کرمان رتبه‌دار بیشترین و شدیدترین تصادفات در ایام نوروزی شد

به گزارش نذیر کرمان از کرمان، استان کرمان به‌عنوان پهناورترین استان کشور به شمار می‌رود که طول راه‌های آسفالته آن حدود ۱۴ هزار کیلومتر است که از این مقدار تنها ۵۶ کیلومتر آن آزادراه و هزار و ۷۲۳ کیلومتر بزرگراه است. بر اساس آمار اداره کل راهداری شمال استان کرمان از ابتدای آغاز طرح نوروزی […]

به گزارش نذیر کرمان از کرمان، استان کرمان به‌عنوان پهناورترین استان کشور به شمار می‌رود که طول راه‌های آسفالته آن حدود ۱۴ هزار کیلومتر است که از این مقدار تنها ۵۶ کیلومتر آن آزادراه و هزار و ۷۲۳ کیلومتر بزرگراه است.

بر اساس آمار اداره کل راهداری شمال استان کرمان از ابتدای آغاز طرح نوروزی ۱۴۰۳ تا کنون بیش از ۷۰۰ هزار مسافر توسط ناوگان مسافربری عمومی جاده‌ای در داخل و به خارج استان جابه‌جا شدند که از این تعداد حدود ۴۹۰ هزار مسافر به‌وسیله اتوبوس، حدود  ۱۷۲ هزار مسافر با مینی‌بوس و حدود ۳۵ هزار مسافر با خودروهای عمومی بین شهری به نقاط مختلف استان و کشور سفر کردند.

اینکه راه‌های استان کرمان چقدر استاندارد لازم را برای جابه‌جایی این حجم از مسافر که فقط آمار ناوگان عمومی است که در پاراگراف بالا آمده را دارد، باید ادارات راهداری شمال و جنوب استان کرمان و همچنین مسئولان پلیس راه‌های شمال و جنوب استان کرمان به طور شفاف پاسخ بدهند؟ بماند حجم مسافری که با خودروی شخصی در ایام نوروز ۱۴۰۳ به نقاط مختلف استان کرمان سفر کردند و آمار بیش از ۹ میلیون ترددی که تا چند روز گذشته در محورهای استان ثبت شده است جای این سوال باقی است که آیا راه‌های استان کرمان از نظر نصب علائم راهنمایی و رانندگی، وجود نقاط حادثه‌خیز، خطکشی مناسب، آسفالت استاندارد و شیب جاده‌ای مناسب، وجود مجتمع‌های بین راهی مناسب، حضور فیزیکی پلیس جدای از دوربین‌های ثبت تخلف و پاسگاه‌های انتظامی و پلیس راه استاندارد لازم را دارند؟

آمار تصادفات نوروزی در کرمان آنقدر وحشتناک و نگران‌کننده شد که در دو شاخص بیشترین و شدیدترین تصادفات جزو سه استان اول کشور قرار گرفت و این آمار به حدی در حال افزایش بود که اورژانس کرمان که همیشه آمار دقیق مصدومان و فوتی‌ها را ارائه می‌کرد با گذشت کمتر از چند روز از نوروز فقط آمار مصدومانی را داد که به بیمارستان‌ها منتقل می‌شدند و وقتی دلیل آن را جویا شدیم گفتند که آمار فوتی‌ها را باید پزشکی قانونی بدهد در حالی‌که قبلاَ اینگونه نبود.

البته این مصوبه‌ای بوده است که در جلسه مشترک شورای ترافیک استان و کمیسیون ایمنی راه‌ها که روز سه‌شنبه ۷ فروردین ماه به ریاست سیدمصطفی آیت‌اللهی موسوی معاون عمرانی استاندار کرمان برگزار شده، تصویب شده است و بعداً اطلاع‌رسانی شد که در این جلسه با اشاره به دور دوم سفرها و آمار تصادفات بر همت بیشتر برای کنترل تصادفات و حضور پررنگ پلیس، اورژانس، هلال‌احمر و راهداری در نقاط پر تصادف تاکید شده است و متولی تصادفات پلیس است و آمار تصادفات نوروز را پلیس اطلاع‌رسانی کند؛ لازم به ذکر است این جلسه بدون حضور رسانه‌ها در استانداری کرمان برگزار شد.

