مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی اظهار نظر کارشناسی خود پیرامون طرح تشکیل استان کرمان جنوبی را منتشر کرد. به گزارش فت فتو از جنوب کرمان، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی اظهار نظر کارشناسی خود پیرامون طرح تشکیل استان کرمان جنوبی را منتشر کرد. در این گزارش با بیان این نکته که طبق ماده واحده طرح […]
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی اظهار نظر کارشناسی خود پیرامون طرح تشکیل استان کرمان جنوبی را منتشر کرد.
به گزارش فت فتو از جنوب کرمان، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی اظهار نظر کارشناسی خود پیرامون طرح تشکیل استان کرمان جنوبی را منتشر کرد.
در این گزارش با بیان این نکته که طبق ماده واحده طرح حاضر، «استان کرمان جنوبی متشکل از شهرستانهای جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، رودبار، قلعهگنج، منوجان و فاریاب تشکیل میشود». آمده: به لحاظ حقوقی و قانونی، گذشته از مغایرت طرح حاضر با اصل هفتاد و پنجم (۷۵) قانون اساسی و بند «۱۰» اصل سوم (۳) قانون اساسی، محدوده پیشنهادی برای تشکیل استان کرمان جنوبی، براساس تبصره «۱» ماده (۹) قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری (مصوب ۱۵/۰۴/۱۳۶۲)، از حداقل شرایط قانونی (یک میلیون نفر جمعیت برای هر استان) برخوردار نیست. همچنین طرح حاضر مغایر بند «الف» ماده (۲۸) قانون برنامه ششم توسعه است که طبق آن حجم، اندازه و ساختار مجموع دستگاههای اجرایی در طول اجرای قانون برنامه، باید حداقل به میزان ۱۵ درصد نسبت به وضع موجود کاهش یابد.
در ادامه این گزارش بیان شده: از آنجاکه ایجاد استان جدید ضرورتاً سبب گسترش تشکیلات دولت و اندازه آن خواهد شد، از منظر سیاستهای کلی نظام، طرح حاضر مغایر بند «۱۶» سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی که بر «صرفهجویی در هزینههای عمومی کشور با تأکید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقی سازی اندازه دولت و حذف دستگاههای موازی و غیرضروری و هزینههای زائد» تأکید دارد و نیز بند «۱۰» سیاستهای کلی نظام اداری است که بر «چابکسازی، متناسبسازی و منطقی ساختن تشکیلات نظام اداری» تأکید دارد.
در این گزارش تاکید شده: بررسی تجربیات سایر کشورها در زمینه تغییر و اصلاح تقسیمات کشوری حاکی از این است که روند جهانی غالب گرایش به سمت «وسیعتر کردن و تجمیع استانها و کاهش سطوح و واحدهای تقسیمات کشوری» است.
تصویب طرح حاضر پیامدهای منفی برای دولت دربردارد. ایجاد استان جدید به معنای بار مالی فزاینده بر دوش دولت است که بهویژه در شرایط کنونی اقتصادی کشور که دولت با تهدیدهای ناشی از مسائلی همچون تحریمها، کاهش ارزش پول ملی، تورم، پیامدهای اقتصادی بحران کووید ـ ۱۹ و … مواجه است، بهلحاظ کارشناسی قابل توجیه نیست. شایان ذکر است که طبق برآوردهای سازمان اداری و استخدامی کشور و نیز برآورد سازمان برنامه و بودجه، با توجه به هزینههای فعلی مربوط به پرداختهای پرسنلی و بدون لحاظ کردن نهادهای نظامی، انتظامی، اطلاعاتی و دادگستریهای استانی و نیز بدون درنظر گرفتن بودجه مورد نیاز برای ایجاد یا تکمیل مستحدثات و تجهیزات اداری و … ، بار مالی برای پرداخت هزینههای پرسنلی ناشی از اضافه شدن یک استان جدید، حدود ۸۱۰ میلیارد تومان برای «یک سال» خواهد بود.
در بخش دیگری از این گزارش تصریح شده: گذشته از بار مالی، تنشهای احتمالی فرایند تفکیک استان کرمان و مطالبهسازی برای تفکیک سایر استانها برای تفکیک از دیگر پیامدهای منفی تصویب طرح حاضر است. شایان ذکر است که در حال حاضر حداقل ۲۶ مورد پیشنهاد برای ایجاد استان جدید در وزارت کشور موجود است.
