آنچه در جلسه شورای علنی کرمان گذشت/ از توسعه سرانه فضای سبز تا لزوم توجه به خدمات آتش‌نشانی

کرمان – فت فتو – نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان در ۳۱ مرداد ماه ۱۴۰۱ محل بحث و گفت‌وگو پیرامون موضوعات خدمات شهری، توسعه فضای سبز و توجه به مسائل پیرامون مجموعه آتش‌نشانی بود. به گزارش فت فتو، بررسی نامگذاری‌های جدید در برخی معابر شهری کرمان، بررسی توسعه سرانه فضای سبز و حمایت بیشتر […]

کرمان – فت فتو – نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان در ۳۱ مرداد ماه ۱۴۰۱ محل بحث و گفت‌وگو پیرامون موضوعات خدمات شهری، توسعه فضای سبز و توجه به مسائل پیرامون مجموعه آتش‌نشانی بود.

به گزارش فت فتو، بررسی نامگذاری‌های جدید در برخی معابر شهری کرمان، بررسی توسعه سرانه فضای سبز و حمایت بیشتر از مجموعه آتش‌نشانی در ماموریت‌های خارج از محدوده‌های شهر از محورهای این نشست بود.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست با اشاره به موارد مطرح در این کمیسیون موضوعاتی از جمله پیشنهاداتی برای نامگذاری چند خیابان و معبر در این شهر را مطرح و تصریح کرد: در مورد نامگذاری معابر پیشنهاد شد کوچه شماره ۲۸ خیابان حکیم به نام شهیدان “محمدکاظم” و “عبدالحسین عرب نژاد” نامگذاری شود.

محمدامینی زاده افزود: در خصوص نامگذاری معبری با نام شهدای دبیرستان مکتب المهدی (عج) نیز پیشنهاد شد پس از بررسی های لازم میدانی در حال احداث با همین عنوان نامگذاری شود.

وی ادامه داد: در خصوص درخواست نیروی انتظامی مبنی بر نامگذاری معابر سطح شهر به نام شهدای نیروی انتظامی پیشنهاد شد کوچه شماره ۱۴ بلوار شهید صدوقی تا اولین تقاطع به نام شهید معزز “محمدرضا ناطقی”، کوچه شماره ۲۸ خیابان مدیریت به نام شهید “حمید مومنی تیکدری” و همچنین کوچه شماره ۱۹ بلوار جمهوری به نام شهید معزز “مسعود خاقانی” نامگذاری شود.

این عضو ششمین دوره شورای اسلامی شهر کرمان افزود: همچنین پیشنهاد شده معبر ۱۸ متری واقع در بلوار امام حسن مجتبی (ع) به نام افق نامگذاری شود و یک بوستان و فضای سبز با عنوان کارآفرینی نیز اختصاص یابد.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص نامگذاری معبری با نام نظامی گنجوی پس از بررسی‌های انجام شده مشخص شد معبری در خیابان هوشنگ مردای کرمانی در سال‌های قبل با این عنوان نامگذاری شده است.

امینی زاده بیان کرد: همچنین پیشنهاد شد معبر ۲۰ متری از خیابان آیت الله حقیقی واقع در بلوار شهدای زغال سنگ به نام “اَفرا” نامگذاری شود.

خدمات شهری

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شهر کرمان در ادامه به مصوباتی در حوزه خدمات شهری اشاره کرد و افزود: برای فروش و واگذاری صورت‌های قبر باقیمانده در آرمستان صاحب الزمان (عج) در مصوبه قبلی ذکر شده بود که به مدت یک سال این کار انجام شود اما درخواستی از سمت شهرداری بود که نظر کارشناسی برای مصوبه مجوز فروش و واگذاری ۲۲۲ صورت قبر در آرامستان صاحب الزمان و مدت اعتبار نظر کارشناسی معین شود که این مهم در کمیسیون مربوطه مطرح و مقرر شد ضوابط ۶ ماهه کارشناسی شهرداری رعایت و پس از پایان مدت ذکر شده مجدد قیمت‌ها کارشناسی شود.

