از اندازه گیری ویسکوزیته نفت تا به خدمت گرفتن نانوذرات ها برای جلوگیری از رسوب آسفالیتن در نفت/ فرهنگ وقف علمی می تواند پیش ران پروژهای دانش بنیان باشد

عبدالحسین همتی گفت: یکی از مشکلات  بزرگ مخازن نفت ایران رسوب آسفالتین موجود در نفت  است که در نفت های خام وجود دارند که راه درمان را  با نانو را یافته ایم. عبدالحسین همتی سراپرده عضو هییت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در گفتگو با “فت فتو” گفت: یکی از دلایل انتخاب بنده به عنوان […]

عبدالحسین همتی گفت: یکی از مشکلات  بزرگ مخازن نفت ایران رسوب آسفالتین موجود در نفت  است که در نفت های خام وجود دارند که راه درمان را  با نانو را یافته ایم.

عبدالحسین همتی سراپرده عضو هییت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در گفتگو با “فت فتو” گفت: یکی از دلایل انتخاب بنده به عنوان نخبه برتر علمی در جشنواره وجود گستردگی دایره تحقیقاتی بنده است  و درحال حاضر در  دانشکده فنی مهندسی بخش مهندسی نفت نیز مشغول به کار هستم.

وی افزود : فعالیت حرفه ای پژوهشی خود را از سال ۱۳۹۰ شروع کردم و در سال ۹۱ توانستم اولین مقاله علمی خود را در یکی از مجلات معتبر دنیا به چاپ برسانم و در سال های اخیر فعالیت های علمی زیادی را انجام داده ایم و بحمدالله دستاورد های قابل قبولی برای منطقه و جهان ایجاد شده است و طی ۸ سال توانستم بیش از ۱۰۰ مقاله در مجلات معتبر دنیا به چاپ برسانیم.

همتی: جزو دو درصد پژوهشگران برتر دنیا در سال ۲۰۱۹

این نخبه به  نگارش چندین کتاب و چاپ آن در انتشارات معتبر دنیا اشاره کردو گفت: در کنفرانس های مختلف نیز مقاله ارایه کردیم که مهمترین دستاورد ها و سوابق علمی بنده این است که  جز دو درصد پژوهشگران برتر دنیا در سال ۲۰۱۹ بر اساس science-wide author  databases of standardized citation indicators; Table S7 Singular، شناخته شده ایم.

همتی افزود: استاد وابسته دانشگاه جیلین چین، دانش آموخته برتر آموزشی پژوهشی و فناوری کشوری (انتخاب شده توسط بنیاد ملی نخبگان)، چاپ بیش از ۱۰۰ مقاله isi،  داور در بیش از ۵۰ مجله بین المللی isi است .
 
وی  به دیگر سوابق علمی خود اشاره و تاکید کرد:  پژوهشگر برتر جوان (کمتر از ۴۰ سال) دانشگاه شهید باهنر کرمان ، چاپ چندین کتاب در معتبرترین انتشارات کتاب دنیا مانند  Elsevier،  عضو هیئت تحریریه چندین نشریه معتبر بین المللی و ISI،  استاد مشاور مهندسی نفت پلیمر و شیمی انجمن علمی های کل کشور و داور برتر بین المللی ۵ مجله ISI بوده ام .

این نخبه جوان اذعان کرد: در اولین کار تحقیقاتی خود که به چاپ رساندیم توانستیم مدلی تجربی برای پیش بینی ویسکوزیته موجود در چاه های نفت  ایران ارائه کنیم که در این مطالعه بیش از ۱۰۰۰ داده آزمایشگاهی استفاده کردیم و مدلی دقیق برای آنها ارایه کردیم که با این مدل می توانیم ویسکوزیته نفت های ایران را با دقت زیاد پیش بینی کنیم.

هزینه های آزمایشگاهی پروژه های تحقیقاتی بسیار بالاست

وی افزود : هزینه آزمایشگاهی در شرایط دما و فشار مخازن بسیار زیاد است و برای هر تست ممکن است چند میلیون هزینه شود ولی با این مدل ابداعی می توان بدون هزینه ویسکوزیته نفت های ایران را پیش بینی کرد، این کار تحقیقاتی شروعی خوب برای کارهای بعدی بنده بوده است .

همتی ابراز کرد: در ادامه کار های تحقیاتی توانستیم خواص دیگری که در مهندسی نفت مورد نیاز هست و باید هزینه های زیادی برای اندازه گیری آزمایشگاهی آنها شود را مدلسازی کنیم، این مدل ها می توانند هزینه های اندازه گیری آزمایشگاهی را حذف کنند .

