۱۲ میلیارد دلار هزینه برای ساخت یک پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه ای

حسن مروتی کارشناس انرژی در گفت وگو با خبرنگار نفت نذیر کرمان گفت:یکی از راه حل های جبران ناترازی بنزین افزایش تولید است. تا این تولید نیاز داخل را به طور کامل تامین کند ولی باید ببینیم که این افزایش تولید تا چه بازه زمانی می‌تواند دوام داشته باشد. این کارشناس انرژی با بیان اینکه […]

حسن مروتی کارشناس انرژی در گفت وگو با خبرنگار نفت نذیر کرمان گفت:یکی از راه حل های جبران ناترازی بنزین افزایش تولید است. تا این تولید نیاز داخل را به طور کامل تامین کند ولی باید ببینیم که این افزایش تولید تا چه بازه زمانی می‌تواند دوام داشته باشد.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه یکی دیگر از راه های جبران ناترازی بنزین پالایشگاه سازی است تصریح کرد:پالایشگاه سازی راهکار بالا بردن راندمان تولید است ولی نیازمند زمان زیاد و سرمایه‌گذاری زیاد است.با توجه به شرایط تحریم کشور برای جذب سرمایه‌گذار خارجی و ورود ارز به کشور مشکلات زیادی پیش روی ما قرار دارد.

وی گفت: یک پترو پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای ۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌خواهد تا به تولید برسد. اما پالایشگاه‌های نفت خام ما پالایشگاه‌های قدیمی هستند و درجه اکتان موجود در بنزین تولیدی آنها بالا است.

مروتی بیان کرد: از سوی دیگر پالایشگاه‌های قدیمی ما علاوه بر اینکه بنزین با اکتان بالا تولید می‌کنند از نظر میزان آلایندگی نیز بنزین تولیدی آنها عناصر نامطلوب مثل گوگرد دارد. اولین پالایشگاه ما پالایشگاه آبادان بوده که سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۵ تاسیس شده است که هم اکنون در حال جایگزینی با پالایشگاه جدید طرح تثبیت و افزایش کیفیت محصولات تولیدی پالایشگاه آبادان است.

این کارشناس انرژی ادامه داد: پالایشگاه تهران برای سال ۱۳۴۷ است که این پالایشگاه‌ها  در آن زمان استانداردهای آلایندگی و درجه اکتان بالایی را به ما نمی‌دادند و بعدها در دولت نهم و دهم طرح مهر ماندگار برای افزایش کیفیت و بالا بردن درجه اکتان بنزین و سایر محصولات پالایشی کلید خورد و اجرایی شد.

مروتی افزود: با بهره‌برداری از طرح‌های مهر ماندگار پالایشگاه تهران و پالایشگاه اصفهان طرح‌هایی در آنها برای بالا بردن کیفیت بنزین تولیدی اجرا شد. به عنوان مثال پالایشگاه اراک با اجرای این طرح روزی ۸ تا ۱۰ میلیون لیتر بنزین با کیفیت و با استاندارد یورو ۴ و با اکتان بالا به ما تحویل می‌داد.

این کارشناس انرژی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر بنزین یورو ۵ نداریم و حقیقتا بنزین یورو ۴ هم خیلی کم تولید می‌کنیم. یک راه حل این است که برای غلبه بر ناترازی بنزین این است که بحث افزایش تولید را در پیش بگیریم و واحدهای جدیدی را ایجاد کنیم.

مروتی با بیان اینکه اما تا این طرح‌ها به بهره‌برداری برسد خیلی طول می‌کشد توضیح داد: برای حل این ناترازی تنوع سبد سوختی کشور در بحث حمل و نقل حائز اهمیت است و فشار را از روی بنزین برمی دارد. توسعه زیر ساخت های سوخت سی ان جی باعث می شود که روزانه ۱۰ میلیون لیتر جلوگیری از افزایش مصرف بنزین را داشته باشیم. 

انتهای پیام/




۱۲ میلیارد دلار هزینه برای ساخت یک پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه ای

منبع: بــرنا
? ۱۲ میلیارد دلار هزینه برای ساخت یک پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه ای