۴۰ هزار هکتار از باغ های پسته رفسنجان دچار سرمازدگی شد

کرمان – فت فتو – رییس جهاد کشاورزی رفسنجان با اشاره به کاهش دمای هوا از هفتم فروردین گفت: طی ۲ روز گذشته تاکنون حدود ۴۰ هزار هکتار از باغ های پسته این شهرستان دچار سرمازدگی شدند. عباس حاج عبدالهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار فت فتو افزود: کاهش دما تا اواخر […]

کرمان – فت فتو – رییس جهاد کشاورزی رفسنجان با اشاره به کاهش دمای هوا از هفتم فروردین گفت: طی ۲ روز گذشته تاکنون حدود ۴۰ هزار هکتار از باغ های پسته این شهرستان دچار سرمازدگی شدند.

عباس حاج عبدالهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار فت فتو افزود: کاهش دما تا اواخر هفته جاری ادامه دارد لذا کشاورزان باید تمهیداتی را به منظور جلوگیری از وارد آمدن خسارت به درختان به کار گیرند.

وی اظهار داشت: طی دو روز گذشته ۴۰ هزار هکتار از باغ های پسته منطقه نوق، بخش فردوس، بهرمان و فردوسیه نوق، اسماعیل آباد، حومه غربی و شرقی رفسنجان تحت تأثیر سرمازدگی قرار گرفته و بیشترین آسیب به باغات حوزه فردوسیه نوق و بهرمان وارد شده است.

حاج عبدالهی ادامه داد: کارشناسان جهاد کشاورزی رفسنجان در حال بررسی ها و برآورد میزان خسارت سرمازدگی به باغ های این شهرستان هستند.

وی ادامه داد: امشب و فرداشب نیز دمای هوا روند کاهشی دارد و احتمال سرمازدگی وجود دارد و کشاورزان باید برای جلوگیری از خسارات احتمالی، تدابیری بیاندیشند و روش‌هایی را در این خصوص بکار بگیرند تا خسارت سرمازدگی کاهش پیدا کند.

وی توصیه کرد: کشاورزان برای جلوگیری از سرمازدگی درختان پسته از انجام عملیات شخم و پاکنی درختان در طول دوره باز شدن گل‌ها تا تشکیل میوه خودداری کنند.

حاج عبدالهی افزود: همچنین کشاورزان به حذف علف ‌های هرز و جمع آوری بقایای زنده یا مرده گیاهی از سطح خاک بپردازند و استفاده از شعله های آتش و دود و ماشین های مولد باد هم می تواند در کاهش خسارات سرمازدگی کمک کننده باشد.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از چاهک معکوس و مه پاش هم به منظور ایجاد مه در شب های یخبندان در جلوگیری از خسارت ها موثر است.

رفسنجان دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار باغ پسته و مهد تولید این محصول در ایران است.

این شهرستان در ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.




۴۰ هزار هکتار از باغ های پسته رفسنجان دچار سرمازدگی شد

منبع: ایرنـا
? ۴۰ هزار هکتار از باغ های پسته رفسنجان دچار سرمازدگی شد