این دانشمند جوان به پیشرفت مهندسی نفت  اشاره کرد: در کارهای موازی، از یک روش آزمایشگاهی جدید به نام ناپدید شدن کشش سطحی برای اندازه گیری کمترین فشار امتزاجی استفاده کردیم و پارامترهای اثرگذار بر روی کمترین فشار امتزاج پذیری را بررسی کردیم، این تست آزمایشگاهی هزینه بسیار کمتری نسبت به روش های دیگر دارد.

رسوب آسفالتین از مشکلات مخازن نفت ایران است

عضو هیئت علمی دانشگاه باهنر کرمان تاکید کرد: یکی از مشکلات مخازن نفت ایران رسوب آسفالتین موجود در نفت  است، آسفالتین ها ترکیبات بسیار پیچیده ای هستند که در نفت های خام وجود دارند در مقطع دکتری اثر نوع رسوب آسفالتین بر اندازه تجمعات آنها، شرایط رسوب آنها و میزان جذب آنها بررسی شد.

همتی تاکید کرد: از نانوذرات برای جلوگیری از رسوب آسفالیتن استفاده کردیم، این تحقیقات به صورت مشترک با دانشگاه کلگری کانادا انجام شدو همچنین در بخشی از این کارهای تحقیقاتی نیز با محققینی از دانشگاه های انگلیس همکاری کردیم.

وی افزود: این تحقیقات در دانشگاه باهنر کرمان ادامه پیدا کرد و همکاری گسترده ای نیز با اساتید خارج کشور به ویژه کانادا صورت گرفت. نتایج این تحقیقات در قالب مقالات مختلف در مجلات معتبر دنیا به چاپ رسیدند و مورد توجه تعداد زیادی از محققین سراسر کره خاکی قرار گرفتند .

پژوهشگر جوان تاکید کرد:  تمرکز کارهای تحقیقاتی ما بر روی استفاده از نانو برای بحث های محیط زیستی و جدایش نفت از آب می باشد، بعضی از این کارهای تحقیقاتی صنعتی نیز تحت نظر شرکت های نفتی انجام می شوند.

همتی اظهار کرد: بنده آینده روشنی بر ای کشور می بینم و قطعا با تکیه و اعتماد به توان داخلی می توانیم خیلی از مشکلات کشور را حل کنیم بنابراین یکی از عواملی که می تواند به پیشرفت کشور کمک کند تکنولوژی های جدید است.

 وی اذعان کرد:  متاسفانه در ایران برای کارهای تحقیقاتی هزینه زیادی تعلق نمی گیرد و ارتباط بین دانشگاه و صنعت نیز بسیار  ضعیف است، بودجه دانشگاه ها عموما برای پرداخت حقوق اساتید و کارمندان و هزینه های دانشجویان مصرف می شود و بخش کمی به کارهای پژوهشی اختصاص می یابد.

وقف علمی لازمه  تحقق پرژه ها خواهد بود

این نخبه جوان خاطر نشان کرد: باید صنعت به پژوهش در دانشگاه ها کمک کند که تحقیقات و پژوهش ها بیشتر و هدفمندتر گردند و در ایران  کمتر کسی برای تحقیقات علمی وقف انجام می دهد و وقف برای دانشگاه زیاد مرسوم نیست و عموما افراد خیر برای ساخت مدرسه و مسجد و … حاضر به وقف می شوند.

همتی در پایان خاطر نشان کرد: در حالیکه در دانشگاه های معتبر دنیا بخش زیادی از بودجه آنها از هدیه ها و وقف هایی است که افراد خیر برای دانشگاه ها انجام می دهند، تامین می شود؛  امیدواریم فرهنگ وقف همانگونه که برای کمک به محرومان و در راه ماندگان جا افتاده است برای تحقیقات علمی نیز قدم های بلندی بردارد تا علم و تحقیقات در دانشگاه ها نیز رونق بگیرد و این فرهنگ نیازمند تلاش ارگان ها و نهادهای مختلف است .

انتهای پیام / طهماسبی
 
 
 




از اندازه گیری ویسکوزیته نفت تا به خدمت گرفتن نانوذرات ها برای جلوگیری از رسوب آسفالیتن در نفت/ فرهنگ وقف علمی می تواند پیش ران پروژهای دانش بنیان باشد

منبع:آرمـان
? از اندازه گیری ویسکوزیته نفت تا به خدمت گرفتن نانوذرات ها برای جلوگیری از رسوب آسفالیتن در نفت/ فرهنگ وقف علمی می تواند پیش ران پروژهای دانش بنیان باشد