ارائه اعتبار به کارکنان سازمان‌ها از ۲۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان

شرکت راه‌کار‌های سبک زندگی فدکس یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ ارزش‌آفرینان فدک (صنعت ریلی) است که از بهار ۱۴۰۲ فعالیتش را در حوزه فین‌تک و لندتک آغاز کرده و در حال حاضر خدمات خود در حوزه BNPL را از طریق سازمان‌ها به کارکنان آن‌ها ارائه می‌دهد. به گزارش نذیر کرمان؛ خدمات مرتبط با سفر و گردشگری از محوری‌ترین […]

شرکت راه‌کار‌های سبک زندگی فدکس یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ ارزش‌آفرینان فدک (صنعت ریلی) است که از بهار ۱۴۰۲ فعالیتش را در حوزه فین‌تک و لندتک آغاز کرده و در حال حاضر خدمات خود در حوزه BNPL را از طریق سازمان‌ها به کارکنان آن‌ها ارائه می‌دهد.

به گزارش نذیر کرمان؛ خدمات مرتبط با سفر و گردشگری از محوری‌ترین سرویس‌های فدکس است اما افراد با اعتباری که از این شرکت دریافت می‌کنند، می‌توانند نیازهای دیگر خود مانند خرید کالاهای دیجیتال، لوازم خانگی و برقی، پوشاک و… را نیز از طریق این پلتفرم برطرف کنند. امیر ایزدی، مدیرعامل شرکت راه‌کارهای سبک زندگی فدکس در این گفت‌وگو که در حاشیه نمایشگاه «ایران ریتیل‌شو» صورت گرفته، از دیگر خدمات این مجموعه در حوزه‌های سرمایه‌گذاری می‌گوید. او عنوان می‌کند که به دنبال این هستند تا با طراحی شکلی جدید از اعتبارسنجی، خدمات خود را در حوزه B2C نیز توسعه دهند.

تأسیس به شیوه پذیره‌نویسی در بازار سرمایه

مدیرعامل راه‌کارهای سبک زندگی فدکس، با اشاره به اینکه خیلی از فعالان بازار سرمایه، فدک را به‌عنوان یکی از کارآمدترین کسب‌وکارها در بازار سرمایه می‌شناسند که از ابزارهای تأمین سرمایه به خوبی استفاده می‌کند، گفت: «در حال حاضر مجموعه فدک پنج نماد بورسی در بازار سرمایه دارد و خود هلدینگ ارزش‌آفرینان فدک نیز به‌عنوان یک نهاد مالی ثبت‌شده نزد سازمان بورس فعالیت می‌کند. قصه فدکس از تأسیس نماد حگردش (شرکت ریل گردش ایرانیان) آغاز شد که من افتخار داشتم این تأسیس را با روش جدیدی در کشور به صورت پذیره‌نویسی در بازار سرمایه انجام دهم. این اتفاق تا جایی که اطلاع دارم در نوع خود منحصربه‌فرد است و ما تاکنون پذیره‌نویسی سهام در بخش خصوصی را نداشته‌ایم.»
او با بیان اینکه با حضور در بازار سرمایه، ما توانستیم به طور مستقیم از فعالان این حوزه، سرمایه مورد نیاز شرکت را تأمین کنیم، اظهار داشت: «اگر فین‌تک را یکی از سریع‌ترین صنایع دنیا به لحاظ حجم تراکنش و سرعت توسعه در ۱۰ سال گذشته در نظر بگیریم، در کشور ما، متأسفانه صنعت ریل از منظر توسعه‌ای یکی از کندترین صنایع است. فدک با معرفی فدکس نشان داد که انعطاف لازم را دارد تا در زمین بازی متفاوتی حاضر شود که با سرعت بالایی در حال تغییر و توسعه است. از اولین دوره فین‌استار که فکر می‌کنم سال ۱۳۹۳ بود با فین‌تک آشنا هستم و علاقه من توسعه این صنعت در کشور بود که خوشبختانه بستر فعالیت کنونی بسیار مناسب‌تر از آن سال‌هاست.»

