۶۵ رشته قنات در شهربابک احیا شد

کرمان – فت فتو – مدیرجهادکشاورزی شهربابک گفت: ۶۵ رشته قنات از ۲۴۰ قنات آسیب دیده این شهرستان با پیشرفت فیزیکی ۷۰ تا ۱۰۰ درصد طی سال جاری احیا و بازسازی شده است. به گزارش روز دوشنبه فت فتو و به نقل از پایگاه خبری سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، سید علی وزیری افزود: پس از […]

کرمان – فت فتو – مدیرجهادکشاورزی شهربابک گفت: ۶۵ رشته قنات از ۲۴۰ قنات آسیب دیده این شهرستان با پیشرفت فیزیکی ۷۰ تا ۱۰۰ درصد طی سال جاری احیا و بازسازی شده است.

به گزارش روز دوشنبه فت فتو و به نقل از پایگاه خبری سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، سید علی وزیری افزود: پس از وقوع پدیده مونسون و جاری شدن سیل در مرداد ماه سال جاری و وارد آمدن خسارت سنگین به قنوات مناطق خبر، دهج ، جوزم، مدوارات و مسینان از توابع شهربابک با اقدام سریع و پیگیری و همکاری به موقع مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان و سایر ارگان ها، کار بازسازی و مرمت قنوات خسارت دیده در کوتاه ترین زمان ممکن آغاز شد.

وی اظهار داشت: طرح احیا قنوات شهرستان شهربابک با همکاری اعضا شورای اسلامی و دهیاران پس از عقد قرارداد و تنظیم فرم بیمه نامه برای قنوات خسارت دیده، عملیات بازسازی در ۱۳ مرداد ماه سال جاری آغاز شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهربابک گفت: امید است با همت مالکان و حمایت و همکاری کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی قبل از آغاز فصل زمستان کار عقد قرارداد برای احیا و مرمت قنوات شهربابک انجام و عملیات بازسازی تمام قنوات خسارت دیده از سیل به اتمام برسد.

مالکان ۱۶۰ رشته قنات در شهربابک مرحله عقد قرارداد و تنظیم بیمه نامه را به پایان رسانده اند.

قنات‌ها به عنوان رگ های حیات مردمان ساکن مناطق خشک و بیابانی ایران و استان کرمان به شمار می روند.

ایرانیان در هزاره های متمادی با بهره گیری از خلاقیت و نبوغ خود، آب زیر زمینی را از اعماق زمین خشکیده به روی زمین منتقل می کردند و همین آبراهه ها تمدن های بزرگی در نقاط مختلف این سرزمین پهناور ایجاد کرده اند و اقتصاد و حیات در پیرامون آنها شکل گرفت.

قنات ها علاوه بر آبادانی محیط پیرامونی خود، نظام اقتصادی و ملکی خاصی را برای بهره برداران آب پایه ریزی کرد که در طول سالها اساس روابط اجتماعی و فرهنگی مردم حاشیه کویر و بیابان را تشکیل می دهد که تاثیرات آن تا امروز جریان دارد.

در دیار کویری کرمان نیز در مکان هایی که رودخانه و چشمه ای جریان نداشت، قنات ها با آبرسانی روستاها و شهرها را آباد کرده و اجتماعی از مردم با بهره گیری از آب قنات به زراعت و کشاورزی و دامداری می پرداختند و با این شیوه توانستند این استان را به یکی از قطب های کشاورزی کشور تبدیل کنند.

در دهه های گذشته با حفر چاه های عمیق و کاهش تدریجی نزولات جوی، اهمیت و کارکرد قنات ها بتدریج کمرنگ شد، اما با توجه به معضل کم آبی و خشک شدن برخی چاه ها در استان کرمان، کارشناسان مجدد به فکر احیای قنات ها افتاده و به شیوه سنتی اجداد خود رجوع کرده اند.

اهمیت قنات ها امروز به حدی است که سازمان های بین المللی مانند یونسکو به فکر حفظ این دستاوردهای ارزشمند کهن بشری افتاده اند و با ثبت جهانی قنات ها سعی در حفاظت از این میراث های فرهنگی در نقاط مختلف دنیا دارند و در سال ۹۵ تعداد ۱۱ قنات از ایران در فهرست آثار جهانی یونسکو قرار گرفتند.

اطلاعات بیشتر در مورد قنات ها را اینجا بخوانید.




۶۵ رشته قنات در شهربابک احیا شد

منبع: ایرنـا
? ۶۵ رشته قنات در شهربابک احیا شد