یک دوم پیاز کشور در جنوب کرمان تولید می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: زمانی که پیازی تولید نمی‌شود و تنها نوع سردخانه‌ای‌ است، ما پیاز تازه را وارد بازار می‌کنیم. احمد احمدپور در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی نذیر کرمان در خصوص نوبرانه‌های زمستانه جنوب کرمان عنوان کرد: مهمترین محصول جنوب کرمان در فصل زمستان که به آنها […]

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: زمانی که پیازی تولید نمی‌شود و تنها نوع سردخانه‌ای‌ است، ما پیاز تازه را وارد بازار می‌کنیم.

احمد احمدپور در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی نذیر کرمان در خصوص نوبرانه‌های زمستانه جنوب کرمان عنوان کرد: مهمترین محصول جنوب کرمان در فصل زمستان که به آنها نوبر گفته می‌شود، مخصوصاً سیب‌زمینی و پیاز است.

وی ادامه داد: دو محصول سیب‌زمینی و پیاز جنوب کرمان در فصل زمستان تنطیم کننده بازار کشور هستند، زیرا در دو فصل پاییز و زمستان عمده پیازی که تولید شده و به صورت تازه‌خوری مورد استفاده قرار می‌گیرد در جنوب کرمان برداشت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان ابراز کرد: پیاز جنوب جزو نوبرانه‌های فصل پاییز و زمستان محسوب می‌شود و از نیمه‌های دوم آبان برداشت آن آغاز و وارد بازار می‌شود که این روند تا پایان اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

احمدپور تأکید کرد: ما دو فصل کشت در قالب دو طرح استمرار(پاییزه) و عادی(بهاره) داریم و یک دوم پیاز کشور را نیز ما در جنوب کرمان تولید‌ می‌کنیم و نقشی تعیین‌کننده در تولید پیاز داریم، زیرا در فصلی این محصول وارد بازار می‌شود که عملاً هیچ محصولی در هیچ نقطه‌ای از کشور برداشت نمی‌شود.

وی اذعان کرد: در سطح کشور زمانی که محصول پیازی تولید نمی‌شود یا اگر باشد به صورت انبارشده و سردخانه‌ای است و قابلیت تازه‌خوری ندارد، جنوب کرمان تأمین‌کننده نیازی اصلی کشور است و در سال جاری ۳۸۵ هزار تن در حالت عادی و در طرح استمرار نیز ۳۸۶ هزار تن تولید پیاز داریم که جمعاً برداشت ما بیش از ۷۵۰ هزار تن است.

رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان مدعی شد: بعد از پیاز، سیب‌زمینی جزو محصولات پرطرفدار در سطح کشور است که برداشت ما از انتهای آذر و اوایل دی‌ماه آغاز  و وارد بازار می‌شود، ما ۱۴ هزار هکتار سطح زیر کشت داریم که ۱۰۰ هزار تن برداشت خواهیم داشت.

احمدپور به تولید توت‌فرنگی در جنوب استان اشاره کرد و گفت: این محصول به صورت گلخانه‌ای عمل می‌آید و سطح زیر کشت ۴۰۰ هکتاری را به خود اختصاص می‌دهد و ۱۵ هزار تن توت‌فرنگی را تولید می‌کنیم که برداشت آن از اواسط دی‌ماه آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه تنوع محصولات گلخانه‌ای جنوب کرمان بسیار بالاست، خاطر نشان کرد: بیش از ۵۰ درصد این محصولات صادر می‌شود و ارزآفرینی خوبی را برای کشور دارد و در برنامه ما نیز هست که سطح زیر کشت گلخانه‌های خود را به علت محدودیت‌های آبی افزایش دهیم.

انتهیا خبر/ طهماسبی




یک دوم پیاز کشور در جنوب کرمان تولید می‌شود

منبع:آرمـان
? یک دوم پیاز کشور در جنوب کرمان تولید می‌شود