دلایل توجیهی ارائه شده در مقدمه طرح از وزن کافی برخوردار نیست و با استناد به آنها میتوان تقسیم سایر استانها را نیز در کشور توجیه کرد.
در ادامه این گزارش بیان شده: مسائلی مانند تمرکز امور در مرکز استان، صرف هزینه برای مراجعه به مرکز استان برای پیگیری امورات و پیامدهای آن، توسعه نامتوازن ناحیهای، مسافت میان شهرستانها بهویژه مسافت میان شهرستانها با مرکز استان و … مختص استان کرمان نیست، بلکه مسئلهای همهگیر در کشور است که به ویژه مبتلابه استانهای وسیع است. راهکار اساسی برای رفع معضلهای فوقالذکر، نه ایجاد استان جدید، بلکه «تمرکززدایی و تفویض اختیارات اداری ـ مالی» به سطوح و واحدهای زیرین تقسیمات کشوری در مجرای قانون (از جمله جزء «۴» ذیل بند «الف» ماده (۲۶) قانون برنامه ششم توسعه) و به ویژه تفویض اختیارات استانداریها به فرمانداریها و نیز توزیع متوازن بودجه، امکانات، زیرساختها و … در شهرستانهای کشور، مطابق اصل چهل وهشتم (۴۸) و بندهای «۹» و «۱۲» اصل سوم (۳) قانون اساسی، به گونهای است که رافع مسائل و مشکلات همه شهرستانها در همه استانها باشد و احساس نیاز و مطالبات پیدرپی برای ایجاد تغییرات در نظام تقسیماتی را در کل کشور کاهش دهد.
در این گزارش بیان شده: از منظر شاخصهای آمایش سرزمین، تقسیم استان کرمان با چالشهای متعدد از جمله متوازن نبودن پراکندگی واحدهای تولیدی و زیرساختهای صنعتی در سطح استان و چالشهای منتج از ضعف در منابع آب پایدار مواجه است.
با عنایت به موارد فوق تشکیل استان کرمان جنوبی به لحاظ قانونی و کارشناسی قابل توجیه نیست، از این رو تصویب کلیات طرح حاضر توصیه نمیشود. شایسته است، بحث تغییر و اصلاح تقسیمات کشوری، به صورت کلان و با هدف ایجاد یک سیستم جامع تقسیمات کشوری برای کل کشور مورد توجه و بررسی قرار گیرد.
انتهای پیام/۳۳۸۸/ق
منبع:فــارس ? اظهار نظر کارشناسی مرکز پژوهشهای مجلس پیرامون طرح تشکیل استان کرمان
این مطلب بدون برچسب می باشد.
موجی از گزارشها و اعتراضات شهروندان در شهرستانهای بافت، رابر و ارزوئیه در استان کرمان، نشان از نارضایتی گسترده نسبت به نحوه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی دارد.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند گفت: در پی درگیری میان مهمانان مراسم عروسی در یکی از تالارهای زرند، متاسفانه یک نفر به قتل رسیده و تعدادی دیگر نیز مجروح شدند. به گزارش نذیر کرمان از کرمان، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند اظهار کرد: در پی درگیری میان مهمانان مراسم عروسی در یکی از […]
همایش ملی مبارزه با آفت سوسک سر خرطومی حنایی در بم برگزار شد. به گزارش نذیر کرمان از بم، سید مهدی طبیبزاده پیش از ظهر امروز در همایش ملی مبارزه با آفت سوسک سر خرطومی حنایی که در تالار پرستو ارگ جدید بم برگزار شد، اظهار کرد: خرمای مضافتی بم در معروف است و حاصل […]
سید حسین مرعشی گفت: وای به حال شما اگر بعد از انتخابات به مردم پشت کنید. من تا جایی با شما هستم که شما در مسیر خدمت به این مملکت و مردم باشید. به گزارش نذیر کرمان از کرمان، سید حسین مرعشی عصر امروز در نشست انتخاباتی اصلاحطلبان در تالار فرهنگ و هنر ارشاد گفت: […]
− سه =