وی بیان کرد: در خصوص درخواست شهرداری برای کاهش هزینه‌های پروانه عوارض سالانه خدمات برای شرکت‌های مسافری و بهای خدمات مربوط به سازمان حمل و نقل برای رانندگان در کمیسیون عمران تصویب شد که با نرخ ۱۴۰۰ محاسبه شود اما هیات تطبیق ایراد گرفته بود که امکان تخفیف وجود ندارد که برای بررسی به کمیسیون حقوقی ارجاع شد و  در این کمیسیون با توجه به اینکه امکان کاهش، تخفیف یا لغو عوارض وجود نداشت و با توجه به اعتراض هیات تطبیق به شهرداری اعلام می‌شود که در این مهم براساس لایحه عوارض سال ۱۴۰۱ عمل خواهد شد.

حمایت از مجموعه آتش‌نشانی برای ارائه خدمات در خارج از محدودهای شهر

رییس کمیسیون خدمات شهری بهداشت و محیط زیست شورای شهر کرمان نیز در این نشست گفت: در جلسه دیروز این کمیسیون افرادی از آتش‌نشانی تشریف آوردند و گزارشی داده شد و درخواستی داشتند که ماموریت‌هایی که بیرون از محدوده به آنان داده می‌شود مجوز ندارد و اگر خدای ناکرده اتفاقی بیافتد هیچکس پاسخگو نیست.

فتح‌اله مویدی افزود: برخی مناطق خارج از محدوده در مناطق حاشیه و اطراف شهر که دهیاری هم دارند گاهی اتفاقی افتاده و آتش‌نشانان حتی در این مناطق نیز خدمات ارائه می دهند اما چون خارج از محدوده است حمایت نمی‌شوند.

وی تصریح کرد: باید تصمیمی گرفته و مشخص شود آتش‌نشانان برای اتفاقاتی که خارج از محدوده می‌افتد به چه نحوی عمل کنند هر چند که تاکنون عمل کردند و اگر اتفاقی برایشان بیافتد کسی پاسخگو نیست و پیشنهاد این است که به فرمانداری که مسئول شورای تامین شهرستان هستند بودجه‌ای در این خصوص داده شود.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری نیز در این نشست با اشاره به اینکه به دلیل شرایط حاشیه شهر، یکسری از نقاط متصل به شهر، دهیاری‌ها و روستاهای اطراف نیاز به اقدامات آتش‌نشانی در شرایط بحرانی دارند گفت: نظرم بر این است که این موضوع  کمک به آتش‌نشانی از طرف شهرداری و با کمک فرمانداری حل شود و برای بخشی از خدماتی که دوستان آتش‌نشانی در این مناطق حاشیه‌ای انجام می‌دهند تقویت لازم اتفاق بیافتد و باب کمکی باز شود.

حسین چناریان ادامه داد: بحث مسائل ماموریتی آتش نشانان برای ارائه خدمات در مناطق حاشیه‌ای شهر یک موضوع است که با یک مصوبه شورا حل می‌شود ولی اینکه از منابع و توان امکانات مربوط به مردم شهر کرمان  قرار باشد حاشیه‌ها  و روستاها را پوشش دهیم نیاز است دوستان کمک جدی داشته باشند از این‌رو خواهشمندیم در یک مکاتبه جدی یا در یک جلسه‌ این موضوع مطرح شود.

وی افزود: به دلیل شرایط حاشیه شهر و روستاهای اطراف باید قائل به این باشیم که مجموعه آتش‌نشانی را تقویت کنیم تا زمینه خدمت به مردم این مناطق فراهم شود.

شهردار کرمان نیز گفت: در مورد آتش‌نشانی همانطور که گفته شد ما با مصوبات شورای تامین در برخی از موارد، تماس مستقیم فرماندار و معاونت فرمانداری استاندار در شرلیط بحرانی نیروهای آتش نشانی را برای رفع بحران به حاشیه شهر و نقاط پیرامونی اعزام کردیم.

