کمک کنید پتّۀ نفیس خانم «اشرف‌زاده» از کرمان و کشور خارج نشود

فت فتو ـ گروه جامعه: پتّه‌ی نفیسی که روز پنجشنبه و در حاشیه‌ی برنامه‌ی ثبت ملی شهرهای صنایع‌دستی برای برخی از حاضران نمایش داده شد، باید در کرمان بماند.  این درخواست را محسن اشرف رئیس اتحادیه فرش و صنایع‌دستی کرمان با برخی از مسئولان استان نیز در میان گذاشته است. این پتّه که متعلق به […]

فت فتو ـ گروه جامعه: پتّه‌ی نفیسی که روز پنجشنبه و در حاشیه‌ی برنامه‌ی ثبت ملی شهرهای صنایع‌دستی برای برخی از حاضران نمایش داده شد، باید در کرمان بماند.

 این درخواست را محسن اشرف رئیس اتحادیه فرش و صنایع‌دستی کرمان با برخی از مسئولان استان نیز در میان گذاشته است.

این پتّه که متعلق به یکی از بستگان وی است، توسط یکی از زنان هنرمند کرمان به‌نام «سکینه اشرف‌زاده» دوخته شده است. این هنرمند در سال ۱۳۲۵ خورشیدی و در سن ۸۸ سالگی درگذشته است. آن‌طور که گفته می‌شود، خانم اشرف‌زاده در سن ۱۸ سالگی و به مدت دو سال این پته‌ی بسیار زیبا را دوخته است. بر اساس شواهد موجود، قدمت این اثر هنری به حدود ۱۵۰ سال می‌رسد. نوادگان خانم اشرف‌زاده، طی این همه سال، به خوبی از این پتّه نگهداری کرده‌اند به گونه‌ای که کم‌ترین آسیبی به آن نرسیده است. اکنون اما، صاحب پتّه قصد فروش آن را دارد و رئیس اتحادیه فرش و صنایع‌دستی کرمان تاکید دارد که یکی از نهادهای استان این اثر را خریداری کند تا برای خود کرمان بماند.

محسن اشرف برای خبرنگار فت فتو توضیح داد که پنجشنبه پنجم اسفندماه، در حاشیه‌ی نشست شورای راهبردی انتخاب روستاها و شهرهای ملی صنایع‌دستی که با حضور معاون صنایع‌دستی کشور و جمعی از مقامات استانی در هتل پارس کرمان برگزار شد، با آقایان گلاب‌زاده رئیس مرکز کرمان‌شناسی، طبیب‌زاده رئیس اتاق کرمان و فعالی مدیرکل میراث‌فرهنگی استان در این‌باره صحبت و درخواست کرده تا با کمک نهادهای فرهنگی و شرکت‌های اقتصادی و معدنی استان این پتّه خریداری شود و اجازه ندهند که این اثر نفیس از کشور و کرمان خارج شود.

وی افزود: آقای طبیب‌زاده رئیس اتاق کرمان و آقای بهرامی رئیس کمیسیون گردشگری اتاق قول مساعد دادند که برای پیدا کردن حامی مالی برای خرید این پتّه پیگیری خواهند کرد.

وی از همه‌ی مسئولان مرتبط و نهادهای فرهنگی و اقتصادی و دوست‌داران فرهنگ کرمان تقاضا کرد تا به حفظ این پتّه در کرمان کمک کنند. / الف

 




کمک کنید پتّۀ نفیس خانم «اشرف‌زاده» از کرمان و کشور خارج نشود

منبع: خبر کرمان
?
کمک کنید پتّۀ نفیس خانم «اشرف‌زاده» از کرمان و کشور خارج نشود

: اخبار استان کرمانفرهنگ