احیاء «گلیم تاس» با سرپنجه هنرمندان در دل کویر

گلیم تاس یکی از صنایع دستی منحصر به‌فرد این خطه از کویر، در بخش کشکوئیه رفسنجان به سوی احیاشدن می‌رود. به گزارش نذیر کرمان از رفسنجان، صنایع دستی، این روزها رونق خاصی در این شهرستان پیدا کرده و نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های متعددی در جای‌جای این شهرستان برپا می‌شود و هنرمندان این حوزه بیش از پیش […]


گلیم تاس یکی از صنایع دستی منحصر به‌فرد این خطه از کویر، در بخش کشکوئیه رفسنجان به سوی احیاشدن می‌رود.

به گزارش نذیر کرمان از رفسنجان، صنایع دستی، این روزها رونق خاصی در این شهرستان پیدا کرده و نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های متعددی در جای‌جای این شهرستان برپا می‌شود و هنرمندان این حوزه بیش از پیش به اهالی هنردوست و جامعه معرفی می‌شوند.

موضوعی که تا چند سال گذشته مورد غفلت بود و جایگاه چندانی در میان مردم نداشت، اما کم‌کم فرهنگسازی شد و ارزش و جایگاه خودش را پیدا کرد.

اهمیت و ارزش صنایع دستی همان بس که در جهان یک روز را به این نام نامیده‌اند و هرساله جشنواره‌هایی به همین مناسبت برگزار می‌شود.

اما هر منطقه در کنار هنرهایی که وجود دارد، یک صنعت و هنر منحصر به‌فرد دارد که برگرفته از ذهن خلاق هنرمندانش بوده و آن را به دیگر مناطق تعمیم داده است.

گلیم تاس یکی از هنرهایی‌ست که در منطقه کشکوئیه بافته می‌شده و از امروز این هنر احیا و آموزش‌های آن در بین بانوان شروع شده است.

تنیدن نخ‌های رنگ‌ و وارنگ با سرپنجه هنرمندان روی دارهای کوچک و بزرگ، هنری خلق می‌کند که چشمان هر بیننده‌ای را خیره کرده و به خود جذب می‌کند.

امشب جشنواره صنایع دستی با محوریت احیاء گلیم تاس در جوار قبور شهدای گمنام شهر کشکوئیه برگزار و استقبال بی‌نظیری از این جشنواره شد.

همدلی رمز موفقیت و توسعه بخش

حجت‌الاسلام بهشتی امام جمعه کشکوئیه وجود شهدای گمنام را مایه برکت و نور در این منطقه دانست و اظهار کرد: با همدلی و همراهی که در بخش وجود دارد در جهت توسعه بخش کارگروه‌هایی تشکیل و در حوزه‌های فرهنگی، هنری، اشتغال و… برنامه‌های ویژه‌ای توسط این کارگروه‌ها طراحی و اجرا شده است.

وی اضافه کرد: در راستای گردشگری گام‌های بلندی برداشته شده و فاز اول تبدیل احمدآباد به توقفگاه گردشگران یکی از برنامه‌های توسعه بخش است.

امام جمعه کشکوئیه یکی از دغدغه‌های بخش را افزایش مهاجرت‌ها دانست و به این نکته اشاره کرد که چاره‌ای نداریم جز اینکه به بخش تولید و صنایع دستی ورود کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پسته‌ها دیگر با تغییرات اقلیمی و خساراتی که گرما و سرما و سیل به آنها می‌زند دیگر نمی‌توانند به‌تنهایی جوابگوی اقتصاد منطقه باشند که حوزه صنایع دستی و گردشگری می‌تواند پشتوانه‌ای برای اقتصاد خانوارها باشد و امیدواریم مسؤولان هم در این زمینه هنرمندان را حمایت کنند.

بیشترین بافنده را در کشکوئیه داریم

حسن حسینی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رفسنجان نیز در سخنانی اظهار داشت:نام تاس، برگفته از نقشی هست که در گلیم‌ها بوده و این گلیم به این نام معروف شده است.

وی ادامه داد: در کشکوئیه بدون اغراق بیشترین بافنده این گلیم را داریم.

حسینی، آموزش، تولید و فروش را زنجیره صنایع دستی دانست و گفت: در بحث آموزش و تولید رفسنجان وضعیت مطلوبی دارد و تولیدات خیلی خوبی هم انجام می‌شود.

 وی ادامه داد: صنایع دستی شهرستان در سال‌های اخیر به وضعیت مطلوبی رسیده و بعضی رشته‌ها که بومی نیستند، مانند میناکاری و فیروزه‌کوبی همگام با شهرهای آن در رفسنجان پیش ‌می‌رویم و محصولات خوبی تولید و در شهرهای شیراز،‌ تهران و مشهد حتی جنوب کشور به فروش می‌رسد.

 رئیس میراث فرهنگی رفسنجان از احیای هنر گیوه‌دوزی در منطقه خنامان طی سال گذشته سخن به میان آورد و گفت:  محصولات تولیدی صنایع دستی ارزش و اهمیت زیادی دارند و ماندگارند پته، گلیم، مس و دیگر صنایع دستی هویت و هنر نیاکان ما هستند و وظیفه داریم این هنر را حفظ کنیم. حتی اگر صرفه اقتصادی نداشته باشند لازم هست هویت خودمان را با حفظ مواریث، فرهنگ و صنایع دستی حفظ کنیم.

وی از برگزاری دوره‌های آموزش صنایع دستی در رشته‌های مختلف خبر داد و متذکر شد: بعد از دوره آموزشی گواهی مهارت برای مهارت‌آموزان صنایع دستی صادر می‌شود.  که می‌توانند از مزایایی که هست، برخوردار شوند.

ورود سرمایه‌گذار یزدی برای ایجاد کارخانه رب گوجه در کشکوئیه

فرماندار رفسنجان نیز در این جشنواره عنوان داشت:  ۱۸ هزار هکتار پسته‌کاری در کشکوئیه داریم و این بخش با توجه به ظرفیتی که دارد زمینه‌ سرمایه‌گذاری در آن وجود دارد.

حسین رضایی از ورود سرمایه‌گذار یزدی برای ایجاد کارخانه رب گوجه در این بخش خبر داد و گفت: اگر این موضوع تحقق یابد به رونق اشتغال منطقه نیز می‌انجامد.

 وی ابراز داشت: حوزه میراث فرهنگی و گردشگری متکی به آب نیست، از تخصیص یک میلیارد تومان تسهیلات برای حوزه میراث فرهنگی شهرستان رفسنجان خبر داد و یادآور شد: هنرمندان این حوزه می‌توانند با استفاده از این تسهیلات حمایت شوند و در صوت جذب این اعتبار، مجدد مبلغ دیگری افزوده می‌شود.

به گزارش فارس، در این جشنواره بانوان این منطقه هنرهای دستی شامل پته‌دوزی، عروسک‌سازی و دیگر تولیدات  خانگی ازجمله، ترشی‌جات، قاووت، شیرینی و…را به معرض دید گذاشته بودند که استقبال خوبی از آنان شده بود.

پایان پیام/۸۰۰۱۶/ب





احیاء «گلیم تاس» با سرپنجه هنرمندان در دل کویر

منبع: فــارس
? احیاء «گلیم تاس» با سرپنجه هنرمندان در دل کویر