ارائه خدمات اعتباری به قشر متوسط جامعه

به گفته ایزدی، جذابیت‌های حوزه فین‌تک در ایران، حجم بازار آن و همچنین ارائه خدمات به قشر متوسط جامعه است و فدکس ادامه کیفیت‌گرایی فدک است که می‌تواند مخاطب قابل توجهی در جامعه داشته باشد.
از دیدگاه او، توسعه کشور بزرگی مانند ایران به دست قشر متوسط انجام می‌شود و این توسعه مستلزم فراهم کردن شرایط پایدار برای این بخش از جامعه است.
او با بیان اینکه فدکس در راستای تنوع‌پذیری سبد فعالیت‌های گروه فدک ایجاد شده، افزود: «گروه فدک در حوزه ریلی، غذایی و سرمایه‌گذاری شناخته شده و امروز با تأسیس فدکس، فعالیتش را در حوزه دیجیتال و فین‌تک توسعه داده است. فدکس به دنبال ارتقای کیفیت سبک زندگی افراد به‌ویژه قشر متوسط است و پیشران این خدمات، اعتبار است.»

نحوه استفاده از خدمات اعتباری فدکس

عضو هیئت‌مدیره فدکس در خصوص نحوه استفاده از خدمات توسط سازمان‌ها توضیح داد: «سازمان‌ها می‌توانند با عقد قرارداد و ارائه لیست کارکنان خود و اعطای اعتبار از ۲۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان به هر یک از پرسنل، با هر شرایطی که مورد نظر سازمان است، از خدمات فدکس استفاده کنند؛ این اعتبار که از محل منابع داخلی شرکت تأمین می‌شود تا ۷۵ روز بدون کارمزد است و اقساط شش‌ماهه آن در مجموع تنها ۹ درصد هزینه دارد.»
او ادامه داد: «در واقع سازمان‌ها در پلتفرم ما دارای یک پنل سازمانی هستند و لیست پرسنل را به‌راحتی در آن وارد می‌کنند؛ ما طبق قرارداد اعتبار را به آنها اختصاص می‌دهیم و پرسنل در فضای پلتفرم می‌توانند از امکاناتی که فدکس در اختیار آنها قرار داده استفاده کنند. این خدمات در حوزه سفر، خرید لوازم خانگی، برقی، دیجیتال، پوشاک و… ارائه شده است. بسیاری از تأمین‌کننده‌ها و برندهای خوب کشور طرف قرارداد ما هستند و ما به دنبال طراحی خدمات منحصر‌به‌فرد با تأمین‌کننده‌های حرفه‌ای هستیم.»

همکاری با بلوبانک در راستای ارائه خدمات بهتر به مشتریان

مدیرعامل راهکارهای سبک زندگی فدکس اعلام کرد: «ما همچنین قرارداد خوبی با بلوبانک و بانک مشترک و دیگر بانک‌ها در خصوص تخصیص اعتبار به مشتریان‌مان داریم. سرویس سازمانی فدکس یک سرویس اعتباری است که تا شش ماه و تا ۲۰۰ میلیون تومان می‌تواند به هر شخص اعتبار ارائه دهد، اما این امکان با همکاری بلوبانک فراهم خواهد شد تا به زودی کاربران بتوانند از محدودیت شش‌ماهه اعتبار ما وارد فضای بلندمدت تقسیط شوند و از منابع بانکی نیز به صورت مستقیم استفاده کنند.»

خدمات سفر یکپارچه

به گفته امیر ایزدی، آنچه فدکس را در حوزه BNPL و اعتبار متمایز می‌کند این است که اساساً برای ارتقای کیفیت زندگی وارد این حوزه شده و خدمات منحصربه‌فردی مانند «سفر یکپارچه» ارائه می‌دهد.
او در این خصوص توضیح داد: «فدکس اکثر فعالیت‌هایی که مسافر طی سفر و قبل و بعد از آن انجام می‌دهد را به‌عنوان یک سرویس یکپارچه ارائه می‌دهد، به طوری که هزینه خدماتی مانند هتل، هواپیما و خرید را به شکل اعتباری برای کاربر فراهم می‌کند. فدکس همچنین تمام نیازهای کاربر در مقصد را به شکل اعتباری پوشش می‌دهد. این نیازها می‌توانند در حوزه‌های مختلف مانند استفاده از رستوران‌های باکیفیت، خدمات تفریحی و خرید سوغاتی باشند که هم‌اکنون در مشهد، کرمان و کیش در دسترس کاربران بوده و در حال توسعه در تمام نقاط جذاب گردشگری است.»
ایزدی با اشاره به اینکه سفر یکی از شاخص‌های کیفیت زندگی است، تأکید می‌کند که با وجود برخورداری از زنجیره کالا و خدمات گسترده، تمرکز فدکس روی گردشگری و سفر باکیفیت است.
او در ادامه به حضور فدکس در نمایشگاه ریتیل‌شو ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: «فدکس به بیش از اهدافی که در این رویداد به دنبال آن بود، رسید. خود ما فکر نمی‌کردیم چنین استقبالی از خدمات‌مان صورت گیرد؛ هم از لحاظ مشتریان، سازمان‌های قابل توجهی به ما مراجعه کردند و هم در زمینه زنجیره تأمین با تأمین‌کننده‌های باکیفیت به‌ویژه در صنعت پوشاک مذاکره‌های خوبی داشتیم و این نوید را می‌دهیم که هر روز خدمات فدکس بهتر خواهد شد.»

