کودتای ۲۸ مرداد؛ اولین دخالت عمده‌ی سیاسی آمریکا در ایران بود

فت فتو/کرمان عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: کودتای ۲۸ مرداد، رویدادی از نوع مداخله مستقیم و علنی دو دولت خارجی، برای سرنگون کردن یک دولت ملی بود که به اولین دخالت عمده‌ی سیاسی آمریکا در ایران شهرت یافت. احمد علی مقدم، در گفت و گو با خبرنگار  فت فتو در رابطه با کودتای […]

فت فتو/کرمان عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: کودتای ۲۸ مرداد، رویدادی از نوع مداخله مستقیم و علنی دو دولت خارجی، برای سرنگون کردن یک دولت ملی بود که به اولین دخالت عمده‌ی سیاسی آمریکا در ایران شهرت یافت.

احمد علی مقدم، در گفت و گو با خبرنگار  فت فتو در رابطه با کودتای ۲۸ مرداد، اظهار کرد: این کودتا با هدایت عوامل انگلیس و آمریکا در سال ۱۳۳۲ به نام «عملیات آژاکس» شکل گرفت و به کمک دربار و شخص اشرف پهلوی هدایت شد زیرا غرب پس از جنگ جهانی دوم، برای بازسازی اقتصاد خود نیاز مبرمی به نفت و غارت کشورهای نفت خیز داشت.

وی گفت: یکی از محورهای اصلی سیاست خارجی آمریکا، تصاحب و کنترل کشورهای صاحب نفت بود؛ به همین دلیل با تمام قدرت، جلوی استقلال حکومت‌های ملی و یا وابسته به شرق را می‌گرفت و به همین دلیل مقدمه این کودتا چندین ماه قبل توسط نیروهای سازمان سیا و ام‌ای‌سیکس انگلیسی در سفارت آمریکا چیده شده بود.

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان کرمان تشریح کرد: علت توجه و همچنین سیاست استراتژیک ضد ایرانی و خارجی  دولت‌های بزرگ غربی، به‌ویژه آمریکا به خاورمیانه و ایران، سلطه بر مناطق نفت خیز جهان بوده است بطوریکه انگیزه اصلی از طراحی کودتا، فراهم کردن زمینه تثبیت منافع شرکت‌های نفت آمریکایی در ایران بود لذا آمریکا و انگلیس با طراحی این توطئه شوم نشان دادند که هر دو با اهدافی برنامه‌ریزی شده، جهت تسلط بر ایران، مستقیما در این کودتا دست داشتند.

مقدم با بیان اینکه تنها هدف امریکایی‌ها از کودتای ۲۸ مرداد این بود که محمدرضا پهلوی را از اروپا بیاورند تا سلطنت کند و در واقع به دنبال نفوذ در ایران بودند؛ افزود: به سلطنت نشاندن نفوذی های استکبار و استعمار جهانی، هدف اصلی این کودتا بود لذا امریکایی ها تلاش کردند تا دست نشانده خود را برای اجرای توطئه های خود و غارت نفت و اموال ملی ایران به سلطنت بنشانند و بر همین اساس سازمان مخوف و وحشی ساواک را تاسیس کردند تا بتوانند منافع خود را در ایران را حفظ کنند.

وی عنوان کرد: دکترمصدق با اشتباه استراتژیک خود یعنی جدایی دین از سیاست و حذف روحانیت از صحنه سیاست ایران، سبب وقوع کودتا و شکست نهضت ملی شدن نفت شد. هرچند نباید اشتباهات محمد مصدق و هوادارانش را در به نتیجه رسیدن کودتا نادیده گرفت اما آنچه مهم است، توطئه بیگانگان برای تصاحب سرمایه های ملت بود که دوباره بر نفت ایران سلطه یافتند و محیط خفقان و استبداد شدید نزدیک یک دهه تا سال ۵۷  بر فضای کشور حاکم شد.

مقدم با اشاره به اهداف عمده و فرعی این کودتا، مطرح کرد: یکی از هدف های مهم کودتای ۲۸ مرداد، تضعیف چهره روحانیت و گروه‌های اسلامی مبارز و به طور کلی اسلام‌زدایی از ایران بود لذا هدف این کودتا در بعد سیاسی، انتقال سلطه از انگلیس به آمریکا بود و در بعد اقتصادی از طریق تصرف نفت و خنثی کردن دستاوردهای مبارزات، تلاش‌های مردم برای ملی شدن نفت بود و همچنین در بعد فرهنگی، با تأسیس بنیادها و انجمن‌های فرهنگی متعدد و با ریاست عوامل آمریکایی صورت گرفت.

وی ادامه داد: آمریکا و انگلیس خواهان سهمی از نفت ایران بودند لذا این دو کشور هر کاری از جمله تهدید، تحریم و تلاش برای نخریدن نفت ایران کردند تا کشور ما را مجبور به سازش کنند و طبعا در گام آخر از رویکرد خشونت‌آمیز و کودتا استفاده کردند بنابراین کودتای ۲۸ مرداد، رویدادی از نوع مداخله مستقیم و علنی دو دولت خارجی، برای سرنگون کردن یک دولت ملی بود که به اولین دخالت عمده‌ی سیاسی آمریکا در ایران شهرت یافت.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه آمریکا سیاست براندازی را همچنان به عنوان راهبرد اصلی نفوذ خود در منطقه حفظ کرده است، اذعان کرد: از زمان انجام  کودتای ۲۸ مرداد، تاکنون مثل این کودتا در چند مرحله باز طراحی شده است همچنین این سیاست براندازی و چپاول فقط مختص ایران نیست بلکه تمام کشورهای خاورمیانه و اسلامی را شامل می شود.

دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری استان کرمان در پایان ضمن تاکید بر نقش بسیار مهم و کلیدی روحانیت در خنثی شدن توطئه های دشمنان و لزوم پیوند عمیق ملت با روحانیت، خاطر نشان کرد:  به فرموده مقام معظم رهبری ” مصدق به امریکا اعتماد کرد و کتکش را هم خورد ” لذا تجربه کودتای ۲۸ مرداد و برجام نشان داد که هرگز نباید به آمریکا اعتماد و حتی مذاکره کرد چراکه این شیطان بزرگ هیچ گاه قابل اعتماد و اتکا نبوده است و همواره به فکر چپاول ملت ها و دوشیدن گاوهای شیرده همچون عربستان و کشورهای مرتجع عربی بوده است.

انتهای پیام




کودتای ۲۸ مرداد؛ اولین دخالت عمده‌ی سیاسی آمریکا در ایران بود

منبع: ایـسنا
? کودتای ۲۸ مرداد؛ اولین دخالت عمده‌ی سیاسی آمریکا در ایران بود