اجرای ۱۱۰ طرح آبخیزداری و آبخوان‌داری در ۳۵ حوضه آبخیز جنوب کرمان

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان از اجرای ۱۱۰ پروژه آبخیزداری و آبخوان‌داری در ۳۵ حوضه آبخیز جنوب کرمان از محل اعتبارات ملی و استانی در سال جاری خبر داد. به گزارش فت فتو از جیرفت، قاسم رحیمی‌نیا در همایش روز جهانی خاک، ضمن اشاره به اهمیت خاک به‌عنوان بستر تولید و توسعه پایدار، […]


سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان از اجرای ۱۱۰ پروژه آبخیزداری و آبخوان‌داری در ۳۵ حوضه آبخیز جنوب کرمان از محل اعتبارات ملی و استانی در سال جاری خبر داد.

به گزارش فت فتو از جیرفت، قاسم رحیمی‌نیا در همایش روز جهانی خاک، ضمن اشاره به اهمیت خاک به‌عنوان بستر تولید و توسعه پایدار، اظهار کرد: خاک در هر کشوری از جنبه‌های مختلف اقتصادی، زیست‌محیطی و بسیاری جهات دیگر ارزشمند است. 

 سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان، با بیان لزوم نگهداری این نعمت خدادادی برای آیندگان خاطر نشان کرد: روز جهانی خاک، اهمیت خاک را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای طبیعت و ایفا کننده نقش اساسی در حیات انسان از نظر سهم مؤثر در امنیت غذایی، تأمین آب سالم، تنظیم هوا و سایر کارکردهای زیست‌‌محیطی خاک به بشر گوشزد می‌کند. 

وی با اشاره به نقش مهم پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در حفاظت از خاک؛ کنترل فرسایش خاک، ذخیره نزولات آسمانی، تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، کنترل سیلاب‌ها و رواناب‌های سطحی و همچنین مقابله با خشکسالی را برخی از اهداف اجرای این پروژه‌ها دانست. 

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: در حال حاضر از مجموع ۸۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های شناسایی شده در سطح جنوب کرمان، در ۵۰۰ هزار هکتار آن عملیات آبخیزداری انجام و در بیش از ۲۵۰ هزار هکتار در حال اجرایی شدن است.

رحیمی‌نیا، از اجرای ۱۱۰ پروژه آبخیزداری و آبخوانداری در ۳۵ حوضه آبخیز جنوب کرمان از محل اعتبارات ملی و استانی در سال جاری خبر داد.

وی با بیان اینکه امسال طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در ۷ شهرستان جنوبی شامل ۳۵ حوزه آبخیز اجرایی می‌شود، تصریح کرد: پروژه‌های آبخیزداری در قالب عملیات‌های مکانیکی، بیولوژیکی و بیومکانیکی صورت می‌گیرد و تاکنون بیش از ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. 

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان، همچنین بر ضرورت جلب مشارکت هرچه بیشتر مردم در پروژه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری تاکید و عنوان کرد: ارزیابی توان اکولوژیکی حوزه‌های آبخیز و رتبه‌بندی آنها با توجه به معیارهای مختلف اکولوژیکی جهت اقدامات آبخیزداری یکی از موارد مهم در برنامه‌ریزی و مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز است. 

پایان پیام/۳۷۶۳/ب

 

 





اجرای ۱۱۰ طرح آبخیزداری و آبخوان‌داری در ۳۵ حوضه آبخیز جنوب کرمان

منبع: فــارس
? اجرای ۱۱۰ طرح آبخیزداری و آبخوان‌داری در ۳۵ حوضه آبخیز جنوب کرمان