۴ هزار شهروند گرفتار سیلاب در کرمان امدادرسانی شدند

کرمان – فت فتو – مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان با اشاره به اینکه حجم بارش‌ها و سطح مناطق تحت تاثیر سیل در این استان وسیع بوده است، گفت: با همکاری‌های انجام شده در کمترین زمان، بیشترین خدمات در راستای پیشگیری از خسارات سیل و امدادرسانی ها از سوی دستگاه‌های مربوطه در کرمان ارائه شده […]

کرمان – فت فتو – مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان با اشاره به اینکه حجم بارش‌ها و سطح مناطق تحت تاثیر سیل در این استان وسیع بوده است، گفت: با همکاری‌های انجام شده در کمترین زمان، بیشترین خدمات در راستای پیشگیری از خسارات سیل و امدادرسانی ها از سوی دستگاه‌های مربوطه در کرمان ارائه شده است.

به گزارش روز شنبه فت فتو و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری کرمان، مجید سعیدی در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان کرمان و ارتباط ویدئوکنفرانسی فرمانداران با اشاره به فعالیت بسیار شدید سامانه بارشی مونسون و تاثیرگذاری آن بر بسیاری از مناطق این استان گفت: با تدابیر پیشگیرانه و حضور میدانی مدیران، اقدامات مقابله‌ای انجام شد.

وی ادامه داد: شدت بارندگی‌ها، مشکلاتی را بر تاسیسات زیربنایی، راه و کشاورزی بر جای گذاشت و با همت پرسنل بیشترین خدمات را در کمترین زمان به مناطق درگیر سیل ارائه شد.

سعیدی به تداوم فعالیت سامانه مونسون در کرمان اشاره کرد و با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت این استان گفت: تخریب ۳۶۰ راه روستایی، تخلیه ۳۴ روستا و آبگرفتگی هزار و ۷۰۰ منزل روستایی در ۴۷ روستا را طی روزهای گذشته در کرمان داشته ایم.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان به قطع برق ۵۰ روستا، قطع آب ۱۲۴ روستا و قطع شبکه مخابراتی ۳۳ روستا بر اثر جاری شدن سیلاب در این استان اشاره کرد و افزود: ۲ مورد ریزش و رانش کوه را نیز داشته ایم که ۱۶ راه اصلی، بین شهرستانی و شریانی را قطع کرد و تلاش‌ها برای بازگشایی این محورها همچنان ادامه دارد.

سعیدی تصریح کرد: ۴۴ راه فرعی درون شهرستانی نیز در پی بارش باران در استان کرمان قطع شده است.
 

امدادرسانی هلال‌احمر به ۲۰۰ خودروی گرفتار در سیلاب

مدیرکل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان نیز گفت: ۱۹ شهرستان این استان طی روزهای گذشته سیل‌های خطرآفرین را داشته اند.

رضا فلاح اظهار داشت: ۵۰۰ امدادگر هلال‌احمر روستا به روستا و شهرستان به شهرستان، ارزیابی و امدادرسانی را انجام دادند و تاکنون در ۵۰۰ واحد مسکونی تخلیه آب انجام شده و توزیع بسته‌های معیشتی و اسکان موقت نیز صورت گرفته است.

وی از رهاسازی ۲۰۰ خودروی گرفتار سیلاب استان طی روزهای گذشته خبر داد و افزود: هلال‌احمر همچنان در آمادگی است و امدادگران با تمام دستگاه‌ها و تجهیزات در سطح استان حضور دارند.

آب شهر رفسنجان تا شب وصل می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان نیز گفت: بر اثر سیل روزهای گذشته ۱۲۲ روستا دچار قطع آب شدند که در حال حاضر آب ۷۶ روستا برقرار شده است.

علیرضا عبدیان با اشاره به قطع آب سه شهر رمشک، پاریز و بخشی از رفسنجان گفت: آب پاریز و رمشک برقرار شده و شهر رفسنجان به دلیل تداوم سیل همچنان در تلاش برای رفع مشکل هستیم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر به ۴۰ درصد شهر رفسنجان آبرسانی به صورت سیار انجام می شود و تا شب آب دیگر مناطق نیز وصل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان از ارسال پنج دستگاه تانکر برای آبرسانی به شهر یزد خبر داد.

بارندگی‌های اخیر تاثیر چندانی بر ذخیره آب سدهای استان کرمان نداشته است 

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان نیز گفت: سیل اخیر بسیار خاص و با دوره بازگشت طولانی بوده است و تعدادی رودخانه که از دید مردم متروک بودند، سیلاب سنگینی از آنها عبور کرده است.

