کشف شیء دوره هزاره سوم پیش از تاریخ در جیرفت

جیرفت – فت فتو – دادستان عمومی و انقلاب جیرفت از کشف یک شیء عتیقه مربوط به هزاره سوم پیش از تاریخ در این شهرستان خبر داد. به گزارش فت فتو به نقل از روابط عمومی دادگستری استان کرمان، حسین سلامی روز شنبه اظهارداشت: پس از یکسری اقدامات اطلاعاتی روز گذشته یک شیء عتیقه مربوط […]

جیرفت – فت فتو – دادستان عمومی و انقلاب جیرفت از کشف یک شیء عتیقه مربوط به هزاره سوم پیش از تاریخ در این شهرستان خبر داد.

به گزارش فت فتو به نقل از روابط عمومی دادگستری استان کرمان، حسین سلامی روز شنبه اظهارداشت: پس از یکسری اقدامات اطلاعاتی روز گذشته یک شیء عتیقه مربوط به هزاره سوم پیش از تاریخ در یکی از روستاهای شهرستان جیرفت کشف و ضبط شد.

وی با بیان اینکه این شیء پیاله‌ای از جنس سنگ صابونی به ارتفاع هشت سانتیمتر و قطر دهانه ۱۱ سانتیمتر است، گفت: اصالت تاریخی و فرهنگی این شیء توسط اداره میراث فرهنگی شهرستان جیرفت تایید شده است.

دادستان جیرفت اظهار داشت: بر اساس نظریه کارشناس میراث فرهنگی قدمت شیء کشف شده پنج هزار سال و مربوط به عصر مفرغ است. 

سلامی از مردم فرهنگ‌دوست شهرستان جیرفت خواست هرجا با افراد سودجو و قاچاقچی عتیقه روبه رو شدند مراتب را به پلیس اطلاع دهند.

جیرفت در ۲۳۸ کیلومتری جنوب مرکز استان کرمان قرار دارد و کاوش های باستانی مهمی در آن از سال های گذشته جریان دارد.

از جمله کاوش های باستانی مهم کشور در حوزه جنوب استان کرمان واقع در شهرستان جیرفت در حال انجام است که پس از ۱۳ سال وقفه اواخر سال گذشته در محوطه کنارصندل در مرکز دشت جیرفت از سر گرفته شده است.

محوطه کلیدی و عظیم کنارصندل از مهمترین شهرهای عصر مفرغ در جنوب غرب آسیا به شمار می رود که دارای ارزش جهانی است. پیشتر در دهه ۸۰ خورشیدی، این محوطه توسط یک تیم بین‌المللی کاوش و در پی آن وجود یک شهر اولیه متعلق به عصر مفرغ در دره هلیل‌رود محرز شده بود.




کشف شیء دوره هزاره سوم پیش از تاریخ در جیرفت

منبع: ایرنـا
? کشف شیء دوره هزاره سوم پیش از تاریخ در جیرفت