سعید شعرباف با اشاره به اینکه نامه‌نگاری با استانداری و فرمانداری برای تعیین تکلیف هزینه ‌های مادی مربوط به حوزه آتش‌نشانی مخصوصا برای آتش‌سوزی‌های بزرگ انجام شده است، تاکید کرد: در تفاهم‌نامه‌ها قرار شد (در قالب تبصره ۱۸ ماده ۴  اعتبارات دولتی)،مبلغی در اختیار آتش‌نشانی قرار گیرد اما در نهایت مطرح شد امسال امکان تخصیص اعتبار مستقیم در قالب این تبصره  از بودجه ۱۴۰۱ به شهرداری‌ها  وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه برای تامین اعتبارات شهرداری در حوزه آتش‌نشانی‌ها تنها کاری که انجام شده و مصوبه گرفته ، مصوبه سفر استانی است ادامه داد: در مصوبات سفر استانی برای شهرداری‌های استان و به ویژه شهرداری مرکز کمک‌هایی در قالب تجهیزات آتش‌نشانی و ماشین‌آلات از سوی وزارت کشور مصوب شده و پیگیرش هستیم.

توسعه‌ فضای سبز نیاز شهر کرمان

مویدی عضو ششمین دوره شورای اسلامی شهر کرمان افزود:  به طور کلی میانگین سرانه فضای سبز در فضاهای شهری ۱۵ متر است در حالی که این میزان در شهر کرمان هشت تا ۹ متر است و ماخیلی فضای سبز کمی داریم و حتی آن فضای سبزی هم که داریم به دلیل کمبود آب واقعا خوب نیستند.

وی با تاکید بر اینکه سرانه فضای سبز شهر کرمان حدودا ۶ متر کمبود دارد خاطرنشان کرد: این موضوع در تصمیمات لحاظ شود تا فضای سبز به ۱۵ متر مطلوب کشوری نزدیک شود.

مویدی گفت: در خصوص خشک شدن ریشه‌های درختان کاج در فضای شهر کرمان قرار بر این شده که دوستان کاری انجام دهند و  این درختان را آبپاشی کنند تا  از این حالت  خشکی بیرون بیایند چون اگر این اتفاق نیافتد در صورت یک آتش‌سوزی جزیی یک فاجعه رخ خواهد داد.

سخنگوی شورا، رئیس کمیسیون میراث فرهنگی و گردشگری نیز با اشاره به مضوع فضای سبز در شهر کرمان گفت: اگر در فضای سبز شهر کرمان جنگل قائم و کمربند سبز  قرار بگیرد سرانه این فضا در شهر ۱۴.۷ متر می‌شود یعنی به استاندارد مشخص شده در سطح ملی نزدیک خواهد شد ولی اگر این ۲ مورد را حذف کنیم سرانه فضای سبز شهر کرمان تنها ۸.۷ دهم متر خواهد شد.

محمدرضا کمساری بنانی با تاکید بر اینکه نیاز است به سرانه فضای سبز شهر کرمان توجه ویژه شود ادامه داد: با توجه به توانمندی که سازمان فضای سبز دارد و سالانه بیش از  ۲.۵ میلیون نهال درخت را تولید می‌کند که با در نظر گرفتن مسائل مورد نیاز مانند پساب، گسترش سرانه فضای سبز شهر کرمان محقق خواهد شد.

وی افزود: برای افزایش سرانه فضای سبز شهر کرمان ۲۵۰ لیتر آب نیاز است که رقم بسیار زیادی است.

چناریان عضو ششمین دوره شورای اسلامی شهر کرمان نیز با اشاره به موضوع سرانه فضای سبز در این شهر تصریح کرد: ما یک محدودیت و تهدید جدی در بحث تامین آب برای افزایش سرانه فضای سبز داریم و اگر در سیاست‌هایمان بحث تامین فضای سبز را براساس استانداردهای مکان‌هایی که مشکل آب ندارند ترتیب دهیم در آینده دچار مشکل جدی خواهیم شد.

وی با تاکید بر اینکه در مورد افزایش سرانه فضای سبز شهر کرمان باید به سرانه‌های جایگزین جدید فکر کنیم ادامه داد: در نقاط خشک و کم آب سیاست‌هایی برای  ایجاد فضاهای مناسب تفریحی جایگزین فضای سبز پیش‌بینی شده که در این حالت هم هزینه‌ها کمتر است و هم امکان تامینشان بیشتر وجود دارد.

چناریان بیان کرد: وضعیت بحرانی آب در استان کرمان و شهرمان جدی است و باید از طریق مطالعه و بررسی بخشی از فضای سبزی که مردم نیاز دارند این مهم از طریق فضاهای جایگزین (فضاهای تفریحی خشک) جبران شود.

