کشاورزی در سراشیبی سقوط !

فردای کرمان – گروه اقتصاد: در پی خسارات گسترده‌ای که خشکسالی و سرمازدگی به کشاورزان استان وارد کرد، بنا به گفته‌ی دبیر خانه کشاورز کرمان، دولت برای حمایت از این قشر، تیرماه امسال مصوبه‌ای برای امهال وام‌های کشاورزی صادر کرد. سیف‌الدینی دی‌ماه نیز در گفت‌وگو با فردای کرمان اعلام کرد که با وجود تصویب اعتبار […]

فردای کرمان – گروه اقتصاد: در پی خسارات گسترده‌ای که خشکسالی و سرمازدگی به کشاورزان استان وارد کرد، بنا به گفته‌ی دبیر خانه کشاورز کرمان، دولت برای حمایت از این قشر، تیرماه امسال مصوبه‌ای برای امهال وام‌های کشاورزی صادر کرد.

سیف‌الدینی دی‌ماه نیز در گفت‌وگو با فردای کرمان اعلام کرد که با وجود تصویب اعتبار این تسهیلات در هیات وزیران و ابلاغ آن توسط سازمان برنامه و بودجه به بانک‌های عامل، بانک‌ها اعلام می‌کنند که بخشنامه‌ای برای آن‌ها نیامده و لذا معوقات کشاورزان را به اجرا گذاشتند و حساب‌های آن‌ها را مسدود کردند.

حالا با گذشت ۴۰ روز از انتشار آن گزارش، پیگیری فردای کرمان نشان می‌دهد که مشکل همچنان پابرجاست و دبیر خانه کشاورز می‌گوید که وضعیت اقتصادی کشاورزان آن‌قدر حاد شده که زمین، باغ‌ها و سهم آب کشاورزی خود را برای فروش گذاشته‌اند.

سیف‌الدینی با اشاره به پیگیری‌های متعددی که داشته اظهار می‌کند بد عهدی و بد قولی دولت و بانک‌ها سبب شده من در مقابل کشاورزان شرمنده شوم.

وی تصریح کرد: «کشاورزی و دامداری کشور و استان در حال نابودی است و متاسفانه کسی به فکر این قشر نیست».

دبیرخانه کشاورز استان کرمان چهارم اسفندماه در گفت‌وگو با خبرنگار فردای کرمان، بیان کرد: «سرمازدگی در ابتدای سال‌جاری خسارت زیادی به باغ‌های کشاورزی وارد کرد و از سوی دیگر خشکسالی در مراتع سبب متضرر شدن دامداران و کشاورزان شد، که خشکسالی سال زراعی ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ توسط ستاد بحران استان نیز تایید شده است».

سیف‌الدینی ادامه داد: «نیمه‌ی فروردین‌ماه امسال، سرمازدگی رخ داد و در بیشتر شهرستان‌های استان خسارت سنگینی به بخش کشاورزی وارد شد و این خسارت توسط خانه کشاورز گزارش شد و پس از آن دنبال این بودیم که وام‌های کشاورزان امهال شود و آن‌ها بتوانند وام جدید دریافت کنند تا با توجه به خسارت وارد شده، بخشی از هزینه‌های آن‌ها جبران شود».

وی بیان کرد: «پیگیری‌های زیادی برای بیان خسارت و مشکلات کشاورزان انجام شد ازجمله طرح موضوع با نمایندگان مجلس و ارسال نامه به مسئولان ذیربط که توسط خانه کشاورز، کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمان، تشکل‌ها و نهادهای مردم‌نهاد کشاورزی صورت گرفت و همچنین جهاد کشاورزی اعلام کرد که کشاوزان کرمانی خسارت سنگینی را متحمل شدند».

دبیر خانه کشاورز استان کرمان با بیان این‌که اقدامات انجام شده سبب شد تا تیرماه بخشنامه‌ی امهال وام‌های کشاورزی صادر شود، ادامه داد: «صدور این بخشنامه‌ باعث خوشحالی کشاورزان شد که می‌توانند با تمدید وام‌ها کار خود را ادامه دهند و دولت از آن‌ها پشتیبانی خواهد کرد».

وی بیان کرد: «با وجود صدور این بخشنامه، تا شهریور ماه و اوایل مهرماه هیچ اتفاقی نیفتاد و بانک‌ها اقدامی برای امهال وام‌های کشاورزی انجام ندادند که به همین دلیل مکاتبات اداری با نمایندگان و مسئولان استان را آغاز کردیم تا بالاخره در دی‌ماه هیات وزیران مصوب کرد که وام‌ها در مناطقی که دچار خشکسالی شده‌اند امهال شود. هیات وزیران باید این مصوبه را به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ می‌کرد تا از طریق این سازمان به بانک مرکزی و در نهایت به بانک‌ها ابلاغ شود اما تاکنون برای بانک‌ها دستورالعملی ارسال نشده است».

