یکی از سنت‌های دیرینه و پرشور ماه محرم درمحله سادات زرند برگزارگردید

همزمان با روز پنجم محرم آیین علم‌بندان آیین علم‌بندان یکی از سنت‌های دیرینه و پرشور ماه محرم در شهرستان زرند به‌ویژه محله سادات‌نشین ریحان است که همزمان با پنجم ماه محرم انجام می‌شود. به گزارش فت فتوازکرمان :، همزمان با پنجمین روز از ماه محرم مراسم سنتی علم‌بندان به‌یاد حضرت ابوالفضل العباس  (علیه السلام )  در […]

همزمان با روز پنجم محرم آیین علم‌بندان آیین علم‌بندان یکی از سنت‌های دیرینه و پرشور ماه محرم در شهرستان زرند به‌ویژه محله سادات‌نشین ریحان است که همزمان با پنجم ماه محرم انجام می‌شود.

به گزارش فت فتوازکرمان :، همزمان با پنجمین روز از ماه محرم مراسم سنتی علم‌بندان به‌یاد حضرت ابوالفضل العباس  (علیه السلام )  در محله سادات‌نشین ریحان شهرستان زرند با حضور پرشور سادات به‌ویژه جوانان و نوجوانان برگزار شد.

سادات محله ریحان، علم‌هایی که از چوب و پارچه ساخته شده‌است را به همراه کاروان عزاداری از محله ریحان به اماکن مذهبی سطح شهر زرند می‌برند و طی ‌مسیر ذبح گوسفند، شتر و گاو انجام می‌شود.

در این مراسم سنتی کاروان عزاداری با عبور از بلوار فردوس و خیابان‌های حجت، شمس تبریزی، سردار جنگل ، شهید چمران، معلم و  اماکن مذهبی از جمله حسینیه قلعه، سقاخانه ابوالفضل (علیه السلام ) ، مساجد موسی‌بن‌جعفر (علیه السلام ) و صاحب‌الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)  بر سر و سینه می‌زنند و عزاداری می‌کنند.

 صاحبان علم پارچه‌هایی که مردم نذر علم کرده‌اند را با نظم خاصی و همزمان با نوحه‌سرایی و مداحی مداحان اهل بیت (علیهم السلام )  روی علم‌ها می‌بندند و علم‌گردانان علم‌ها را پیشاپیش دسته‌های عزاداری به حرکت در می‌آورند و پشت سر آنان دسته‌های سینه‌زنی به‌صورت پیوسته به حرکت خود ادامه می‌دهند و پشت سر هیأت عزاداری زنان و کودکان و خردسالان حرکت می‌کنند.

برافراشتن  علم به یاد علمدار دشت کربلا حضرت ابوالفضل‌العباس (علیه السلام )  است که حضور مشتاق مردم خداجو و اهدای نذورات آنان بیانگر عشق و ارادت خالصانه آنان به حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام )  و خاندان عصمت و طهارت است، شیوه عزاداری علم‌بندان همه ساله با شکوه‌تر از قبل  و حضور گسترده مردم برگزار می‌شود و با گذشت سالیان سال هنوز شکل سنتی خود را حفظ کرده است.

وجود علم و حضور علم‌داران در عزاداری ماه‌های محرم و صفر قدمت بسیار زیادی دارد که حال و هوای خاصی به اهالی ریحان می‌دهد و برای تبرک و احترام به ماه محرم، جوانان با خواندن زیارت عاشورا  مراسم «علم بندان» را با ذکر صلوات و یا حسین  (علیه السلام )  آغاز می‌کنند.

 خبرنگار علی نجف پور 




یکی از سنت‌های دیرینه و پرشور ماه محرم درمحله سادات زرند برگزارگردید

منبع: خــبرگزاری بســیج
? یکی از سنت‌های دیرینه و پرشور ماه محرم درمحله سادات زرند برگزارگردید