۳۵ نوع ساز محلی در استان کرمان وجود دارد

فت فتو ـ گروه فرهنگ‌وهنر:فواد توحیدی پژوهشگر،هنرمند و مدرس موسیقی گفت:«سازهای منحصر به‌فردی در بم و دیگر مناطق شرق استان کرمان وجود دارند که بی‌نظیر هستند. به طور مثال ساز چوغرو که خاستگاه آن در بیدخون مرغک بم است،تنها ساز چهارگوش دوطرفه است که نظیر آن در دنیا وجود ندارد و فقط اسکیموها یک مدل […]

فت فتو ـ گروه فرهنگ‌وهنر:فواد توحیدی پژوهشگر،هنرمند و مدرس موسیقی گفت:«سازهای منحصر به‌فردی در بم و دیگر مناطق شرق استان کرمان وجود دارند که بی‌نظیر هستند. به طور مثال ساز چوغرو که خاستگاه آن در بیدخون مرغک بم است،تنها ساز چهارگوش دوطرفه است که نظیر آن در دنیا وجود ندارد و فقط اسکیموها یک مدل از این ساز دارند که آن هم یک طرفه است».

وی افزود:«سورنا یکی دیگر از سازهای مخصوص شرق استان کرمان است.  سورنای نرماشیر که سورنای نرلاس مضاعف نیز  به آن می‌گویند کامل‌ترین نوع از این ساز در دنیاست».

به گفتۀ توحیدی ۳۵ نوع ساز محلی در استان کرمان وجود دارد که حدود ۱۰ ساز متعلق به شرق استان است.

به گزارش فت فتو به نقل از فت فتو کرمان،وی در مراسم جستاری در موسیقی نواحی شرق استان کرمان که شامگاه هفتم تیرماه در بم برگزار شد،اظهار کرد:«استان کرمان در تنوع رقص نیز با ۴۰ نوع رقص محلی رتبۀ اول را دارد و کردستان با ۱۲ رقص در رتبه دوم قرار دارد».

وی سپس گفت:«موسیقی شرق استان کرمان چه در زمینه موسیقی نواحی یا موسیقی کلاسیک بسیار غنی است».

وی افزود:«در هیچ جای دنیا نمی‌توانیم خواننده‌هایی مانند کورس سرهنگ زاده،داریوش رفیعی،مهدی بهزادپور و ایرج بسطامی پیدا کنیم که روایت شخصی از موسیقی دارند».

توحیدی گفت:«یکی از مشکلاتی که در بم وجود دارد این است که همه به صورت انفرادی کار می‌کنند و کار جمعی بسیار کم دیده می‌شود».

این نوازنده موسیقی ادامه داد:«اگر در هنر همگی دست به دست هم دهند می‌توانند جریان‌ساز شوند و این موضوع مخصوص هنر موسیقی به‌تنهایی نیست و لازمه آن این است که همگی فکر کنیم یک واحد هستیم».

این پژوهشگر موسیقی اظهار کرد:«باید پاتوق‌های هنری و کنسرت‌های کوچک ۴۰ یا ۵۰ نفره به صورت هفتگی برگزار کنیم و همچنین سطح موسیقی را با دعوت از اساتید برجسته در زمینه موسیقی کلاسیک یا بومی بالا ببریم».

وی افزود:«شرق استان کرمان دارای موسیقی غنی است که اندکی البته در برخی مناطق آن تحت تاثیر موسیقی استان‌های دیگر قرار گرفته اما در سایر نقاط با چنین شرایطی مواجه نیستیم».

وی بیان کرد:«نقدی که بر موسیقی نواحی شرق استان کرمان وارد است اینکه موسیقی برخی مناطق دیگر را هم اجرا می‌کنند؛ لذا ضرورت دارد بیش‌تر روی فرهنگ همین منطقه متمرکز شوند». / الف

 




۳۵ نوع ساز محلی در استان کرمان وجود دارد

منبع:خبر کرمان
?

۳۵ نوع ساز محلی در استان کرمان وجود دارد

:اخبار استان کرمانفرهنگ