علی رشیدی افزود: اقدامات سال ۹۹ در لایروبی رودخانه‌های استان کرمان کمک بسیاری به کاهش خسارت سیلاب‌ در آن مناطق کرد و در ۱۶ شهرستان بیش از ۱۲۳ کیلومتر رودخانه لایروبی شد و حتما باید این لایروبی‌ها ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به آسیب دستگاه‌های خدمات‌رسان از سیلاب‌ها از جمله راه، آب و برق و غیره پیشنهاد داد، مسائل مرتبط با این دستگاه‌ها زیر نظر کمیته فنی در معاون عمرانی استانداری بررسی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان گفت: تمام پهنه‌های سیلابی رفسنجان و انار در سیل اخیر کاملا زیر آب بودند و در آینده حتما باید برای جلوگیری از سیلاب فکر اساسی شود.

وی گفت: بارندگی‌های روزهای اخیر تاثیر چندانی بر ذخیره آب سدهای استان کرمان نداشته و بیشتر به صورت روان آب جاری شدند.

برآورد ۱۰ میلیارد تومان خسارت به شبکه برق استان 

مدیرعامل شرکت توزیع برق شمال استان کرمان نیز در این جلسه گفت: از ۱۵۸ روستای استان که تحت تاثیر سیل و خرابی قرار گرفتند، مشکل ۱۳۶ روستا برطرف و ۲۲ روستا در حال کار هستند.

محمد سلیمانی ابراز داشت: برآورد اولیه بیش از ۱۰ میلیارد تومان خسارت به شبکه برق است و نگرانی‌ها از نشست قنات‌ها و خسارت به پست‌ها و تیرهای برق مجاور آنها است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب کرمان نیز گفت: با توجه به آمادگی‌ها و همکاری صورت گرفته در کمترین زمان خاموشی‌ها برطرف شد.

عبدالوحید مهدوی‌نیا از حضور ۹۵ اکیپ نیروهای توزیع برق جنوب در جریان سیل اخیر نام برد و خاطرنشان کرد: پنج روستا خاموشی طولانی مدت داشتند که با تلاش صورت گرفته برق این مناطق وصل شد.

۳۵۰۰ میلیارد تومان خسارت سیل به بخش کشاورزی کرمان

در این جلسه رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان اظهار داشت: سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت بر اثر سیل در بخش کشاورزی و دامداری استان کرمان وارد شده است.
خیراندیش عنوان کرد: پنج هزار و ۷۰۰ دام استان کرمان بر اثر سیل تلف شدند و ۲۸ هزار هکتار اراضی باغی و ۲۲ هزار هکتار اراضی زراعی آسیب دیده‌اند و ۸۶۰ رشته قنات تخریب ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی را داشته‌اند.

علی بابایی فرماندار کرمان نیز در این جلسه اظهار داشت: با وجود هشدارها، سه جوان در منطقه سکنج از توابع شهرستان کرمان به دامنه کوه می‌روند و هر سه نفر دچار آسیب شده که یک نفر از آنها نیز فوت کرد.

کرمان سومین استان سیل‌خیز کشور است

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان گفت: کرمان علی‌رغم اینکه از استان‌های کم‌بارش است، اما سومین استان سیل خیر کشور محسوب می‌شود و از دلایل آن برداشت بی‌رویه از ‌آب‌های زیرزمینی و وجود پوشش گیاهی پراکنده است.

مهدی رجبی‌زاده به اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری برای کاهش سیلاب‌ها در استان کرمان اشاره کرد و بیان داشت: ۱۰ میلیون هکتار از مراتع شمال این استان باید طرح‌های آبخیزداری اجرا شود که تاکنون برای چهار میلیون هکتار مطالعه صورت گرفته است.

وی افزود: در بارش‌های چند روز گذشته و در سطح پوشش عملیاتی یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتاری طرح‌های آبخیزداری، ۲۸۰ میلیون مترمکعب بارندگی داشتیم که ۱۸۰ میلیون مکترمکعب آن تبدیل به روان آب شد.

فوت چهار نفر در سیل کرمان

محمد صابری رییس اورژانس کرمان نیز در این جلسه گفت: از ابتدای ورود سامانه مونسون تاکنون دو نفر در شهر کرمان و چهار نفر در زرند مصدوم داشتیم و کوهبنان، رفسنجان و راور هر کدام یک مصدوم داشتند.

وی با بیان اینکه روز گذشته یک نفر در استان کرمان به دلیل گرفتار شدن در سیل جان خود را از دست داد اظهار داشت: متاسفانه دو نفر نیز امروز در رفسنجان فوت شدند.




۴ هزار شهروند گرفتار سیلاب در کرمان امدادرسانی شدند

منبع: ایرنـا
? ۴ هزار شهروند گرفتار سیلاب در کرمان امدادرسانی شدند