کمبود و افزایش قیمت سیمان فقط در کرمان!

فت فتو ـ گروه اقتصاد: آن‌طور که تولیدکنندگان بتن می‌گویند، طی روزهای گذشته در استان کرمان قیمت سیمان افزایش پیدا کرده و این کارخانجات با کمبود سیمان مواجه شده‌اند. در این‌باره، رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن بتن استان، طی نامه‌ای، خطاب به رئیس سازمان صمت استان نوشت: همان‌گونه که مستحضرید از جمله دلایلی […]

فت فتو ـ گروه اقتصاد: آن‌طور که تولیدکنندگان بتن می‌گویند، طی روزهای گذشته در استان کرمان قیمت سیمان افزایش پیدا کرده و این کارخانجات با کمبود سیمان مواجه شده‌اند.

در این‌باره، رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن بتن استان، طی نامه‌ای، خطاب به رئیس سازمان صمت استان نوشت: همان‌گونه که مستحضرید از جمله دلایلی که مقرر شد فروش سیمان از طریق بورس کالای ایران انجام شود، متعادل شدن قیمت فروش سیمانِ کارخانجات تولیدکننده‌ی سیمان براساس عرضه و تقاضا، همچنین، حذف دلالان از چرخه‌ی خرید و فروش و به عبارتی شفافیت در معاملات سیمان کشور بود اما قیمت سیمان فله تیپ ۲ که در تاریخ ۲۰ آذرماه توسط بورس کالا عرضه می‌شد، ۳۴۵ هزار تومان برای هر تن بود و در تاریخ ۲۴ بهمن‌ماه به ۷۵۰ هزار تومان برای هر تن، عرضه شد و به فروش رسید!.

محمدحسین انجم‌شعاع با بیان اینکه قیمت سیمان طی دو ماه، بیش از دو برابر شده است، افزود: «کافی است که لیست خریداران این هفته‌ی سیمان از بورس کالا گرفته شود تا مشخص شود مصرف‌کنندگان، خریداران اصلی هستند یا دلالان که سیمان را خریداری کرده و به واحدهای تولیدکننده‌ی بتن آماده می‌فروشند؟».

وی ادامه داد: «نکته‌ی جالب اینکه دلال‌ها همان دلالان قبلی هستند! در صورتی که براساس ابلاغیه‌ی وزارت صمت به شرکت بورس کالای ایران، مقرر شده که اولین خرید سیمان فله خاکستری توسط مصرف‌کنندگان در صنایع سیمان‌بر دارای پروانه بهره‌برداری و پروانه‌ی کاربرد نشان استاندارد باشد».

وی در ادامه، نوشت: «در حال حاضر، به‌دلیل عرضه‌ی ناکافی سیمان فله تیپ دو کارخانجات تولیدکننده سیمان و به‌دلیل توان بالای خرید دلالان، متاسفانه امکان خرید سیمان مورد نیاز تولید کنندگان بتن آماده استان با مشکل مواجه شده است».

به گزارش فت فتو، وی یادآور شد: «با توجه به اینکه تقاضا برای بتن آماده در ماه پایانی سال بالاست، خواهشمند است برای جلوگیری از ضرر و زیان کارخانجات تولید کننده بتن آماده استان و کمک به صنعت ساختمان و پروژه‌های در دست ساخت تصمیمی اتخاذ فرمائید که صنایع سیمان بر دارای پروانه بهره‌برداری و پروانه استاندارد بتوانند سیمان مورد نیاز خود را به صورت مستقیم از کارخانه و با با اولویت خرید از بورس کالا تهیه کنند».

انجم‌شعاع همچنین، در نامه‌ی دیگری که در توضیح این شرایط نوشته و در اختیار فت فتو قرار داده است، با اشاره به اینکه خوشبختانه در استان سه کارخانه‌ی تولید سیمان فعال است و برای تامین سیمان استان هیچ‌گونه کمبودی وجود ندارد، افزود: «متاسفانه در روزهای اخیر قیمت سیمان مصرفی کارخانجات تولیدکننده بتن آماده بیش از دو برابر شده که به همین نسبت قیمت بتن افزایش داشته است».

وی ادامه داد: «با بررسی‌هایی که از بورس کالا ایران انجام شد، مشخص شد که فقط این اتفاق در کرمان افتاده است. حال سوال اینجاست چرا با وجود فعالیت سه کارخانه‌ی تولید کننده سیمان، مصرف کنندگان صنعت ساختمان باید این قیمت‌ها را پرداخت کنند».

طی دو روز گذشته، پیگیری‌های فت فتو از مسئولان مربوطه در این حوزه، بی‌پاسخ مانده است. فت فتو برای انتشار توضیحات سایر نهادهای مرتبط در این حوزه، اعلام آمادگی می‌کند. / الف




کمبود و افزایش قیمت سیمان فقط در کرمان!

منبع: خبر کرمان
?
کمبود و افزایش قیمت سیمان فقط در کرمان!

: اخبار استان کرمان – اقتصادی