از افزایش قیمت مواد اولیه تا رکود ۸۰ درصدی در عرصه فعالیت

غفاری بانوی کرمانی عرصه صنایع دستی است که در رشته پته فعالیت می‌کند. غفاری در گفتگویی به تشریح مشکلات عرصه کاری خود پرداخته است. زهرا غفاری در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری«فت فتو»؛ با تأکید بر این‌که پته جزو هنرهای اصیل کرمان است، گفت: پته دوزی، دوخت‌های متفاوتی دارد و مشکلی که هم […]

غفاری بانوی کرمانی عرصه صنایع دستی است که در رشته پته فعالیت می‌کند. غفاری در گفتگویی به تشریح مشکلات عرصه کاری خود پرداخته است.

زهرا غفاری در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری«فت فتو»؛ با تأکید بر این‌که پته جزو هنرهای اصیل کرمان است، گفت: پته دوزی، دوخت‌های متفاوتی دارد و مشکلی که هم اکنون در عرصه فعالیتی داریم، تهیه مواد اولیه است که هزینه تأمین مواد اولیه بالا رفته و قیمت‌ها سرسام‌آور است.

این بانوی هنرمند عرصه صنایع دستی با اشاره به استفاده از شال و پشم جهت دوخت پته ابراز کرد: تا پنج سال قبل حدود ۸۰ نفر در این عرصه برایم کار می‌کردند که این افراد مشمول بیمه می‌شدند و برای اخذ وام معرفی می‌شدند، اما امسال ۱۵ دوزنده دارم که به این افراد هرزگاهی کار جهت دوخت می‌دهم و من مداوم کار ندارم که در اختیارشان قرار دهم، چرا که اصلا فروش نداریم.

وی بیان کرد: با وضعیت اقتصادی موجود، افزایش قیمت دلار و وضع تحریم‌ها، قیمت‌ها سرسام‌آور بالا رفته است و همچنین شیوع بیماری کرونا، شرایط اقتصادی را نابسامان کرد با این شرایط، حتی مسافرانی که به کرمان سفر می‌کنند، توان خرید اقلام صنایع دستی را ندارند و این مسئله‌ای جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

غفاری با اشاره به این‌که حدود ۲۵ سال است که در این عرصه فعالیت می‌کنم، اظهار کرد: با خانواده‌ام در کارگاه قالی‌بافی و پته‌‍‌دوزی همراه بوده‌ام و نمی‌توانم هنری که به آن عشق می‌ورزم را کنار بگذارم، این کار یک فعالیت هنری است و نمی‌خواهم این هنر منسوخ شود.

این بانوی هنرمند صنایع دستی عنوان کرد: اوایل اسفند ماه برآورد کردم که امسال در عرصه فعالیتم چه میزان درآمد و سود داشته‌ام و با محاسبه‌ای که کردم نسبت به پنج سال قبل، ۸۰ درصد رکود داشته‌ام و این رقم بسیار زیاد است.

وی در خصوص صادرات پته به سایر کشورها ضمن اشاره به این‌که ۱۵ سال عضو اتاق بازرگانی هستم، اظهار کرد: قبلا نمایشگاه‌هایی که خارج از کشور بود به صورت غیر مستقیم صادرات پته را انجام می‌دادیم، به این صورت که فردی که صادرات فرش را انجام می‌داد و در نمایشگاه خارج از کشور شرکت می‌کرد، اجناس ما را هم می‌برد و به فروش می‌رساند و سود خوبی هم داشتیم و همه کار نیز به فروش می‌رسید.

غفاری با اشاره به مطلب فوق خاطرنشان کرد: حضور در نمایشگاهی در کشور عمان دعوت شده‌ام که هزینه کرد حضور حدود ۲۰۰ میلیون تومان است؛ اما به چه میزان من می‌توانم فروش داشته باشم که سود ببرم تا ۲۰۰ میلیون تومان برگشت داده شود.

انتهای خبر/م




از افزایش قیمت مواد اولیه تا رکود ۸۰ درصدی در عرصه فعالیت

منبع:آرمـان
? از افزایش قیمت مواد اولیه تا رکود ۸۰ درصدی در عرصه فعالیت