۶۳۱ نهاد مردمی در استان کرمان فعال است/ امکان اعلام جرم توسط این نهادها

نذیر کرمان/کرمان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با اشاره به اینکه ۶۳۱ نهاد مردمی در زمینه‌های مختلف در استان فعالیت دارند، گفت: نهادهای مردمی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش اثرگذاری دارند. سیدمهدی قویدل ۲۷ آذرماه در کارگروه استانی مشارکت و تعامل نهادهای مردمی اظهار کرد: در راستای نحوه […]

نذیر کرمان/کرمان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با اشاره به اینکه ۶۳۱ نهاد مردمی در زمینه‌های مختلف در استان فعالیت دارند، گفت: نهادهای مردمی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش اثرگذاری دارند.

سیدمهدی قویدل ۲۷ آذرماه در کارگروه استانی مشارکت و تعامل نهادهای مردمی اظهار کرد: در راستای نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضاییه در سال ۱۳۹۸ مصوباتی انجام شد که این مصوبات به منظور بهره‌مندی از همکاری نهادهای مردمی و برون سپاری موضوعاتی است که با این نهادها می‌توان انجام داد.

وی درخصوص حوزه‌های مشارکت نهادهای مردمی با دستگاه قضایی استان کرمان گفت: نهادهای مردمی می‌توانند در زمینه مشارکت در سیاستگذاری، پیشگیری از وقوع جرم، حمایت از بزه‌دیدگان، میانجیگری و صلح وسازش، مشارکت در نظارت بر اجرای قوانین، رسیدگی و مشارکت در بازاجتماعی شدن متهمان و مجرمان نیز فعالیت داشته باشند.

قویدل در بخش دیگری از سخنانش گفت: بر اساس ماده ۱۸، به منظور رسیدگی به مطالبات اجتماعی مرتبط با حقوق عامه و منافع عمومی که توسط نهادهای مردمی و از طریق سامانه جامع مردمی سجام ارائه می‌شود، دادگستری‌های سراسر کشور پس از بررسی اولیه این گزارش‌ها، موضوع را جهت بررسی و پیگیری به هیئت استانی ارسال می‌کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه از زمان ابلاغ دستورالعمل بر استفاده از نهادهای مردمی فعال برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تاکید شده، گفت: طی چند سال اخیر در اداره مشارکت‌های مردمی و سرمایه اجتماعی و با مدیریت پیشگیری از وقوع جرم اقدامات خوبی در زمینه همکاری و تعامل و شناسایی نهادهای مردمی فعال و مؤثر انجام شده است.

وی عنوان کرد:  بروزرسانی، ارتقاء بانک‌های اطلاعاتی سازمان‌های مردم نهاد، شناسایی ظرفیت و توانمندی نهادهای مردمی استان و حمایت، همکاری و همگرایی و استفاده از ظرفیت نهادها در راستای اجرای دستورالعمل نیز در استان کرمان صورت گرفته است.

قویدل با بیان اینکه ۱۵۶ نهاد مردمی دارای شناسایی ملی شناسایی شده است، افزود: تعداد کل نهادهای مردمی در استان شناسایی شده ۶۳۱ نهاد بوده که بانک اطلاعاتی آنها جمع آوری شده است.

وی ضمن بیان اینکه تاکنون هشت نهاد مردمی در سامانه مشارکت های مردمی ثبت نام کرده‌اند، همچنین از انتقال بستر سامانه مشارکت به شبکه داخلی دادگستری استان خبر داد.

این‌مقام قضایی اظهار کرد: در راستای سند تحول قضایی و دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضاییه، امکان اعلام جرم نهادهای مردمی مشمول ماده ۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری در بسترسامانه خودکاربری اشخاص حقوقی (سخا) ایجاد شده، لذا نهادهای مردمی دارای شناسه ملی می‌توانند پس از ثبت نام در سامانه‌ مشارکت قوه قضائیه به آدرس mosharekat.eadl.ir در سامانه سخا اعلام جرم نمایند.

قویدل با اشاره به ماده ۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری بیان کرد: سازمان‌های مردم نهادی که اساسنامه آنها در زمینه حمایت از اطفال و نوجوانان، زنان، اشخاص بیمار و دارای ناتوانی جسمی یا ذهنی، محیط زیست، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، بهداشت عمومی و حمایت از حقوق شهروندی است، می‌توانند نسبت به جرائم ارتکابی در زمینه‌های فوق اعلام جرم و در تمام مراحل دادرسی شرکت کنند.

وی گفت: سعی کردیم در حد توان از سمن‌ها حمایت کنیم تا در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرایم همکاری‌های خوبی انجام شود.

معاون قضایی، اجتماعی وپیشگیری ازوقوع جرم دادگستری کل استان در ادامه با بیان به اینکه سامانه جامع مردمی «سجام»، ستاد مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان بزرگترین شبکه اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم است، گفت: این سامانه به نشانی Sajam.eadl.ir در دسترس عموم مردم قرار دارد.

وی بیان کرد: به منظور استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی در راستای برطرف شدن معضلات اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرایم و پیگیری سریع تخلفات به طوری که اثر بازدارندگی داشته باشد قوه قضاییه سامانه‌ای تحت عنوان سجام یا سامانه جامع ارتباطات مردمی راه‌اندازی کرده است.

قویدل تاکید کرد: باتوجه به اینکه گزارش و ثبت تخلفات در این سامانه کاملاً محرمانه است و می‌توان با ثبت نام در این سامانه و اعلام تخلفات، در پیگیری و جلوگیری از وقوع جرایم مثمر ثمر عمل کرد.

انتهای پیام




۶۳۱ نهاد مردمی در استان کرمان فعال است/ امکان اعلام جرم توسط این نهادها

منبع: ایـسنا
? ۶۳۱ نهاد مردمی در استان کرمان فعال است/ امکان اعلام جرم توسط این نهادها