آیین چاووش‌خوانی زرندی‌ها ثبت ملی می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان زرند گفت: فرهنگ چاووش‌خوانی زرندی‌ها که ریشه‌ای ۵۰۰ ساله در مناطقی از زرند به ویژه در شهر خانوک دارد، ثبت ملی می‌شود. به گزارش فت فتو از کرمان، محمد اسلامی امروز در حاشیه مستندسازی آیین چاووش‌خوانی در شهر انقلابی خانوک اظهار داشت: فرهنگ چاووش‌خوانی زرندی‌ها که ریشه‌ای ۵۰۰ ساله در […]


رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان زرند گفت: فرهنگ چاووش‌خوانی زرندی‌ها که ریشه‌ای ۵۰۰ ساله در مناطقی از زرند به ویژه در شهر خانوک دارد، ثبت ملی می‌شود.

به گزارش فت فتو از کرمان، محمد اسلامی امروز در حاشیه مستندسازی آیین چاووش‌خوانی در شهر انقلابی خانوک اظهار داشت: فرهنگ چاووش‌خوانی زرندی‌ها که ریشه‌ای ۵۰۰ ساله در مناطقی از زرند به ویژه در شهر خانوک (پایلوت گردشگری انقلابی) دارد در باره مشایعت و بدرقه  زائران حرم امام هشتم است.

وی عنوان کرد: این آیین هنگام خروج عشاق زیارت حرم آقا امام رضا (ع) با اجرای برنامه‌های خاصی از جمله سردادن شعرهایی با مضامین مذهبی و اجتماعی و با هدف رساندن سلام سایر اهالی  که امکان زیارت ندارند به محضر منور شمس‌الشموس خوانده و برای سفری بدون خطر و در نهایت آرامش زائر   دست به دعا بر می‌دارند.

فاطمه رضاپور کارشناس مردم‌شناسی و مسئول ثبت آثار معنوی میراث فرهنگی استان نیز با مهم برشمردن حفظ و احیای آداب ارزشی و رسوم محلی گفت: کرمان یک استان ویژه و خاص در داشتنِ آیین‌های متعدد و متنوع است.

انتهای پیام/۸۰۰۲۲/ق





آیین چاووش‌خوانی زرندی‌ها ثبت ملی می‌شود

منبع:فــارس
? آیین چاووش‌خوانی زرندی‌ها ثبت ملی می‌شود