از انتشار چند پیام تسلیت تا آخرین پیام موسیقایی آقای مدیر

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی کرمان درحالی به کار خود ادامه می‌دهد که رضایت مخاطبان از تغییر محل جشنواره و فقدان تبلیغات شهری لازم از برخی نکات برجسته این رویداد به حساب می‌آید. به گزارش خبرنگاراعزامی مهر به کرمان چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در حالی به دومین روز از برگزاری خود رسید که درگذشت پروین […]

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی کرمان درحالی به کار خود ادامه می‌دهد که رضایت مخاطبان از تغییر محل جشنواره و فقدان تبلیغات شهری لازم از برخی نکات برجسته این رویداد به حساب می‌آید.

به گزارش خبرنگاراعزامی مهر به کرمان چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در حالی به دومین روز از برگزاری خود رسید که درگذشت پروین بهمنی، کمبود اقلام تبلیغاتی این رویداد در سطح شهر کرمان، استقبال مخاطبان از تغییر مکان برپایی برنامه ها و انتشار چند پیام تسلیت از مهم ترین آنها بودند.

پیام تسلیت محمود شالویی برای درگذشت بانوی لالایی‌ها

محمود شالویی سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم درگذشت پروین بهمنی را تسلیت گفت.

در پیام شالویی آمده است: برای درگذشت پروین بهمنی نوشته است: پروین بهمنی پژوهشگر و خواننده لالایی قشقایی به تداوم و توسعه فرهنگ و موسیقی ایل قشقایی خدمت و موسیقی قشقایی را از خاطرات و آواهای ایلیاتی احیا کرد، آواهایی که با زندگی زنان و مردان ایل در کوچ و کار همراه است. بهمنی دلسوز و عاشق فرهنگ و هنر بومی بود و برای شناخت و معرفی و حفظ هنر موسیقی قشقایی با جان و دل تلاش و پژوهش کرد و بخشی از این فرهنگ با کارهای ماندگار این هنرمند ثبت و در ایران و جهان معرفی شد. پروین بهمنی لالایی های قشقایی را جمع آوری کرد و لالایی او که روایت تاریخ و فرهنگ قشقایی است همیشه در گوش جان می ماند و با نام این هنرمند ماندگار است.

مصیبت درگذشت پروین بهمنی را به خانواده گرامی و جامعه هنری تسلیت می گویم و برای این هنرمند و پژوهشگر موسیقی علو درجات را از درگاه خداوند متعال خواستارم.

انتشار آخرین پیام آقای مدیر در آخرین روزهای کاری

محمد اله یاری سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جشنواره که چندی پیش طی حکمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی این وزارت خانه منصوب شده و تا زمان انتصاب حکم مدیر جدید دفتر موسیقی امور مربوط به دفتر موسیقی را نیز به عهده دارد، همزمان با آغاز برگزاری چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران پیامی را منتشر کرد.

در پیام محمد اله یاری آمده است:

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با تکیه بر سنت ها و اصالت ها کار خود را آغاز می کند. امسال مفتخریم که بار دیگر میزبان راویان و هنرمندان موسیقی نواحی ایران عزیز از میان اقوام مختلف در جای جای سرزمین عزیزمان در استان کرمان باشیم.

این در حالی است که جشنواره سیزدهم در سال گذشته بدلیل شیوع ویروس کرونا بصورت آن لاین برگزار شد و از همنشینی و در کنار هنرمندان موسیقی نواحی بودن، محروم ماندیم.

به همت دبیر محترم جشنواره، شورای سیاستگزاری و نیز هیأت انتخاب آثار و گروه ها، جشنواره چهاردهم با موضوع «وحدت در کثرت موسیقایی اقوام ایران» بر اساس محورهای سنت، اصالت و آفرینش‌های درون قومی و بین قومی، برگزار می شود و گروه های متعددی از گوشه گوشه این سرزمین رنگارنگ برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی نموده و به جدول اجراهای جشنواره راه یافتند.

امیدواریم با رفع محدودیت های بهداشتی و توسعه امکانات، شرایط برای حضور تعداد بیشتری از هنرمندان در دوره های آتی فراهم آید و حمایت های دولت هم از هنرمندان موسیقی نواحی افزایش یابد.

به تمامی دست اندرکاران این رویداد هنری، دبیر جشنواره، همکاران پرتلاش در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، انجمن موسیقی ایران و انجمن موسیقی کرمان، تمامی هنرمندان موسیقی نواحی ایران و پژوهشگران پرتلاش این حوزه درود می فرستم و آرزوی سلامتی و درخشش های روزافزون در عرصه خلق آثار هنری دارم.

از انتشار چند پیام تسلیت تا آخرین پیام موسیقایی آقای مدیر

میزبانی باغ موزه وزیری به مذاق مخاطبان خوش آمد

باغ موزه وزیری از جمله اماکن فرهنگی تاریخی شهر کرمان است که طی برگزاری چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به عنوان میزبان آثار به صحنه رفته در این رویداد موسیقایی معرفی شده است.

وسعت فیزیکی محوطه برگزاری کنسرت ها با در نظر گرفتن رعایت فاصله تماشاگران از یکدیگر، زیبایی منحصر به فرد معماری این مجموعه بازسازی شده از جمله امتیازاتی است که فضای بازی این مجموعه ساختار برگزاری چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران را نسبت به دوره قبل متمایز ساخته است.

این در حالی است که بر اساس برنامه ریزی هایی که از سوی ستاد برگزاری جشنواره در کرمان انجام گرفته، تمهیداتی برای طراحی صحنه و دکورایم رویداد متناسب با موضوعات جشنواره صورت پذیرفته که می تواند به عنوان یکی از نکات مثبت رویداد تلقی شود.