شهردار کرمان نیز با اشاره به اینکه سرانه واقعی فضای سبزمان در شهر کرمان با احتساب بوستان قائم فضای بدی نیست اما توزیع این فضا و کیفیت آن در شهر کرمان اشکالاتی دارد تاکید کرد: ترجیح این است که فضای سبز با فضاهای دیگر جایگزین شود تا بتوانیم با کیفیت بیشتری خدمت‌رسانی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت فضای سبز بویژه در منطقه غرب کرمان باید اتفاق بیافتد زیرا عمق چاه‌ها در این منطقه به ۲۸۰ متر رسیده و شوری آب بالاست تصریح کرد: با پیگیری که از چهار ماه از شرکت آب و فاضلاب انجام شده تامین بخشی از حقوق ما از آبی (آب زیرسطحی ) که دارد به خارج از شهر فروخته می شود از طریق قراردادی با شرکت آب تامین شد و  این آب در اختیار بوستان قائم قرار می‌گیرد.

شعرباف با تاکید بر اینکه در حوزه توسعه فضای سبز باید خیلی دقت کرد و لجام گسیخته حرکت نکنیم، ادامه داد: مکان‌یابی پارک‌ها باید با نگاه تخصصی انجام شود و اینگونه نباشد سریع پارکی ایجاد کنیم و در تامین آب مورد نیازش بمانیم.

توجه جدی به بهداشت عمومی در فضاهای شهری

تقوی عضو شورای اسلامی شهر کرمان نیز با اشاره به هفته دولت و صحبت‌هایی از شهید رجایی گفت: مردم ما از کمبودها گله ندارند و آنچه مردم را می آزارد و صدایشان را در می‌آورد وجود تبعیض و نابرابری‌ها و سو استفاده از بیت المال است  و بس…

وی همچنین ضمن گرامیداشت روز شیخ الرییس ابن سینا ادامه داد: جامعه پزشکی در حوزه بهداشت و سلامت مردم همیشه پیشگام بودند و جان بر کف خدمات شایسته‌ای را به مردم عرضه کردند.

این عضو شورای اسلامی شهر کرمان  بیان کرد: حفظ حوزه سلامت  و مراقبت‌های بهداشتی و سلامتی از وظایف ذاتی شهرداری هاست اما آنچنان دغدغه در این حوزه وجود ندارد نه تنها برای شهر کرمان بلکه در کل کشور این فضا دنبال نمی‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه  فضای سبز هم اندیشی و تعامل جدی در موضوعات سلامت و بهداشت عمومی گام های جدی برداشته شود تا ما شاهد یک فضای امن برگرفته از سلامت جسمی و روانی همه شهروندان باشیم.

مصوباتی که مطرح شد

در ابتدای جلسه  شورا رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای شهر کرمان مصوبات این شورا را اعلام کرد:

یکی از این مصوبات مبنی بر درخواست مجوز شهرداری برای برگزاری مناقصه برای بیمه تکمیلی کارکنان شهرداری بود که براساس آن شهرداری کرمان به شرکت‌های طرف قرارداد تکلیف می‌کند که کارکنان بیمه تکمیلی شوند.

سعید شعرباف شهردار کرمان نیز در این ارتباط گفت: در متن قرارداد اجبار نشده اما یکسری از شرکت‌ها خودشان بیمه داشتند و نظر ما این است که آنها را در قراردادهای جدید هم بگنجانیم.

مصوبه بعدی شورا در جلسه ۳۱ مرداد درخواست تقدیر از خبرنگاران به مناسبت هفدهم مرداد بود که تا سقف یک میلیارد ریال به اتفاق آراء با این درخواست موافقت‌های لازم انجام شد.

درخواست موسسه آموزش عالی رسالت مبنی بر آسفالت معبر منتهی به ساختمان مرکزی که تعیین شد با پرداخت ۲۰ درصد از سوی شهرداری کرمان و ۸۰ درصد از سوی این موسسه اقدامات لازم صورت گیرد دیگر مصوبه این شورا بود.




آنچه در جلسه شورای علنی کرمان گذشت/ از توسعه سرانه فضای سبز تا لزوم توجه به خدمات آتش‌نشانی

منبع: ایرنـا
? آنچه در جلسه شورای علنی کرمان گذشت/ از توسعه سرانه فضای سبز تا لزوم توجه به خدمات آتش‌نشانی