سیف‌الدینی افزود: «وقتی دولت از تولید و کشاورزی حمایت نمی‌کند چطور می‌خواهد امنیت غذایی کشور را تامین کنند؟ چرا در صداوسیما شعار می‌دهند که ما می‌توانیم با تولید و کشاورزی به خودکفایی برسیم؟ اگر قرار باشد برای تامین گندم، لبنیات و سایر محصولات کشاورزی و دامی دست‌مان را جلوی بیگانگان دراز کنیم، چطور می‌توانیم بگوییم که ما استقلال داریم؟».

وی با بیان این‌که برآورد خسارت توسط سازمان جهاد کشاورزی انجام شده است، گفت: «متاسفانه هیچ وامی تاکنون امهال نشده و از سوی دیگر کشاورز با ضرر بیشتری مواجه شده است، زیرا کشاورزان که از امهال وام مطمئن بودند برای جبران برخی از خسارت‌ها و انجام اقدامات کشاورزی مجبور به قرض گرفتن شدند و در حال حاضر فقط بدهی آن‌ها افزایش یافته است».

دبیر خانه کشاورز استان کرمان توضیح داد: «از سوی دیگر تعدادی از کشاورزان برای این‌که بتوانند از تسهیلات جدید استفاده کنند در سامانه ثبت‌نام کردند اما به آن‌ها اعلام شد در صورتی که می‌خواهند از این تسهیلات استفاده کنند باید بدهی قبلی خود را تسویه کنند، در نتیجه کشاورزان با قرض کردن و تسویه‌ی بدهی قبلی بانک‌ها، امیدوار بودند که با دریافت وام جدید علاوه بر پرداخت بدهی‌های خود می‌توانند بخشی از خسارت را جبران کنند اما متاسفانه به دلیل بد عهدی بانک‌ها و دولت، کشاورز متضررتر از قبل شده است».

وی با بیان این‌که بسیاری از دامداران برای جبران بدهی خود مجبور به فروش دام‌های آبستن خود شدند، افزود: «کشاورزی و دامداری کشور در حال نابودی است و متاسفانه کسی به فکر این قشر نیست».

سیف‌الدینی با اشاره به نزدیک شدن به پایان سال و عدم تامین اعتبار برای پرداخت تسهیلات کشاورزی، گفت: «با وجود همه‌ی پیگیری‌ها فقط به ما وعده داده شد و هیچ کار عملی صورت نگرفت».

وی بیان کرد: «علاوه بر این‌که بلایای طبیعی مانند خشکسالی، سیل و سرمازدگی کشاورزان را با چالش جدی مواجه کرده، عدم حمایت دولت هم مضاعف شده و همه‌ی این موارد تیشه به ریشه‌ی کشاورزی زده است».

سیف‌الدینی یادآور شد: «به تازگی برای پرداخت وام به کشاورزان دو شرط جدید گذاشتند، یکی از این شروط این است که به کشاورزان بالای ۶۵ سال وام پرداخت نمی‌شود و این در حالی‌ست که تعداد زیادی از کشاورزان در این رده‌ی سنی قرار دارند که در خط مقدم تولید قرار دارند».

دبیرخانه کشاورز استان کرمان ادامه داد: «شرط دیگر هم این است که به کارمندان به دلیل دو شغله بودن وام کشاورزی تعلق نمی‌گیرد».

وی اضافه کرد: «بد عهدی و بد قولی دولت و بانک‌ها سبب شده من در مقابل کشاورزان شرمنده شوم. آن‌ها به من دسترسی دارند و روزانه صدها پیام و تلفن را باید پاسخ بدهم در حالی که من فقط وظیفه‌ی پیگیری و بیان مشکلات کشاورزان را برعهده داشتم که سعی کردم این کار را تا جایی که توان دارم انجام دهم».

سیف‌الدینی با بیان این‌که تعداد زیادی از کشاورزان یا کار را رها کردند و یا در حال فروش باغ‌ها هستند، گفت: «کشاورزان باغ‌های خود را با قیمت پایین برای فروش گذاشته‌اند اما کسی خریدار نیست و عده‌ای حتی مجبور به فروش سهم آب کشاورزی خود و رها کردن باغ‌ها شدند تا بتوانند زندگی‌شان را اداره کنند».

وی تاکید کرد: «ای کاش دولت این وعده را برای امهال وام‌ها نداده بود، در این‌صورت کشاورزان بهتر می‌توانستند برنامه‌ریزی کنند و دوباره زیر بار قرض و بدهی نمی‌رفتند». /پ  




کشاورزی در سراشیبی سقوط !

منبع: خبر کرمان
?
کشاورزی در سراشیبی سقوط !

: اخبار استان کرمان – اقتصادی