از انتشار چند پیام تسلیت تا آخرین پیام موسیقایی آقای مدیر

تبلیغات شهری و قول‌هایی که فعلاً از آنها خبری نیست

یکی از نکات قابل توجهی که در برگزاری چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران مورد توجه است، فقدان تبلیغات شهری برگزاری این رویداد در سطح شهر کرمان است که به نظر می آید آن گونه که باید مورد استقبال مدیران شهرداری کرمان قرار نگرفته است.

در این چارچوب انتظار می رفت که از بدو ورود مسافران و گردشگرانی که به منظور سیاحت و دیدار ازکرمان به این شهر سفر می کنند، حداقل در فرودگاه، مسیر فرودگاه به مبادی اصلی شهر و مسیرهای مشابه دیگر از جمله پایانه های مسافربری و ایستگاه راه آهن چنین روندی مشاهده شود که متاسفانه این روند طی برگزاری رویداد چهاردهم در کمترین شکل ممکن خود صورت گرفته است.

موضوع پخش برخی از اجراهای جشنواره از شبکه های مختلف رسانه ملی نیز یکی از مهم ترین نکاتی بود که بحث های مرتبط با آن در نشست خبری این رویداد نیز مطرح شده که محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان درباره آن از پیگیری ها و اقدامات صورت گرفته در این حوزه سخن گفته بود. اما با گذشت۹ دو روز از برگزاری جشنواره هنوز این رویداد مورد توجه برنامه های سیما نیست.

از انتشار چند پیام تسلیت تا آخرین پیام موسیقایی آقای مدیر

موسسه هنرمندان پیشکسوت هم درگذشت پروین بهمنی را تسلیت گفت

نیکنام حسینی پور مدیر عامل موسسه هنرمندان پیشکسوت هم در پیامی درگذشت پروین بهمنی را تسلیت گفت.

در پیام حسینی پور آمده است: بار دیگر ناقوس مرگ به صدا درآمد و خبر پرواز هنرمندی گرانمایه و گران‌پایه در گوش زمان پیچید.

پروین بهمنی بانوی اصیل ایل قشقایی و «خالق ماندگار لالایی‌های مادرانۀ ایران» پس از مدت‌ها مبارزه با بیماری، سرانجام آواز کوچ سر داد و به ابدیت پیوست. این پژوهشگر فرهنگِ فولکلور و چهرۀ شناخته‌شدۀ موسیقی نواحی، پیشاهنگِ ادبیات شفاهیِ خاصّ زنانه‌ای بود که به مدد تلفیقِ احساس و اندیشه و آهنگ، گوش جان را نوازش می‌داد و طنین صدای مهرورزانه‌اش بر دل می‌نشست.

شیرزنی که سفیر واقعی فرهنگ ایل و دیارش بود و در محافل هنری با پوشش و نماد قشقایی حاضر می‌شد. او همواره به رسوم آبا و اجدادی‌اش عشق می‌ورزید و این مهم در نگاه و منش و رفتارش هویدا بود.

حوزۀ موسیقی فولکلور امروز کسی را از دست داد که سال‌های عمرش در تحقیق و پژوهشِ آواها و نواهای مادرانه بود و در این راه آثار ارجمندی از خود به یادگار گذاشت. روایتِ عاشقانه و صمیمانه‌ای که نسل به نسل و سینه به سینه تا به امروز انتقال یافته و خیالِ نازکانۀ کودکان را در پای گاهواره‌ها پر و بال می‌دهد؛ جادوی آهنگین و سرشار شور و شعورِ حاملِ آرزوهای نیک مادر برای معصومیتِ تکه‌ای از وجودش. ترانه‌های نابی که غصه از دل می‌ربود و لبخند بر لب‌ها سبز می‌کرد.

مهر مادریِ «پروین بهمنی» جاودانه خواهد ماند و کودکانِ امروز و فردای وطن از ثمرۀ تلاش‌های مجدانه‌اش بهره خواهند برد. این خدمتگزار ادبیات عامیانه، فارغ‌التحصیل تربیت‌معلم بود و سال‌ها در کسوت آموزگاری داشته‌های علمی و ذهنی‌اش را به علاقه‌مندان اندیشه پیشکش کرد. بهمنیِ هنرمند به پاسِ خدماتِ ارزشمندش در گردآوریِ ناب‌ترین لالایی‌های ایران‌زمین، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان درجۀ یک هنری (دکتری) دریافت کرد.

اینک درنهایت بُهت و سوگ‌مندی، روح خالق بی‌بدیل لالایی‌های مادرانۀ وطن به آسمان‌ها پرواز کرده و ما مانده‌ایم با انبوهی از اندوه جانفرسا. اینجانب به نمایندگی از جامعۀ فرهنگ‌وهنر ایران اسلامی و همکارانم در مؤسسۀ هنرمندان پیشکسوت، درگذشت این مهربانوی هنرمند را به همه فرزندان آن زنده‌یاد، بازماندگان، هنرمندان پیشکسوت و دوستدارانش صمیمانه تسلیت می‌گویم. روحش آرام و یادش جاودانه در جوار رحمت حق.

کد خبر ۵۳۳۳۴۸۰


علیرضا سعیدی




از انتشار چند پیام تسلیت تا آخرین پیام موسیقایی آقای مدیر

منبع:مــهر
? از انتشار چند پیام تسلیت تا آخرین پیام موسیقایی آقای مدیر