خدمات فدکس‌تریپ

مدیرعامل راهکارهای سبک زندگی فدکس همچنین به این موضوع اشاره کرد که سه سرویس با هدف تضمین کیفیت توسط خود فدکس پوشش داده می‌شوند. او درباره این سرویس‌ها توضیح داد: «اولین سرویس در این زمینه، حوزه سفر است و ما در «فدکس‌تریپ» (Fadaxtrip) امکان خرید انواع سفر در حوزه‌های داخلی و خارجی، بلیت هواپیما، قطار و تورهای مختلف را فراهم کرده‌ایم. در حال حاضر بالغ بر هزار محصول مختلف در حوزه گردشگری داخلی و خارجی در این سرویس در دسترس مشتریان است.»
او ادامه داد: «در واقع فدکس‌تریپ به لحاظ مدل درآمدی دارای خصوصیات مناسب سرویس‌های BNPL است و اخیراً با دو سرویس اعتباری کشور جهت استفاده از فدکس‌تریپ برای ارائه خدمات به کاربران‌شان مذاکرات خوبی انجام شده است. همچنین، قرارداد توسعه محصولات مشترک با مجموعه اتاقک در حین نمایشگاه منعقد شده که به‌زودی سرویس‌های جذابی به «سفر یکپارچه» اضافه خواهد شد.»

خدمات فدکس‌شاپ

از دیگر سرویس‌هایی که توسط خود فدکس ارائه می‌شود، حوزه کالاهای دیجیتال است که در «فدکس‌شاپ» (Fadaxshop) ارائه شود.
امیر ایزدی در این خصوص خاطرنشان کرد که به دلیل مشکلاتی که در حوزه ارائه کالاهای دیجیتال در کشور با توجه به کمبود عرضه وجود دارد، این بخش کار را خود فدکس به‌عنوان یک تاکتیک و در قالب Dropshipping به دست گرفته است.»

خدمات فدکس‌پرو

سرویس سوم که توسط خود این مجموعه ارائه می‌شود، «فدکس پرو» (FadaxPro) نام دارد که به مدیران ارشد سازمان‌ها اختصاص یافته است.
مدیرعامل راهکارهای سبک زندگی فدکس درباره این سرویس توضیح داد: «مدیران با توجه به مشغله‌ای که دارند، نمی‌توانند برخی مسائل زندگی را خودشان شخصاً انجام دهند. به نوعی فدکس‌پرو می‌تواند با توجه به امکاناتی که در مرکز تماس‌مان داریم، سفارش‌ها را از مدیران ارشد سازمان‌های طرف قرارداد بگیرد و کالا و خدمات مورد نیازشان را به آنها تحویل دهد.»

فدکس در کنار مدیران منابع انسانی سازمان‌ها

امیر ایزدی روی این نکته تأکید کرد که دسترسی به همه این سرویس‌ها صرفاً از طریق راهکار پرداخت آتی فدکس ممکن است.
او همچنین اضافه کرد: «به لحاظ میزان اعتبار، هر سازمان معتبری می‌تواند بدون صرف وقت و پیچیدگی‌های غیرضروری از ۲۰ تا ۲۰۰ میلیون به هر نفر از پرسنل خود اعتبار اختصاص دهد. مشخص کردن میزان اعتباری که به هر پرسنل تعلق می‌گیرد نیز بستگی به تصمیم منابع انسانی سازمان‌ها دارد.»
ایزدی با تأکید بر اینکه فدکس در کنار مدیران منابع انسانی سازمان‌هاست تا به آنها در افزایش بهره‌وری و نگهداری نیروها کمک کند، تصریح کرد: «سازمان‌ها می‌توانند از سرویس‌های مجموعه‌هایی مانند فدکس استفاده کنند؛ این سرویس‌ها اغلب به مانند فدکس هزینه‌ای برای سازمان‌ها ندارد و از سویی می‌توانند به بهینه‌ شدن مخارج آنها نیز کمک کنند.»

