آشنایی با ورزشی که از دل تاریخ باستان آمده و بر پایه اعتقاد استوار است

امروز می‌خواهیم رد اصالت را بگیریم و درباره این ورزش باستانی صحبت کنیم، با پیشکسوت این رشته به گفت‌وگو بنشینیم و از چند نفر از خاک خورده‌های زورخانه اطلاعاتی بدست بیاوریم. نذیر کرمان کرمان – یاسین اسفندیارپور: گود زورخانه برای ما ایرانی‌ها یادآور تاریخ کهن و خاطرات شیرین است، یادآور مرام پهلوانی است، یادآور معرفت‌ […]


امروز می‌خواهیم رد اصالت را بگیریم و درباره این ورزش باستانی صحبت کنیم، با پیشکسوت این رشته به گفت‌وگو بنشینیم و از چند نفر از خاک خورده‌های زورخانه اطلاعاتی بدست بیاوریم.

نذیر کرمان کرمان – یاسین اسفندیارپور: گود زورخانه برای ما ایرانی‌ها یادآور تاریخ کهن و خاطرات شیرین است، یادآور مرام پهلوانی است، یادآور معرفت‌ و مردانگی است، زورخانه برای ما محل مقدس بود، جایی مثل مسجد و تکیه!

مکانی که مردم فرزندانشان را صرفا برای ورزش نمی‌بردند، با خودشان همراهی‌شان می‌کردند تا تربیت شوند، مرام مولا علی(ع) را بگیرند و با همان هم بزرگ شوند.

کم‌کم زورخانه هم مثل بسیاری از فرهنگ‌های دیگر رنگ عوض کرد، از  حالت همه‌گیری خارج و این ورزش ملی به جایی رسید که در حلقه گروهی خاص محدود شد، اما هنوز تفکر ایرانی به همان سمت می‌رود و بعد از دهه‌ها همچنان اسم زورخانه که می‌شود، لبخند می‌زند و از آن به نیکی یاد می‌کند.

امروز می‌خواهیم رد اصالت را بگیریم و درباره این ورزش باستانی صحبت کنیم، با پیشکسوت این رشته به گفت‌وگو بنشینیم و از چند نفر از خاک خورده‌های زورخانه اطلاعاتی بدست بیاوریم.

اسماعیل قاسمی ورزش زورخانه را ریشه در فرهنگ و تاریخ کشور دانست و اظهار داشت: این ورزش مورد تاکید مقام معظم رهبری است و در جهان هم به ثبت رسیده است.

مرشد و سادات در زورخانه جایگاه بالایی دارند

وی گفت: مرشد بالاترین و ارزشمندترین جایگاه را در ورزش زروخانه‌ای دارد، سادات نیز جایگاه ویژه‌ای دارند ابتدا سادات ورود به گود می‌کنند و بالاترین قسمت زروخانه قرار می‌گیرند و بعد هم براساس کسوت، ورزش شروع می‌شود.

قاسمی خاطرنشان کرد: میاندار، شخصی است که از نظر اخلاق، کردار، معنویت و حرکات ورزشی بهترین است، ورزشکاران با اجازه مرشد حرکات ورزشی را شروع می‌کنند.

این پیشکسوت ورزش باستانی ابراز  داشت: هرکدام از ابزار ورزش زورخانه‌ای نماد وسایل جنگی است، سنگ هم یکی از نمادهای جنگ‌آوران قدیم بوده است.

وی از ورزش باستانی در چندین کشور جهان سخن گفت و بیان داشت: معنویت در این رشته خیلی ارزش دارد، به همین دلیل هم هست که این ورزش جایگاه و اهمیت بالایی برای مردم ایران دارد.

تمام ورزشکاران از مرشد رخصت می‌گیرند

مجید علیدادی مرشد زورخانه و رئیس هیأت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی شهرستان بافت نیز اظهار داشت: نواها حماسی است و در مناسبت‌های مذهبی به‌صورت مداحی خوانده می‌شوند، حماسه‌خوانی‌ها برگرفته از شاهنامه فردوسی هستند و مرشد رهبر گروه است، تمام ورزشکاران از مرشد رخصت می‌گیرند.

ورزش باستانی بر پایه اعتقادات بنا شده است

رضا نقوی پیشکسوت ورزش زروخانه‌ای نیز عنوان کرد: ورزش باستانی، ورزشی است که با شنیدن اسم آن ناخودآگاه به یاد نام‌های بزرگی چون پوریای ولی، پهلوان تختی و غیره می‌افتیم، چراکه هنوز هم این ورزش بر پایه اعتقادات است.

وی گفت :درب زورخانه را کوتاه ساخته‌اند تا برای ورود و خروج از آن خم بشویم چرا که معتقد بودند داشتن قدرت موجب کبر و خودخواهی خواهد شد که برخلاف منش پهلوانی و مردانگی است.

پیشکسوت ورزش باستانی خاطرنشان کرد: مرشد مهمترین و ارجمندترین جایگاه زورخانه را دارد که به عنوان فرمانده جهت ارشاد و هدایت ورزشکاران شناخته می‌شود و مرشد باید فردی متواضع، اهل ادب، باسواد و آگاه به آداب ورزش زورخانه‌ای باشد.

وی عنوان کرد: تجهیزات و حرکت‌های ورزش زورخانه‌ای شامل کباده، سنگ، میل، تخته شنو، طبل، پازدن، چرخیدن،کشتی پهلوانی و غیره هستند که کباده شکل کمان بدون تیر را دارد و زمان‌های قدیم جنگجویان برای تقویت عضلات کتف از آن استفاده می‌کردند، سنگ شکل سپر جنگی را دارد که زمان‌های قدیم برای تقویت عضلات سینه و تمرین برای دفاع از خود بهره می‌بردند.

تقوی بیان کرد: یکی از رسومات ورزش زورخانه جشن گلریزان است که در این مراسم مرشد پس از شعرخوانی و ضرب زدن و ذکر گفتن از حاضران می‌خواهد هر آنچه در توان دارند کمک مالی انجام دهند و سپس دو نوجوان دو طرف لنگ را در دست می‌گیرند و میان حاضران می‌چرخانند تا هرکس به اندازه توان مالی کمک کند که برای مقاصد خیرخواهانه و عام‌المنفعه و غیره مورد استفاده قرار گیرد.

در این ورزش ۹ رتبه و کسوت داریم

وی تصریح کرد: در ورزش باستانی ۹ رتبه و کسوت داریم، ورزشکاران بر همین اساس و به ترتیب ورزش خود را آغاز می‌کنند.

به گزارش فارس: امیدوارم با تلاش مجموعه ورزشی استان و کمک مدیران و مسؤولان امر، این ورزش به جایگاه سابق خود برگردد.

پایان پیام/ ۳۷۶۳/ش





آشنایی با ورزشی که از دل تاریخ باستان آمده و بر پایه اعتقاد استوار است

منبع: فــارس
? آشنایی با ورزشی که از دل تاریخ باستان آمده و بر پایه اعتقاد استوار است