۹۵ درصد معتادان متجاهر بهبود یافته به چرخه اعتیاد بازمی‌گردند

فت فتو/کرمان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: ۹۵ درصد معتادان متجاهر بهبود یافته به علت ضعف در ارائه حمایت‌های اجتماعی، پس از خروج از مراکز درمانی مجدد به چرخه اعتیاد بازمی‌گردند. “سیدمهدی قویدل” در کارگاه تربیت مربی مهاجر(مدیریت مهارت و دانش رفتار معتادان بهبود یافته) در کرمان اظهار […]

فت فتو/کرمان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: ۹۵ درصد معتادان متجاهر بهبود یافته به علت ضعف در ارائه حمایت‌های اجتماعی، پس از خروج از مراکز درمانی مجدد به چرخه اعتیاد بازمی‌گردند.

“سیدمهدی قویدل” در کارگاه تربیت مربی مهاجر(مدیریت مهارت و دانش رفتار معتادان بهبود یافته) در کرمان اظهار کرد: مصرف مواد مخدر و اعتیاد در بروز بسیاری از مشکلات اجتماعی مانند بیکاری و افزایش شمار زندانیان تاثیرگذار است به طوریکه آمار زندانیان۴۶ درصد به طور مستقیم و ۶۸ درصد به طور غیر مستقیم برگرفته از معضل اعتیاد است.

وی افزود: اعتیاد همچنین یکی از عوامل طلاق، خودکشی، موجب فرار دختران، همسرآزاری و کودک آزاری است و عواملی مانند فقر، تبعیض، گسترش حاشیه نشینی، کاهش حمایت‌های اجتماعی باعث افزایش آن در جامعه می‌شود.

قویدل با اشاره به اینکه اعتیاد علاوه بر اینکه عامل خیلی از آسیب ها و جرایم می باشد، معلول کم توجهی و تعلل در اجرای وظایف قانونی دستگاه ها و تورم، فقر، بیکاری و … نیز هست، تصریح کرد: در قوانین مرتبط و سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر معتادانی که معرفی نامه از مراکز ماده ۱۵ ندارند و یا متجاهر محسوب می شوند مجرمند و با دستور مقام قضایی برای درمان به مراکز ماده ۱۶ ارجاع شده و حداقل به مدت یک ماه در مراکز نگهداری می‌شوند.

معاون دادگستری استان کرمان بیان کرد: دوره مهاجر با هدف توانمندسازی بهجویان مبتلا به سوء مصرف روانگردان مستقر در کمپ، در راستای پرهیز از لغزش ها، تقویت باورهای مذهبی، پیشگیری از لغزش و عود بهبود یافتگان، فعالیت های مثبت اجتماعی، گسترش ارتباطات مثبت و پرهیز از روابط نامناسب برگزار می شود.

وی اظهار کرد: با توجه به مغفول ماندن آیین نامه مراقبت بعد از خروج معتادان بین دستگاه‌های مسئول می‌توان با اجرای صحیح برنامه از بازگشت مجدد و ۹۵ درصدی معتادان متجاهر بهبود یافته به چرخه اعتیاد پیشگیری کرد.

قویدل بیان کرد: امیدواریم با همراهی،  همکاری، انسجام و پیوند مربیان با معاونت و سایر سازمان ها و همچنین با ایجاد پیوند خوبی بین مراکز ماده ۱۶ بتوان چرخه معیوب فعلی را با حضور مستمر، فراگیر، علمی و کاربردی مربیان اصلاح کرد.

وی گفت: بایستی ضمن عملیاتی کردن آیین نامه مراقبت پس از خروج و برابر شیوه نامه بومی استان، سهم هریک از دستگاه ها را اجرایی و عملکرد هریک بررسی و اعلام شود، همچنین باتوجه به اینکه ماده ۱۵ و ۱۶ ناقص اجرا می شود، درخواست می شود مربیان در این دوره ها با تحلیل و گزارش جامع خود مقام قضایی را برای صدور دستورات کاربردی و اجرایی یاری کنند و خودشان نیز پیگیر اجرای این دستورات باشند.

انتهای پیام




۹۵ درصد معتادان متجاهر بهبود یافته به چرخه اعتیاد بازمی‌گردند

منبع:ایـسنا
? ۹۵ درصد معتادان متجاهر بهبود یافته به چرخه اعتیاد بازمی‌گردند