مزیت‌ روش‌های اعتباری بدون کارت

ایزدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه بسیاری از سازمان‌ها کارت‌های خواربار و بن به نیروهای خود می‌دهند، بیان کرد: «بخشی از این بن‌ها گم می‌شود و بخشی از این بن‌کارت‌ها تا انتها استفاده نمی‌شود. چنین مواردی نشان‌دهنده عدم‌ بهره‌وری ارائه این مدل از خدمات است و یکی از چالش‌های ما حذف کارت از زندگی کاربران است که بعضاً مقاومت می‌کنند.»
او ادامه داد: «فدکس به‌عنوان یک پلتفرم پیشنهاد می‌دهد که سازمان‌ها در این زمینه از روش‌های اعتباری بدون کارت استفاده کنند؛ چراکه تا زمان خرج‌ کردن این اعتبار، لزومی ندارد که پرداختی‌ داشته باشند.»
او با تأکید بر اینکه موضوع مدیریت نقدینگی در حال حاضر از مهم‌ترین مسائل سازمان‌های بزرگ است، مطرح کرد: «بخشی از امور مالی که بهره‌وری پایینی دارند، می‌توانند به واسطه ارائه خدمات بر بستر دیجیتال حل شوند. بسیاری از کسب‌وکارها به خدماتی مانند خدمات فدکس و دیگر فعالان حوزه BNPL نیاز دارند.»
ایزدی باور دارد که میزان ارتباط و همراهی پرسنل با سازمان‌ها به‌واسطه سرویس‌هایی مانند فدکس بیش از قبل خواهد شد.
او توضیح داد: «برخی از سازمان‌ها برای سفر نیروهای خود بودجه‌ای را در نظر می‌گیرند اما این بودجه توسط پرسنل صرف امور دیگر می‌شود. فدکس این ضمانت را به سازمان‌ها می‌دهد که بودجه سفر قطعاً در همین حوزه صرف خواهد شد که اثرات سازنده‌ای در عملکرد پرسنل ایجاد خواهد کرد.»
مدیرعامل راهکارهای سبک زندگی فدکس در خصوص حوزه‌هایی که فدکس در آنها فعال است یا قرار است ورود کند، گفت: «فدکس منظومه‌ای از خدمات است که در این میان چهار حوزه برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است. حوزه اول سفر و گردشگری است. حوزه دوم سرمایه‌گذاری است که ما شراکت خوبی در این حوزه در داخل و خارج از کشور داریم. حوزه سوم خرید هوشمند است که در این حوزه نیز شرکای خوبی داریم. حوزه چهارم سلامت است که فعلاً در آن فعالیت چندانی نداشته‌ایم، اما جزو خدمات آتی مجموعه ماست.»

ارائه خدمات اعتباری برای سفر به ترکیه

ایزدی با اشاره به اینکه یکی از مقاصد گردشگری قشر متوسط، کشور ترکیه و به طور ‌ویژه استانبول است، در خصوص سرویس فدکس به افرادی که قصد چنین سفری دارند، عنوان کرد: «ما در حال حاضر سرویسی را با مشارکت بانک ترکیه ایجاد کردیم که Cashless in Turkey نام دارد. ما در این سرویس یک کارت پرداخت همراه با سیم‌کارت را در ایران تحویل مشتریان خود می‌دهیم و افراد می‌توانند بدون همراه بردن پول نقد و تنها با اعتبار موجود در این کارت به راحتی در کشور ترکیه خرید کنند و از دردسرهای خرید و تبدیل ارز در مقصد خلاص شوند.»