زمانی از نوروز نگذشت که کرمان در صدر اخباری قرار گرفت که در کنار استان‌های فارس و سیستان و بلوچستان جزو سه استانی قرار گرفت که بیشترین تصادفات در آن اتفاق افتاده بود و بر اثر این تصادفات بیشترین تلفات و مصدومان را شاهد بودیم به طوریکه سرهنگ امین غفوری معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان اعلام کرد از ۲۴ اسفندماه سال قبل یعنی ابتدای طرح نوروزی تا بامداد یازدهم فروردین ماه، ۶۳۳ حادثه رانندگی در استان اتفاق افتاده که در این حوادث ۶۲ نفر جان باختند و ۴۷۶ نفر مجروح شدند. وی عنوان کرد که این تعداد حادثه طی این مدت کوتاه خیلی زیاد است.

در حالی استان کرمان رتبه بیشترین تعداد تصادفات و فوتی‌ها و مصدومان را بر دوش می‌کشید که جمعیت هلال احمر کشور با صدور اطلاعیه‌ای، جزئیات خدمات نوروزی و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.

با صدور این اطلاعیه مشخص شد که براساس عملیات فنی رهاسازی انجام شده از خودروهای تصادفی، شدیدترین تصادفات نوروزی در جاده‌های استان‌های کرمان، فارس و خراسان جنوبی رخ داده است و در اینجا نیز کرمان رتبه‌دار شده است.

البته این آمار و کسب این رتبه‌ها در حالی است که مسئولان استان با افتخار می‌گویند که آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای استان کرمان نسبت به مدت مشابه سال‌های قبل کاهش پیدا کرده است و حتی یکی از مدیران استانی در یک برنامه رادیویی عنوان کرد با توجه به اینکه کرمان جزو چهار استان پرتردد کشور بوده اما آمار تصادفات نوروزی نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده است و به همین جهت ستاد اجرایی خدمات سفر کشور برای استاندار و معاون استاندار لوح تقدیر تشکر فرستاده است که موجب تعجب و شگفتی مجری این برنامه رادیویی هم شد که با توجه به این حجم آمار فوتی‌ها و مصدومان؟ حال اینکه هنوز تعطیلات نوروز به پایان نرسیده و آمارها پایین و بالا می‌شود چگونه ستاد اجرایی خدمات سفر نوروزی به این نتیجه رسیده است را باید از خودشان پرسید.

و حال سخنی با خودمان، همین ما هستیم که در جاده‌ها رانندگی می‌کنیم، از میان آمار وحشتناکی که در بالای متن از چشمتان گذشت این آمار هم وجود دارد که بیشترین دلیل تصادفات در حدود ۶۰ درصد عامل انسانی از خواب‌آلودگی و خستگی رانندگان و سرعت و سبقت غیرمجاز بوده است که هر چقدر هم بخواهیم جاده و نبود پلیس را بهانه کنیم جان خودمان و سرنشینان خودرو که اکثراً خانواده‌ها بودند چه می‌شود و چرا به همین راحتی جان آنها را در معرض خطر قرار می‌دهیم؟!

چرا باید در نوروز که باید بهانه‌ای برای شادی و خوشی و سفر و آرامش در کنار خانواده باشد مشغول برگزاری مراسم ختم و نصب پلاکاردهای تسلیت شویم؛ تازه اگر در این تصادف خودمان جان سالم به در ببریم و یا روزها و ماه‌ها در بیمارستان بستری نباشیم و به همراهی بیمار تبدیل نشویم.

به گزارش تسنیم با پایان تعطیلات نوروز جاده‌ها برای کامیون‌ها و ماشین‌آلات سنگین که در ایام نوروز عبور و مرور آنها ممنوع بود، بازگشایی می‌شود و استان کرمان که یک استان معدنی و کشاورزی است همچنان درگیر حجم بالای تردد و جابه‌جایی کالا و مواد معدنی و محصولات کشاورزی می‌شود که اگر مسئولان استانی چاره‌اندیشی نکنند قطعاً این آمار همچنان کرمان را جزو استان‌های دارای رتبه بیشترین و شدیدترین تصادفات در کشور نگه می‌دارد.

گزارش از: ثارالله انکوتی

انتهای پیام/۵۱۱/




کرمان رتبه‌دار بیشترین و شدیدترین تصادفات در ایام نوروزی شد

منبع: تسنــیم
? کرمان رتبه‌دار بیشترین و شدیدترین تصادفات در ایام نوروزی شد