کوله پشتی نامناسب صدمات جبران ناپذیری به دانش آموزان می زند

کرمان- یک فوق تخصص روماتولوژی گفت: استفاده از کوله پشتی نامناسب صدمات جبران ناپذیری را به ستون فقرات کودکان و دانش آموزان تحمیل می کند. میترا عباسی فرد در گفتگو با نذیر کرمان بیان کرد: کوله پشتی معمولی‌ترین وسیله حمل دفتر و دیگر وسایل مورد نیاز به مدرسه است و می‌تواند بارها را متقارن نگه […]

کرمان- یک فوق تخصص روماتولوژی گفت: استفاده از کوله پشتی نامناسب صدمات جبران ناپذیری را به ستون فقرات کودکان و دانش آموزان تحمیل می کند.

میترا عباسی فرد در گفتگو با نذیر کرمان بیان کرد: کوله پشتی معمولی‌ترین وسیله حمل دفتر و دیگر وسایل مورد نیاز به مدرسه است و می‌تواند بارها را متقارن نگه دارد.

وی افزود: در عین حال، استفاده از کوله پشتی نامناسب و غیر ارگونومیک نه تنها مفید نیست، بلکه می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به ستون فقرات کودکان و دانش آموزان تحمیل کند.

عباسی فرد تصریح کرد: این صدمات به ویژه در دانش آموزان مقطع ابتدایی به دلیل رشد سریع‌تر جسمی، جدی تر است.

این فوق تخصص روماتولوژی با اشاره به اینکه نباید کوله پشتی سنگین باشد، تاکید کرد: در این حالت کودک بیش از حد پشت را قوس دار می‌کند، یا کودک سر و تنه را به جلو خم می‌کند تا بتواند وزن آن را تحمل کند.

وی ادامه داد: به علاوه ممکن است پشت کودک بیش از حد به عقب کشیده و گودی کمر او زیاد شود، به طور کلی وضعیت بدنی او تغییر شکل می‌دهد و رو به جلو، با کمر پیچ خورده یا متمایل به یک سمت تغییر حالت می‌دهد.

عباسی فرد تاکید کرد: این فشار وارده بر روی عضلات گردن و پشت، موجب فعالیت بیش از حد ماهیچه‌ها می‌شود و آنها را خسته و منقبض می‌کند و در نتیجه گردن، شانه‌ها و پشت را نسبت به فشارها و ضربه‌های وارده آسیب پذیرتر خواهد کرد.

این فوق تخصص روماتولوژی اظهار کرد: همچنین درد گردن، کمردرد، گودی کمر، انحراف در ستون فقرات، ایجاد فاصله میان مهره‌ها، انحناهای غیرطبیعی ستون فقرات، ابتلا به دردهای عصبی، شانه‌های نامتقارن، ناهنجاری‌های قامتی و حتی در مواردی آسیب به رشته‌های عصبی از جمله این آسیب‌ها و مشکلات به شمار می‌روند.

عباسی فرد ضمن تاکید بر اینکه اندازه کوله باید متناسب با سن و جثه دانش آموز باشد، گفت: به عنوان مثال بایستی پهنای کوله با عرض تنه کودک همخوانی داشته باشد.

وی با یادآوری اینکه کوله بزرگ‌تر همیشه به معنی کوله بهتر نیست، ادامه داد: همواره باید کوله متناسب با نیازها تهیه شود و حتماً پدهایی در ناحیه شانه، پشت و سینه‌ها داشته باشد، زیرا شانه‌ها محل عبور عروق خونی و رشته‌های عصبی مهم هستند.

عباسی فرد تصریح کرد: بهتر است در کوله از مواد منعکس کننده نور و شبرنگ‌ها استفاده شده باشد چراکه این باعث می‌شوند کودکان در غروب و تاریکی توسط رانندگان بهتر دیده شوند.

این فوق تخصص روماتولوژی با تأکید بر اینکه وزن کوله پشتی را موقع خرید بررسی کنید، گفت: برای دانش آموزان دبستانی وزن کوله پشتی نباید بیش از ۱۰% وزن بدن آنها و برای دانش آموزان مقاطع متوسطه اول و دوم این مقدار نباید بیش از ۱۵% وزن بدن باشد.

عباسی فرد اظهار کرد: به عنوان مثال وزن یک کوله پشتی برای یک دانش آموز دبستانی با وزن ۲۵ کیلوگرم، نباید بیش از ۲.۵ کیلوگرم باشد.

این فوق تخصص روماتولوژی با اشاره به اینکه کوله پشتی هرگز نباید بیش از ۱۵ سانتیمتر پایین‌تر از خط کمر قرار گیرد ادامه داد: کوله پشتی باید تا حد امکان به پشت فرد بچسبد و از معلق نگه داشتن آن خودداری شود.

وی خاطرنشان کرد: والدین باید روش صحیح حمل کوله پشتی و مضرات استفاده نادرست از آن را به دانش آموز توضیح دهند.

عباسی فرد در پایان تاکید کرد: چنانچه دانش آموز دچار درد در نواحی کمر، دست یا پا شده است بهترین کار مشورت با پزشک متخصص است.

کد خبر ۵۹۵۸۱۷۸




کوله پشتی نامناسب صدمات جبران ناپذیری به دانش آموزان می زند

منبع: مــهر
? کوله پشتی نامناسب صدمات جبران ناپذیری به دانش آموزان می زند