آلودگی ۵۰ درصد نخلستان‌های جنوب کرمان به آفت سوسک سرخرطومی 

نذیر کرمان/کرمان معاون وزیر جهاد کشاورزی از آلودگی ۵۰ درصد نخلستان‌های جنوب کرمان به آفت سوسک سرخرطومی ابراز نگرانی کرد.  سیدمجتبی خیام‌نکویی امروز ۲۹ آذرماه در همایش رویداد ملی فناورانه مقابله با آفت سوسک سرخرطومی حنایی در جیرفت از آلودگی ۵۰ درصد نخلستان‌های جنوب کرمان به این آفت که زندگی و معیشت نخلداران را مورد تهدید […]

نذیر کرمان/کرمان معاون وزیر جهاد کشاورزی از آلودگی ۵۰ درصد نخلستان‌های جنوب کرمان به آفت سوسک سرخرطومی ابراز نگرانی کرد.

 سیدمجتبی خیام‌نکویی امروز ۲۹ آذرماه در همایش رویداد ملی فناورانه مقابله با آفت سوسک سرخرطومی حنایی در جیرفت از آلودگی ۵۰ درصد نخلستان‌های جنوب کرمان به این آفت که زندگی و معیشت نخلداران را مورد تهدید قرار داده، خبر داد و افزود: برای جلوگیری از خسارات ناشی از آفت سرخرطومی باید بیش از این وارد عمل می‌شدیم و هم اکنون نجات باقی مانده نخیلات باید در دستور کار قرار بگیرد و استفاده از همه ظرفیت‌ها در موفقیت طرح‌ها و برنامه‌ها مؤثر است. 

وی سطح زیرکشت نخیلات در جنوب کرمان را ۳۱ هزار هکتار اعلام کرد که علاوه بر صادرات، بخشی از آن تامین کننده بازارهای داخلی و معیشت خانوارهای منطقه است لذا چاره‌اندیشی در این راستا یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. 

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی موفقیت در مقابله با آفت سرخرطومی را نسبت به سنوات گذشته قابل توجه دانست که متاسفانه طی مدت پنج سال تنها  ۲۰ درصد نخیلات آلوده شناسایی شده بودند و گفت: امروز ملاحظه می‌شود که چندین برابر اقدامات گذشته، کار انجام شده که نتایج آنها مهار نسبی آفت و آگاهی  و همکاری نخلداران آن هم با آموزش است. 

وی شناسایی نخلستان‌های آلوده به آفت سوسک سرخرطومی را از اولویت کاری اولیه دانست که در گام‌های بعد با بهره‌گیری از دستورالعمل‌های علمی سرعت بخشیدن به مبارزه با آفت در دستور کار خواهد بود.

خیام نکویی بیان کرد: در این راستا دستگاه‌ها و موسسات تخصصی به دستورالعمل‌های کاربردی  برای کمک به بهره‌برداران دست یافته‌اند که جای خرسندی است. ضمن اینکه دستیابی به نتایج  فعالیت‌های تعریف شده در برنامه زمانبندی کوتاه مستلزم بسیج عمومی است. 

وی بر لزوم بکارگیری تجربیات علمی مبارزه با آفت لیموترش تاکید کرد و گفت: مشابه این مشکل را با تولید ارقام مقاوم در برابر جاروک لیموترش مدیریت کردیم و باغات لیموش نجات پیدا کردند. باید با بسیج عمومی و با استفاده از ظرفیت‌های تعریف شده و دستاوردهای علمی، توصیه ها و راهکارهای ترویجی را به کشاورزان انتقال داد تا اینکه شاهد مقابله موفقیت آمیز باشیم.

به گزارش نذیر کرمان، احمد احمدپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیز در این همایش آموزش را جزء اولویت‌های کاری دانست که باعث شده تا کنون موفق عمل شود و گفت: با همکاری دستگاه‌های ذیربط و با استفاده از  دستاوردهای تحقیقاتی، در مبارزه با آفات خوب عمل شده است. 

وی بر لزوم توجه جدی به اقدامات پژوهشی در کنار آموزش هدفمند و علمی تاکید کرد که مورد حمایت سازمان جهاد کشاورزی خواهد بود.

به گزارش نذیر کرمان، امروز همچنین بخش تحقیقاتی منابع طبیعی با حضور رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور و مسئولان محلی در جنوب کرمان افتتاح شد.

انتهای پیام




آلودگی ۵۰ درصد نخلستان‌های جنوب کرمان به آفت سوسک سرخرطومی 

منبع: ایـسنا
? آلودگی ۵۰ درصد نخلستان‌های جنوب کرمان به آفت سوسک سرخرطومی