: اپراتورها خصوصی هستند اما در زمینه پروژه‌های روستایی تمام اعتبارات، برنامه‌ریزی‌ها و نظارت دولتی محسوب می‌شوند.

وی در خصوص برخی حساسیت‌ها نسبت به تششع ایستگاه‌های BTS عنوان کرد: BTS های همراه تاییدیه سازمان انرژی اتمی را دریافت می‌کنند و این دستگاه‌ها پایین‌ترین سطح تششع را در استاندارد مدنظر دارند و خطری مردم را در این زمینه تهدید نمی‌کند.

ساجدی‌فر در خصوص انجام پروژه ملی فیبر شهری  FTTH اظهار کرد: در این پروژه قرار است فیبرنوری به شهرهای کشور و منازل مردم برسد که هزینه اتصال رایگان است و سرعت اتصال به اینترنت با استفاده از این پروژه ۸۰ برابر خطوط ADSL  است؛ این پروژه در ۲۲ استان کشور کار در حال انجام است و در استان کرمان نیز قرارداد مربوطه ارسال شده است و در شهر کرمان، شورای شهر انجام این پروژه را تایید کرده است.

مدیر اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان با بیان اینکه در شهریور ماه در شهر کرمان این پروژه را آغاز و تا پایان سال انجام این پروژه را در شهر کرمان را تمام خواهیم کرد، افزود: ۳۰ شهر استان قرارداد در زمینه پروژه FTTH را امضا کرده‌اند و همکاری خواهند شد و همچنین گفتنی است در شهریور ماه سفر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را خواهیم داشت و در تلاشیم که کلنگ آغاز کار را در این زمینه با حضور وزیر انجام شود.

وی در خصوص اقتصاد دیجیتال اظهار کرد: این مقوله بسیار اهمیت دارد و در برنامه توسعه قرار است سهم اقتصاد دیجیتال به ۱۰ درصد برسد و بیش از ۷۰ درصد این اقتصاد در تهران و ۳۰ درصد در سایر شهرهاست.

ساجدی‌فر اظهار کرد: برای کرمان مزیت است که در حوزه اقتصاد دیجیتال ورود داشته باشیم، بنابراین پیشنهاد دادیم که اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان را به عنوان متولی این حوزه استانداری معرفی کنند تا بتوانیم سند توسعه اقتصاد دیجیتال برای کرمان تهیه تا نقشه و راهبرد مشخصی را در این حوزه برای استان معرفی کنیم تا روز‍‌به‌روز شاهد رونق اقتصاد دیجیتال استان باشیم.

مدیر اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان با تأکید بر اینکه کرمان به کارخانه نوآوری نیاز دارد، ابراز کرد: کارخانه نوآوری نقطه ابتدا و آغازین توسعه اقتصاد دیجیتال در هر استان است.

وی تصریح کرد: بعد از جلسه مجمع نمایندگان استان کرمان با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، قرار بود چند مسئله در سطح استان پیگیری شود که دو موضوع تحت تأثیر بلیط هواپیما قرار گرفته است؛ تکمیل مجتمع ICT است که قرار بود کار شروع شود اما به دلیل عدم پیدا کردن بلیط هواپیما، افراد نتوانستند جهت انجام کار حضور پیدا کنند.

ساجدی‌فر ضمن اشاره به مطلب فوق افزود: موضوع دیگر حضور مدیرعامل و معاونین اپراتور ایرانسل در کرمان بود که در این راستا نیز با استاندار و شهردار هماهنگ شد، اما این دیدار نیز به دلیل نبود بلیط هواپیما به تعویق افتاد.

مدیر اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان در پاسخ به عدم آنتن‌دهی خطوط ایرانسل و همراه اول در برخی از نقاط شهر کرمان ابراز کرد: مقرر شده است، دو اپراتور ایرانسل و همراه اول شرایط عنوان شده در مناطق اعلامی را بررسی کنند.

وی ادامه داد: پیرو جلسه‌ مجمع نمایندگان استان کرمان با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار شد که اپراتور ایرانسل ۱۶ سایت جدید برای شهر کرمان احداث کنند.

ساجدی‌فر خاطرنشان کرد: در شهر کرمان پنج ایستگاه ۵G،BTS راه‌اندازی شده است و قرار است تا دهه فجر اپراتور ایرانسل در شهرستان جیرفت یک ایستگاه ۵G،BTS راه‌اندازی کند.

انتهای خبر/م
 




از تشریح اقدامات دولت سیزدهم در حوزه ارتباطات تا پیش‌بینی انجام پروژه FTTH در کرمان تا پایان سال

منبع:آرمـان
? از تشریح اقدامات دولت سیزدهم در حوزه ارتباطات تا پیش‌بینی انجام پروژه FTTH در کرمان تا پایان سال