ارائه خدمات در حوزه سرمایه‌گذاری

ایزدی در خصوص فعالیت‌های شرکت فدکس در حوزه سرمایه‌گذاری تشریح کرد: «در حوزه مدیریت سرمایه‌گذاری‌ها، قرارداد خوبی با مجموعه کاریزما داریم. با خود مجموعه فدک نیز که یک کارگزاری را اخیراً از بازار سرمایه خریداری کرده‌، توافقات خوبی انجام داده‌ایم که آن را توسعه می‌دهیم. با بانک مشترک ایران و ونزوئلا نیز سرویس توثیق سهام و صندوق‌های ETF را با نام FADAX MOR پیش برده‌ایم که می‌تواند به بهره‌وری پس‌انداز کارکنان سازمان‌ها کمک کند.»

توسعه خدمات اعتباری در حوزه B2C

امیر ایزدی در پاسخ به اینکه آیا شرکت فدکس برنامه‌ای برای ارائه خدمات خود در حوزه B2C دارد، مطرح کرد: «در حال حاضر به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های اطلاعاتی مناسب در کشور، فعالیت در حوزه B2C برای کسب‌وکارها دشوار است. حکمرانی اقتصادی به‌ویژه وزارت اقتصاد باید از طریق بانک مرکزی برای حل این مشکلات ورود کرده و فضای استفاده از داده‌های مشتری و ایجاد مدل‌های ساختاریافته اعتبارسنجی را ایجاد کند. اقداماتی در این زمینه انجام شده، اما این کافی نیست که ما فقط درباره چک‌های برگشتی و اقساط معوق اطلاع داشته باشیم.»
او ادامه داد: «ما باید بتوانیم سبک زندگی مشتری را در قالب داده‌های باز ببینیم و با متر و معیارهای خودمان به اعتبارها وزن دهیم. در مجموع برای فعالیت در حوزه B2C نیاز به سرویس‌های بازتر داریم و این مهم در کشورهای توسعه‌یافته در قالب بانکداری سبک زندگی (Lifestyle Banking) در حال ظهور و توسعه است.»
ایزدی در ادامه مطرح کرد: «با این حال ما در فدکس مدلی از سرویس B2C را طراحی کرده‌ایم که تا امروز در کشور شبیه آن را نداریم. در این مدل باشگاه مشتریان برندهای خوب مد نظر ما قرار گرفته‌اند. این باشگاه‌ها حاوی اطلاعات سبک زندگی مشتریان هستند. ما حاضریم در مقابل همکاری متقابل و شناخت مشتریان برندها بدون فرآیندهای طاقت‌فرسا به آنها اعتبار تخصیص دهیم.»
او در ادامه توضیح داد: «به عبارت دیگر ما خودمان دست به کار شده‌ایم برای ایجاد یک مدل اعتبارسنجی مدرن. در حال حاضر این موضوع را با کسب شناخت از رفتار ۲۰۰ هزار مشتری از یک و نیم میلیون مشتری فدک شروع کرده‌ایم که به نظرم کار نوآورانه‌ای است و منجر به ایجاد یک سبک جدید اعتبارسنجی در کشور خواهد شد.»

حضور در بازار سرمایه؛ مزیت فدکس برای سرمایه‌گذاران

ایزدی با اشاره به اینکه حضور راه‌کارهای سبک زندگی فدکس در بازار سرمایه‌ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: «ما لندتکی هستیم که در بازار سرمایه حضور داریم. یکی از مشکلات عدیده استارتاپ‌ها این است که در این فضا برنامه خروج از یک استارتاپ برای سرمایه‌گذار پیچیده شده است. فدکس آماده است به‌عنوان یک شرکت بورسی فضای خروج مناسبی را برای همه سرمایه‌گذاران بخصوص بانک‌ها فراهم کند.»
مدیرعامل فدکس در پایان خاطرنشان کرد: «در حال حاضر با چند بانک وارد مذاکره شده‌ایم و این بهترین فرصت برای بانک‌ها، به‌ویژه در بخش خصوصی است تا در فضایی که می‌توانند سرمایه‌‌گذاری‌شان را نگهداری کنند، وارد حوزه لندتک شوند و هم‌زمان از منافع سود باکیفیت و غیرمشاع در صورت‌های مالی خود و همچنین از عایدی سرمایه‌ای (Capital Gains) ناشی از رشد ارزش سهام بهره‌مند شوند.»




ارائه اعتبار به کارکنان سازمان‌ها از ۲۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان

منبع:یـزدان کـرمان
? ارائه اعتبار به کارکنان سازمان‌ها از ۲۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان