۵ اثر فرهنگی- تاریخی کرمان ثبت ملی شد

کرمان – فت فتو – مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان اعلام کرد که پنج اثر تاریخی و فرهنگی منقول این استان که قدمت برخی از آنها به هزار چهارم و سوم می رسد در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد. به گزارش فت فتو به نقل از روابط عمومی این اداره کل، فریدون […]

کرمان – فت فتو – مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان اعلام کرد که پنج اثر تاریخی و فرهنگی منقول این استان که قدمت برخی از آنها به هزار چهارم و سوم می رسد در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

به گزارش فت فتو به نقل از روابط عمومی این اداره کل، فریدون فعالی افزود: این آثار شامل جام منقوش مطوط‌آباد، جام لبه واریخته مطوط‌آباد، کاسه لبه واریخته مطوط‌آباد، گردنبند زرین گورستان سلطنتی قلعه کوچک شهرستان جیرفت و همچنین قبرپوش مزار شاه‌ نعمت‌الله‌ولی ماهان می‌شود که با تصویب اعضای شورای ثبت آثار منقول فرهنگی و تاریخی کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی اظهار داشت: قدمت این آثار به ترتیب به هزاره چهارم پیش از میلاد، هزاره سوم پیش از میلاد و قاجاریه باز می‌گردد. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان خاطرنشان کرد: آثار مذکور از ارزش بالایی برخوردار هستند و این اداره‌کل در تلاش است آثار تاریخی و فرهنگی شهرستان‌های مختلف استان را که دارای شرایط لازم هستند در فهرست آثار ملی قرار دهد.

به گزاش فت فتو کرمان با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان ها به خود اختصاص داده است. ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.




۵ اثر فرهنگی- تاریخی کرمان ثبت ملی شد

منبع: ایرنـا
? ۵ اثر فرهنگی- تاریخی کرمان ثبت ملی شد